AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
822

Märkesspecifika däck

43
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Hej
I senaste nr av Vibilägare testades sommardäck, däribland två märkesspecifika däck
från Volvo och VW. Däcken presterade ej lika bra som premiumdäck.
Kan man förmoda att BMW stjärnmärkta däck har sämre egenskaper än motsvarande ej stjärnmärkta däck ?
Eller är det bara omkretsen som är specificerad på stjärnmärkta däck ?
Håkan E
Att omkretsen skulle vara mer specificerad på stjärnmärkta däck än en seg myt som frodas på detta forum.

Det märkesspecifika kan vara ex gummiblandningar. Även om mönstret är samma kan de erbjuda andra önskade egenskaper.

Vad menar du med "presterade ej lika bra som premiumdäck"? Knappast så att märkesspecifika däck är tillverkade av Linglong.
st
3.415
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Att det är en myt och att den frodas här liksom de flesta BMW forum i Europa och USA stämmer.

Länk

Länk

cr
3.878
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kan ta ett exempel.

Hade en Porsche 997. När jag köpte den satt olika däckfabrikat fram och bak, de var dåliga och gamla, men bilen gick bra på vägen.

Var lite snål och bytte till nya Kumho fram och bak. Bilen blev hemsk, "ålade" sig vid acceleration och gassläpp.
Bytte till N-märkta Pirelli P Zero och bilen gick som den skulle.

Låter det vara osagt om det hade med att däcken var anpassade för Porsche eller om det var den allmänna prestandaskillnaden hos däcken som gjorde det. Porsche 911 har ju ganska extrem viktfördelning med motorn bak.

MVH Christofer
MU
930
MUC
M240i - 2023
De märkesspecifika däcken som testades i ViBilägare gällde VW- och Volvo-däck framtagna för att få så låg förbrukning som möjligt och levereras på nya bilar. D.v.s, dessa däck är framtagna för att klara EU:s utsläppskrav och det framgick väldig tydligt i testet att det enda dessa däck var bra på var låg förbrukning och lågt buller.

Dessa däck kan överhuvudtaget inte jämföras med *-märkta eller N-märkta däck.
@Ska3, att BMW-specifika däck (från Michelin) kan ha speciell uppbyggnad och gummiblandningar verkar vara fastlagt (åtminstone för prestandamodeller, men har du någon info hur det förhåller sig med rullomkrets (diameter)? Jag tänker då spec på de olika däckmodeller som BMW har i listorna för "staggered"-kombinationer?

Att olika fabrikat ger olika diameter trots samma storleksmärkning tycker jag syns tydliget i videon länkad nedan (i det exemplet är det 225/50-17). Framgår inte av videon huruvida någon är märkesspecifik.

Jag fick uppgifter från Michelin om rullomkrets på 2 olika modeller i dimension 225/45-18. Båda hade Star-märkning men Michelin rekommenderade inte dessa i staggered kombination (med 255/40-18 i bak). Dessa båda märkta 225/45-18 skiljde i rullomkrets mer än 1%.

Tycker mig se olika höjd på däcken vid tid 15 sekunder i denna video:

Bmw21 tror du att tillverkaren har bättre maskiner till stjärnmärkta däck?

Om det skulle vara så extremt noga med rullomkretsen hur gör man då att däcken slits olika fram och bak? Tänk om man slarvar med däckstrycket? Antalet som köer fyra ta däck efter punktering på ett däck är inte många. Inga system är så känsliga.

Staggered är inget ord i svenska språket. Avser helt enkelt olika bredd fram och bak.

Hej Ska3, nej jag tror inte att skillnaden i rullomkrets mellan olika däckmodeller och fabrikat beror på sämre maskiner.
Jag tolkade ditt inlägg som att du hade fakta att delge angående rullomkrets.
Så jag frågade "har du någon info hur det förhåller sig med rullomkrets (diameter)? Jag tänker då spec på de olika däckmodeller som BMW har i listorna för "staggered"-kombinationer?"
Kanske någon annan har fakta?

(Jag kanske skulle ha skrivit " ... som BMW har i listorna med kombinationer av däckmodeller som har olika profiler fram och bak", så att alla förstår.)
@Bmw21 Tycker du ska köpa däck hos BMW.
32ProPro-medlem
2.332
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Att man skulle ha olika maskiner till stjärnmärkta däck tror jag inte heller men det är fullt möjligt att man kontrollmäter däcken innan de lämnar fabriken och de som ligger inom tolerans för en stjärna (och en högre prislapp) och de som ligger utanför får ingen stjärna och säljs lite billigare.

Xdrive är ju känsligt men jag har funderat på om de haverarar för att folk glömmer kalibrera efter däckbyte eller om lådan faktiskt är så känslig som många säger. Dessutom råder det delade meningar om hur ett oljebyte i fördelningslådan skulle hjälpa eller inte. BMW säger lifetime men servicetroende röstar tvärtemot.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Kom igen nu. Hur kommer stjärnan på däcksidan? Gjuter man fast den i efterhand?

