AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
562

Hårt och stumt över asfaltshålor

Bm
265
Bmwbamze
320 Coupé
Har en 320 E92 -09 som rullat 12000 mil och bytte alla dämpare, fjäderbenslager och stabilisatorstaget vid 9600 mil och det är M chassi och kör 90% landsväg och dämpningen är hyfsad trots M chassit när man kör över väggupp och andra runda ojämnheter men när jag krypkör över flertal mindre asfaltshålor(inte djupa) eller över låga hårda kanter då låter det väldigt hårt som det inte är nån dämpning alls utan väldigt hårt och helt stumt så jag undrar om det är nån som har erfarenhet av detta och vet vilken/vilka delar som är slut?
Jag är inne på länkarmsbussningarna det är de enda bussningar som finns fram vad jag såg på skisserna på realoem.com men det är ju många delar i framvagnen
Pa
1.106
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Bm

Tror det mer beror på vilka däck och vilken profil på däcken du har, är de dessutom RunFlat är de med automatik hårda.
Mvh
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kör lugnare över hårda kanter är ett generellt bra tips. =)
Ni
856
Nip
320i-04
Överväg följande om det gäller bakvagnen också
- fjäderbrott eller krängningshämmare bakvagn

Kan ge sig tillkänna i vissa lägen när framhjulen går i gropar.

T.ex i 80-90 och en svacka i vägbanan, inte abrupt, fick bilen att trycka ihop hjulupphängning tillräckligt så ljud i bakvagnen.

Sedan blir min tanke vilken typ av dämpare valde du när de byttes?
- sportdämpare är i sig hårdare än vanlig limousine för komfort
Har du bytt luft i däcken nyligen?
Bm
265
Bmwbamze
320 Coupé
Är det enbart de stora länkarmarna i framvagnen som ska fungera som dämpning eller även de mindre?
Bm
265
Bmwbamze
320 Coupé
Vill bara upplysa om att jag fått veta nu var det är som orsakar detta för var på felsökning igår och det är de korta krängningshämmarna/stabilisatorstagen vid framhjulen som det är glapp i och måste bytas
Ni
856
Nip
320i-04
Vet inte hur "hårt och stumt" skulle vara stabilisatorstagen fram.

När det var dags för mina så vart det småslammer fram när jag körde på grusväg med små hålor och ojämnheter.

Men vår upplevda felyttring beskrivs väl på olika sätt då gissar jag.
Bm
265
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Hårt och stumt är nåt man får stå ut med när det är M chassi men det är också ett lätt knackande ljud från framvagnen när jag kör över ojämnheter vilket beror på glapp i de här korta "metallpinnarna" alla andra armar m.m. i den här avancerade framvagnen var fortfarande i bra skick tack och lov så jag ska byta de så fort de har kommit beställde SKF:s som är originalkvalitet visste inte ens de gjorde bildelar så känns extra bra när det är svenska delar för första gången! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.