AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
331

N43 motorbyte

Sk
1
Skogis99
Bmw e91 320d 2012
Hej, har en 320i från 2007 med hål i kolven och har bestämt mig för att byta motor i den, efter lite letande så har jag hittat en passlig men den heter n43b20aa och tror att den som sitter i heter n43b20a med ett enkelt a, vet någon här vad som kan tänkas skilja dem åt?
Välkommen!

Själv vet jag inte, men åtminstone en forummedlem vet ALLT.

Så det här svaret är bara för att du inte skall tappa hoppet om ett riktigt svar. :)

/Lennart

”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?”
Visa användare
ProPro-medlem
13.076
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Jag har inget direkt svar på frågan (och är tyvärr inte heller den forummedlem som efterfrågas), men jag har en del info som kan slänga lite ljus på ämnet åtminstonde.

===> Engine Designation <===
Det finns många beteckningar på motorer, men låt oss först börja med "Engine Designation".
Det är numera en 8 tecken lång benämning som innehåller den mest informationen man kan tänkas vara intresserad av.

Exempelvis motorn i E90 318i tillverkad 2010/04 benämns N43B20U0 medans motorn i E90 320i tillverkad 2011/04 benämns N43B20O0.

Båda är N43-motorn, båda är 2.0 liter - så vad är skillnaden?

N : Utvecklare eller generation (M och N är från BMW Group, S är från BMW Motorsport osv)
4 : Motortyp (4=Inline 4, 5=Inline 6, 6=V8, 7=V12, 8=V10)
3 : Motorteknik (jämför exempelvis N53, N54, N55)
B : Bränsle och installation (B=bensin longitudinellt, D=diesel longitudinellt, A=bensin transversalt)
20 : Slagvolym (i deciliter)
U : Effektklass (K=kleiner, U=unterste, M=mittel, O=obere, T=top, S=super)
0 : Revision (man börjar på 0 och stegar sedan upp - ersätter exempelvis de äldre TÜ och TÜ2 benämningarna)

Så här kan vi se att skillnaden mellan en motor som benämns N43B20U0 och N43B20O0 är dess effektklass.

Hur skillnaden i effekt realiseras kan variera enormt. Det kan vara alltifrån små skillnader i mjukvaran i motorstyrningen, via tillägg av vissa komponenter till enorma skillnader på både interna och externa komponenter (då det kan skilja minst 100 hk mellan den lägsta och den högsta effektklassen - ibland mer).

===> Engine Identification <===
Denna består av två sub-delar
* engine number
* engine identification

Denna "engine identification" (båda sub-delar av den) är det som är inpräntad på blocket (på N43 är det inpräntad på motorns framkant) och det är ofta sub-delen "engine identification" som dyker upp i annonser och frågeställningar då det är det som är visuellt synligt.

Och det är ju sub-delen "engine identification" som du refererar till (N43B20A vs N43B20AA).

Sub-delen "engine number" är som det låter - det är ett unikt serienummer (iallafall inom ett och samma sub-del av "engine identification").
Sub-delen "engine identification" anger i grova drag motortypen.

Sub-delarna "engine number" och "engine identification" bildar en unik identifiering som det bara finns ett av i hela världen. Med dessa två sub-delar ("engine number" och "engine identification") kan BMW identifiera exakt vilken motor detta motsvarar och mycket mer (de kan se all trimningsgrad och alla uppgifter om motorn).

Vi däremot kan INTE det - för vi har inte tillgång till denna databas där detta finns.

Så det som är inpräntat på motorn ger inte så mycket information.
Visa användare
ProPro-medlem
13.076
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
===> Engine Identification - "Engine Number" <===
Men låt oss fokusera på den där "engine number" sub-delen - för det var ju det du frågade om.

Vilken info kan den ge och vad är A vs AA?

De första sex tecknen är exakt samma som i "Engine Designation" - i det här fallet N43B20.

Nu kommer det kluriga.

Förut använde BMW 8 tecken i detta "engine number"- men runt tiden N55 introducerades reducerade man detta till endast 7 tecken (och N55 introducerades ungefär mitt i N43-motorns livstid).

Oavsett så används det sista tecknet (eller de två sista tecknen) för att beteckna typgodkännande och/eller avgasutsläppsnivåer och/eller effektvariant. Oftast är det mer kopplat till typgodkännande av motorn (men som i sin tur är kopplat till avgasutsläppsnivåer som ibland är kopplat till mindre varianser i effekten).

Jag vet att på N46-motor så kan man se "N46B20AA" vilket betyder:
N46B20 = Samma som i "engine designation"
A = Anger kompression (A=10.2 för B16/B18 samt 10.0 för B20, B=10.5, C=9.0)
A = Anger effektskillnad (A=högre effekt, Y=lägre effekt)

Men jag vet även att man kan se N46-motorer där det står "N46B20B".

N55-motorn introduceras också mitt under N46-motorns livstid (fast N46-motorn var inte långlivad på marknader med bra bränslekvalitet eftersom N43-motorn ersatte den bara efter några år).

Troligtvis så ändrade man från 8 tecken ned till 7 tecken mitt i produktionen av N43-motor och det är därför man ser både N43B20A och N43B20AA - men jag är inte säker (det är dock den troligaste förklaringen). Gissningsvis är det samma förklaring till varför man ser både ett och två tecken i slutet på N46-motorer.

När det bara står ett A, som i N43B20A, så borde det ju vara den nya 7-tecken beteckningen (och då brukar A stå för den normala eller vanliga typgodkännandet - typ vaniljsmaken av motorn).
Men jag vet inte om det 8:e tecknet var optional under tiden man använde den gamla 8-tecken beteckningen (så att man under denna period kunde se både 7 och 8 tecken) eller om man alltid använde 8 tecken - jag vet inte.

Jag tycker det är märklig för jag ser i princip vara 7-tecken N46-motorer, och de N46-motorer vi ser här i Skandinavien är ju alla mellan typ 2004-2006 (dvs innan N55-motorn introducerades).

Så jag får inte riktigt ihop alla pusselbitar där...

=== Summering ===
Kort och gott så är den instansade information på motorn inte tillräcklig information att gå efter vid inköp av motor - speciellt inte om man köper en komplett motor och planerar att bara göra en "plug & play" - inte för oss vanliga människor iallafall.

Man vill ha bilens chassinummer (som motorn kom ifrån) och via det kan man enklare få tag i motorns "engine designation" som säger mer om motorn ifråga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.