Nä, något urval sker inte (på det sättet) är jag rimligt säker på. Men när BMW specar däcken kan mycket väl rullomkrets ingå i specen. Jag har fått information från Michelin som styrker det.

En observation om M240i xDrive som från fabrik kan fås med:
Front: 8.5 J × 19, 245/35 ZR19
Rear: 9.5 J × 19, 255/35 ZR19
Är ju att dessa mått ger avsevärd skillnad i diameter (och rullomkrets).
(och det var tydligt från en "Joe"-video att det inte är en typo i orderbladet)
Räknat på de nominella storlekarna skulle man tro att rullomkrets skiljer över 1%.

Den aktuella kombination av dessa däckmodeller står i BMW:s lista här:
Länk

Jag ställde därför frågan till Michelin och fick följande uppgifter på rullomkrets
(Michelins id-nr får man fram via länkarna i bladet ovan):
245/35 ZR19 (93Y) XL TL 214522 2067 mm
255/35 ZR19 (96Y) XL TL 243677 2070 mm
Det skiljer alltså bara 0.15 %.
Min tolkning är att i de BMW-specade däckmodellerna ingår rullomkrets i konstruktions-specen.
32ProPro-medlem
2.332
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
@Ska3: Stjärnan kan man ju lätt bränna in efter kontrollmätning - tycker just den ser ut som "inskuren eller inbränd"

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Nä, stjärnan är inte inbränd med ett brännjärn. Den är ingjuten/utanpåliggande precis som övrig text på däcksidan.

Hur många däck tror du BMW köper per år. Det är miljontals däck. Ska de kontrolleras manuellt och sedan "brännmärkas"?

Lägg nu ner denna Internetmyt.

Om mitt inlägg var för långt för att läsa kommer här en kortare sammanfattning:
När BMW specificerar en däckmodell ingår bevisligen rullomkrets (diameter) i specen. Den uppfattningen styrks av följande fakta som gäller en kombination av Michelin-däck som levereras till M240i xdrive. Från däckbetäckningarna skulle de skilja 1% i diameter. Jag ställde därför frågan till Michelin och fick följande uppgifter på rullomkrets
Fram: 245/35 ZR19 (93Y) XL TL 214522 2067 mm
Bak: 255/35 ZR19 (96Y) XL TL 243677 2070 mm
Det skiljer alltså bara 0.15 %.
Detta bevisar att i de BMW-specade däckmodellerna ingår rullomkrets i konstruktions-specen.
Det smalare däcket är justerat uppåt i höjd och det bredare justerat nedåt.
@bmw21 du blandar och gissar.

Det finns inga speciella maskiner som tillverkar unika BMW-dimensioner.

Man kan inte beräkna omkretsen på den nivån utifrån däckmärkningen.
Det finns inga däck som heter 245/35,3 eller 255/34,8
Med största sannolikhet har ett 245 och 255 däck samma omkrets.
Absolut inget "BMW-specat".

Stjärnmäkta däck handlar om gummiblandning och ev. något specialönskemål och stomme.
Inget med omkrets.

43
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Om man bortser ifrån omkretsen hur skulle ett stjänmärkt BMW däck prestera i ett jämförande däckstest ?
Skulle det hamna i topp mitten eller i botten ?
Och vilka egenskaper skulle BMW däcket vara bäst respektive sämst i ?
Håkan E helt omöjlig fråga. Alla däck är en kompromiss man kan inte få alla egenskaper. Kanske man valt lågt rullmotstånd på bekostnad av våtgrepp.

Det är därför det finns däcktester.
Håkan E, Denna mannen är seriös och ger lite insikt i hur BMW M prioriterar:

@Ska3 Jag kan blanda och gissa lite mera, eller referera till fakta-uppgifter från Michelin (fast andra PS4S-modeller och okänt om de är *-märkta):
Kolumner "Diff har jag lagt till och visar skillnad i rullomkrets. Resultaten motsäger din tes:
"Med största sannolikhet har ett 245 och 255 däck samma omkrets"
245-bredden av dessa däckmodeller med 35-profil är 1% mindre än 255-bredden.
"Pilot Sport
4S - part
number" Tire Size, Load Index Diameter revs/mi Diff % Diff %
91762 225/40ZR19/XL (93Y) BSW 26.1" 797 0.25
03744 245/35ZR19/XL (93Y) BSW 25.8" 807 -1.00
33589 245/35ZR19/XL (93Y) BSW 25.8" 807 -1.00
66901 255/35ZR19/XL (96Y) BSW 26.0" 799 ref ref
I alla fall ytterligare en datapunkt som visar att de specifika däckmodeller 245/35-19 och 255/35-19 som BMW pekar ut till en M240 xDrive är speciella och är konstruerade för att passa ihop.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.