|
|
---|---|
För 1,5 månad sedan började det tyst klonka höger bak vid nedkörning från gupp eller kanter. Det blev sakta värre och för ca 2 veckor sedan började luftfjädringen läcka olja. Har pratat (men inte visat) den för bmw som dömde ut hela fjäderbenet. Gissar att det är korrekt eller har någon nån annan tanke? Till min förvåning vägrar också försäkringsbolaget ersätta skadan då hela hjulupphängningen räknas som slitagedelar. Står inget om det i villkoren dessvärre. Har Länsförsäkringar Östgöta och har sett att andra bolag (if o trygg Hansa exempelvis) ingår luftfjädring. Har ni några erfarenheter från att kunna göra det på maskinskada? Bilen är en 2018 540 med adaptiv fjädring som gått 13,5k mil. Bmw ville ha 24 för bytet vilket känns lagom kul. | |
![]() 13.076 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag läste rubriken och blev nyfiken. Hur kan luftfjädringen läcka olja? Det är ju ingen oljesmorjd luftkompressor som används. Så vad kommer oljan ifrån? Ser nu på ETK att de än en gång slagit rekord i konsolidation och sammanbyggnation - de har kombinerat ihop stötdämpare och luftfjädring till en enda enhet! (Ok, direkt nytt är det inte inser jag nu. Ser att redan på G11/G12 så hade man detta och mycket i chassi och fjädring lyftes över från G11/G12 till G30/G31). Så ja, troligtvis är det oljan från stötdämparen där inne i den där "enheten" som läcker ut. Jag ser inte något annat som skulle kunna läcka olja. Naturligtvis säljs den inte som en separat reservdel så från BMW's synvinkel är det bara att köpa hela "enheten". Kan inget om luftfjädring (vill heller inte vet något om det) så vet inte hur pass integrerad eller specialiserad den där stötdämparen är. Det hade dock varit intressant om något visste om denna "enhet" är servicebar och om det exempelvis sitter en helt standard stötdämpare där inne. För då kan ju det vara ett alternativ. Men det lär finnas begagnad, renoverade och bättre eftermarknads också (undvik dock som vanligt allt Kinesium). Men den där "enheten" kostar "bara" 10 KSEK per styck - utan adaptiv fjädring... Men den där "enheten" kostar "bara" 20 KSEK per styck - med adaptiv fjädring!!! Holy crap! En stötdämpare bak till min E87 kostar bara 1800 SEK, köper man Bilstein kostar det bara 600 SEK... Jag bara säger... Och om en månad går andra sidan sönder! :-) 24 + 24 = 48 KSEK! :-) Ja, jisses... SOW... Smartphone on Wheels... Välkommen till modernt bilägande. Enda sättet idag att äga en bil är att köpa den helt ny och sälj den för skrotvärde efter 2-3 år när alla fabriksgarantier gått ut eller bolstra upp hela bilen som en curlad Gen Alpha med försäkringar, extra försäkringar och extra-extra försäkringar som täcker allt och när de inte gäller så kör du bilen till återvinningscentralen och knuffar ner den i containern för elektronikskrot... |
Länk /Lennart ”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?” |
|
Jag fick byta 2 gånger på min 535:a första gången gick det på 14 tusen för båda, ett par år senare var det dags igen då skulle det gå på 18 tusen så det förvånar mig mig inte att ca sex år senare kostar 24 men det måste väl vara per par. Jag hittade från ett ställe i Polen som heter allegro.pl helt nya för halva priset. hittade även ett enda ställe i Tyskland som renoverade just dessa stötdämpare men minns inte vad de hette. Annars så finns det en del på Ebay om det nu är rätt nummer på dessa Länk |
|
![]() 13.076 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det är per styck (det är olika reservdelsnummer för höger och vänster). Original (den adaptiva) versionen kostar så mycket i Sverige. Här är prisuppgift för BMW Original från en tysk återförsäljare. Länk Priset är där runt €1203, vilket är runt 14 210 SEK och när det sedan säljs i Sverige så är det inte orimligt det kan vara uppe i runt 20 000 SEK (eller iallafall mellan 17-18 KSEK då 20-25% prisökning när det hamnar i Sverige är inte ovanligt att se). Länk På 50-talet skyllde man på att frakt via järnväg gjorde reservdelarna dyrare, idag vet jag inte vad man skyller på... Länk Länk Länk Finesser kostar tid och/eller pengar - det är man införstådd vid när man kryssar för alla options vid beställning eller när man letar begagnat. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.