AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
224

Begränsad chassifunktion F15 -14

Ro
311
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Då var det dags för första problemet med den nyinköpta X5:an! "Begränsad chassifunktion". Ironiskt började felmeddelandet komma upp efter att den varit på BMW för ett garantiärende om krockkudde och förvärmare till EGR-ventilen. Har svårt att koppla detta till något de kan ha gjort, men började höra ett annorlunde ljud på vägen hem (troligen kompressorn som försökte). Igår mullrade det om bilen när jag parkerade den. troligen kompressorn. Har aldrig hört den sedan jag köpte bilen för ca två månader sedan (garantin på en månad har gått ut....).

Det verkar vara kompressorn till nivåregleringen. Kuddarna ska vara bytta enligt förra ägaren.

Den är lite lägre än normalt i bak och känns stötig. Någon som vet vilka säkringar som går till kompressorn och var den sitter?

Något tips vad man kan göra annat än att kolla felkoderna? Kollade förut med då hade meddelande försvunnit. Ska kolla igen med en billig Biltemaläsare. Min mer avancerad Biltemaläsare verkar inte fungera till denna. Någon som vet varför?

Ska ner nu och kolla om jag får fram några felkoder.
Ro
311
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Fjädringen är i botten och den är helt stum bak i fjädringen. Meddelande säger att jag kan köra med bilen ändå, vilket låter konstigt.

Jag har nu kontrollerat säkringar, och alla är hela och har spänning. Jag hittade ett schema vilket visade att det är säkringar 42 och 61 (bakom handskfacket) och 132 (höger bak i bakluckan, där schemat sitter).

Ett tips på ett forum var att lyssna efter kompressorn (som sitter under bilen under passagerarsätet) som ska låta i 30 sekunder när tändningen är på , men inget hörs.

Jag ska imorgon be en verkstad kontrollera felkoder får vi se vad det ger. Allt tyder på att det är kompressorn och/eller ventiler i den. På ett forum har någon "renoverat" ventiler.
Ma
1.251
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Det finns mycket att läsa om nivåregleringen. Vill du förstå hur det funkar och fixa själv är det här en bra video

Ro
311
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Tack för en toppenvideo! I min gamla e39 gick det inte att plocka isär och torka filtret.

Min reparatör konstaterade att motorn gick hela tiden (fast jag inte hörde den) men den bygger inte upp tryck. Han tog bort säkringen så länge.

Någon som vet vad de olika ventilerna har för nummer så jag kan leta efter utbytes? Det är säkert ventilproblem (och fukt).
Ro
311
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Har köpt en ny kompressor som nu min verkstad har installerat:
Länk

Ny kompressor kostade bara drygt 4000 kr, så jag tycker det är en bra investering jämfört med att bara köpa ventilpaketet/-paketen. Snabb leverans och den verkar fungera. Det är ju en massa fukt i kompressorn som måste torkas, så det är lite jobb att renovera.

En erfarenhet är att inte beställa kompressorn som saknar delar, ex ventilpaketet (otydligt på hemsidan). Fick beställa en ny komplett (bara 300 kr dyrare) och ska nu returnera den felaktiga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.