AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
240

Spänningsfall vid startmotor 325i 2006, klickar bara

Tjena!

Har tyvärr fått startproblem på min bmw, och har kört fast i felsökningen nu.

Från en dag till en annan klickar den bara på startmotorn.
Har laddat batteriet och provat med starthjälp, men utan framgång.

Testade att mäta spänningen på batteriet och startmotorn med följande resultat:
12.4V på batteriet vid tändning på, 11.7V vid startförsök.
12.4V på startmotorn vid tändning på, ca 1.5V vi startförsök.

Gjorde två mätningar på startmotorn där jag först jordade i karossen och i blocket, men fick ca 1.5V på bägge mätningarna.

Har visuellt kollat genomföringen från batterilådan, tycker att det ser fräscht ut. Har inte kollat från hjulhuset.
Har kollat bägge jordflätorna, inte "grundligt", utan visuellt och ryckt och känt på dem. Tror inte att dem är felet.
Har även provat att jorda mellan blocket och karossen med hjälp av startkabel, utan framgång.

Vart ska jag fortsätta felsökandet? Uppenbarligen tappar jag ström någonstans mellan batteriet och startmotorn vid startförsök, men listar inte ut vad det kan vara.

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
13.076
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant.

Eftersom den visar 11.7V direkt över batteriet så vet vi att det inte är problemet.

Eftersom det inte blivit någon större skillnad med startkabel mellan block-kaross indikerar det att problemet ligger i spänningsmatningssidan (det är självklart möjligt att det är ett problem mellan chassi och B- men det är mindre sannolikt).

Så allt pekar på problem på spänningsmatningssidan så låt oss fokusera på det.
Jag skulle gissa på att kabeln är sönderärgad nära startmotorns B+ anslutning, men här gissar vi inte utan här felsöker vi! :-)
Länk
Länk

Steg #1 : Mät spänningen (vid startförsök) mellan startmotorns B+ anslutning och batteriets pluspol (mät DIREKT på startmotorns anslutning dvs pinnskruven/muttern samt mät DIREKT på batteriets pol).

Du lär garanterat få ett väldigt högt värde (= kraftigt spänningsfall = förlust längs transmissionslinan) och då går du vidare till steg 2.
Om du däremot får ett lågt värde så ligger problemet på jordsidan (och då får man ändra riktning på sin diagnostik men det hanterar vi först när vi vet om det behövs).

Steg #2 : Mät spänningen (vid startförsök) mellan startmotorns B+ anslutning och hjälpstartuttaget i motorutrymmet (mät DIREKT på startmotorns anslutning dvs pinnskruven/muttern). Det där hjälpstartuttagget brukar vara rejält ärgat så slipa gärna rent innan mätning och verifiera att du har en god anslutning mot denna så du inte får falska mätvärden.

Får du högt värde här (= kraftigt spänningsfall = förlust längs transmissionslinan) så ligger problemet någonstans i den här sista biten till startmotorn.
Ett inte alltför ovanligt fel är dålig kontakt mellan kabel och kabelsko vid startmotorn.

/Lennart

”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?”
Tack för alla svar, felet är hittat och åtgärdat!

Pluskabelns mutter vid hjälpstartuttaget i motorrummet var inte ordentligt åtskruvad. Jag kunde skriva upp muttern för hand!

Rengjorde kontaktytan och drog åt muttern, sedan startade bilen på första försöket!

Tack för eran input, skönt att ha igång bilen igen!
Gôtt!

Grattis till det ”enkla” felet och tack för din återkoppling! :)

/Lennart

”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?”
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.