AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
502

Problem med BMW Driving Assistant i4 -23

Ca
4
Caka80
i4 -23
Hej,
Ny på detta forumet och letat lite i trådarna men inte hittat något som stämmer in på min fråga.
Jag köpte en i4 -23 för två veckor sedan och är lite fundersam på hur BMW Driving Assistant fungerar.
Min bil har enligt specifikationen BMW Driving Assistant Professional.
Vad jag har förstått så ingår då att bilen bland annat skall kunna justera hastigheten själv enligt vägskyltarna.
När jag slår på denna funktion med farthållaren så kommer detta meddelande upp: "Ändrad förarhjälp i det här landet" och det följer inte skyltarna automatiskt.
Kan det verkligen stämma att en 2 år gammal bil inte längre har sina fulla funktioner?
Innan jag bestämde mig för i4 så provkörde jag en iX1 -24, den hade denna funktionen och där fungerade det.

En annan fråga, ska den inte även kunna byta fil själv på motorvägen när man har BMW Driving Assistant Professional, eller är det bara nyare bilar som har denna funktion?
Ru
107
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Den första frågan med att den adaptiva farthållaren skulle följa skyltad hastighet kan jag inte kommentera - själv har jag "bara" den grundläggande "ointelligenta" farthållaren (mitt val).
Att bilen skulle kunna byta fil själv baserat på att man tittar i respektive sidobackspegel är så vitt jag vet hitintills bara introducerat på I5.

Jag har förstått det som så att automatiskt övertagande av "SLI" (Speed Limit Information) bara är godkänt i vissa länder.
Automatiska valet står med i min instruktionsbok (iDrive 7) men finns inte i bilen längre (om jag minns rätt fanns det att välja i början, liksom ett val att inte tillåta omkörning till höger som också är borta).

I vilket fall så är automatik inget jag vill använda, och enligt mig inte bör användas av någon. Det hade varit bekvämt om SLI hade varit rätt hela tiden. Den är bra med inte 100%. Jag kör på sträckor där SLI-informationen kortvarigt blir fel. Typiskt är det där vägen byggts om och SLI växlar antagligen till gammal kartinformation. Mycket irriterande om min bil eller bilar framför plötsligt skulle ändra sin hastighet från 100 till 80.

Jag använder funktionen att överta SLI-hastigheten (med lagrat tillägg x km/h) med SET-knappen. Tillägget kan användas för att kompensera den inbyggda "felvisningen" enl GPS-mätning.
Ca
4
Caka80
i4 -23
Hej,
Tack för svar!
Nu var ju inte min fråga om funktionen var bra eller dålig :-)
Jag är helt med på och införstådd att systemet i sig fungerar dåligt med tanke på att informationen om nya hastigheter uppdateras så dåligt. Flera av de gatorna jag kör på har ändrade hastigheter sen flera år tillbaka, men det är fortfarande de gamla hastigheterna som syns i bilen.
Min fråga var mer om varför fungerar inte funktionen alls på en två år gammal bil. Det tycker jag är dåligt, men visst det kan vara nationella krav som gör att en viss funktion inte får användas. Men samtidigt så har jag provkört en bil som har funktionen så det känns konstigt att det skulle fungera på den ena men inte den andra.

Angående frågan om filbyte så är det när man blinkar och bilen byter fil själv. Men det var tydligen bara på nyare bilar det finns. (det är med i konfiguratorn för i4 nu om jag minns rätt)
Automatisk hastighetanpassning till vägskyltar är absolut lagligt i Sverige.

Men ingen av de funktioner du efterfrågar ingår i Driving Assistant Professional.
Texten i konfiguratorn för Driving Assistant Professional skiljer sig åt för olika modeller (som Caka80 noterat).
För 5-serien och iX1 står det:
"Filbytesassistenten hjälper dig när du ska inordna dig i flytande trafik. Det underlättar framför allt när du kör ut på motorvägen. Din BMW kan hitta en lucka i trafikflödet och anpassar hastigheten. Du får en varning om filbyte i god tid och behöver bara blinka."
"anpassar farten till hastighetsbegränsningen och vägsträckningen automatiskt"

Dessa skrivningar finns inte i konfiguratorn för i4 (2024).
Ca
4
Caka80
i4 -23
Okej, jag kan ha fel i vilket paket det ingår, men bilen har funktionen.
I menyn under Hastighetsguide så har jag:
* "Hastighetsbegränsningar": Flera val bland annat "Godkänn automatiskt" när detta är valt så står det "I det aktuella landet är endast manuell överföring tillgänglig"
* "Anpassa till vägsträckningen": Ja/Nej

Dessutom så får jag upp dessa felmeddelanden när jag slår på ful automatik på farthållaren:
* Ändrad förarhjälp i det här landet
* Identifiering av trafikljus inaktiv (men denna fungerar ändå...)
*Autom. överföring av hastigh.begr. inaktiv
* Farthållare vägsträcka inaktiv

Jag har frågat bilhandlaren också, men de har inte återkommit med något mer svar än "att det borde fungera".

Noterade precis att bilen är utrustad med detta paketet 5AU Driving Assistant Professional
Länk
We
937
Weiman
118i M-Sport -24
Driving Assistant Professional finns ö h t inte kvar i den svenska konfiguratorn, för någon modell. Däremot finns Driving Assistant Plus (5AT, dock ej för i4 av någon anledning).
Kanske var det något i Professional som inte var lagligt i Sverige?
Ca
4
Caka80
i4 -23
Jag hittade Driving Assistant Professional när jag gick in och konfigurerade en i4 nu.
Men jag hittade den inte i något paket utan den låg som löst tillval.

Men det verkar inte vara någon här heller som riktigt vet varför den inte fungerar.
Jag får helt enkelt acceptera att det inte fungera här i Sverige.

Tack för de svar som har kommit!
We
937
Weiman
118i M-Sport -24
Aha, det ligger under "Funktionell Utrustning" och inte under "Förarassistans" som man skulle kunna tro🙄
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.