AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.500

Alpina E34 B10 Start problem

Sida 3 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.076
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hihi, det där måste vara skrivet på en mobiltelefon! :-)

Aha, så du får runt 4.4V (du skrev 4.4V i det förförra inlägget och 8.4V i det förra men jag antar du menar 4.4V) när du mäter med:
* plus-mätprobe på pinne 47
* minus-mätprobe på pinne 48
* multimeter inställd på 0-200VAC

Och detta mätvärde på 4.4V får du både när du mäter med tändningen i läge II och under ett startförsök (när startmotorn drar runt motorn)?

Det låter inte riktigt normalt... Något verkar lite fishy här...
(Att styrenheter lägger ut en bias-spänning är inget konstigt i sig, men inte vanligt på VR-sensorer och värdet bör ändras vid startförsök och dessutom så ser man inte en DC-spänning om man ställt in på VAC).

Var DME-styrenheten inkopplad när du gjorde ovan nämnda mätning?
Många bollar i luften nu. Och frågetecken/osäkerheter beträffande diverse mätningar.

Men eftersom pinne 38 på DME verkligen HAR en svart/violett kabel ansluten och denna går ("tycks gå") till OBC, tycker jag att den gjorda kort-kontrollen borde fördjupas.

Jag tycker inte att man på ett modifierat system kan utgå från att allt fungerar som det brukar göra i andra ("vanliga") sammanhang. Kanske pinne 38 vill ha en HÖG signal för att få DME att släppa, t ex?

//Lennart

Visa användare
ProPro-medlem
13.076
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, som lenwib säger så är det värt att upprepa att jag endast kan (och är det jag diskuterar här) det Bosch motorstyrsystem som satt på M30B35 i E34/E32. Har endast okvalificerade gissningar vilka ändringar som gjordes för denna Alpina modell.

Däremot så tror jag inte Alpina gjorde några förändringar kring in- eller utsignaler till motorstyrsystemet (än en gång är detta en okvalificerad gissning). Därför kan det ju vara intressant att ta en vanilj Bosch Bosch 0 261 200 179 från en E34 535i / E32 735i och se om det blir någon skillnad!

Jo, jag tror faktiskt DME lägger ut en 5V biasspänning mot vevaxelsensorn (på pinne 47 - svart kabel).
Så det är rimligt att du ser strax under 5V mellan pinne 47 och jord (och liten till ingen spänning mellan pinne 48 och jord).
Vanligt man gör det för då kan DME göra en sanity check av denna kretsen (den kan se om kretsen är öppen eller kraftigt avvikande motstånd i själva sensorn).

Stämmer, pinne 47 är svart kabel och pinne 48 är gul kabel.

Däremot ska du se en ökad växelspänning om man mäter mellan pinne 47 och pinne 48 vid startförsök.

Därför är dessa mätresultat du ser här väldigt mysko (huruvida det beror på mätfel eller ett faktiskt fel låter jag vara osagt.

Så därför tycker jag man går back to basic!
1) Börja med att koppla loss själva vevaxelsensorn (här Länk uppe vid kabelrännan) och börja med att mäta med multimetern (inställd på VAC) direkt mot sensorns två pinnar/kablar under ett startförsök. När motorn står stilla så ska du inte så någon spänning, men under startförsöket så ska det gå upp till ett par volt eller så (det ska alltså bete sig precis likadant som i videon).
2) Om du mäter vettig spänning i steg 1, koppla in vevaxelsensorn igen men istället koppla bort DME-styrenheten och mät istället direkt i denna stora kablagekontakten (som normalt sitter kopplad till DME-styrenheten). Rimligtvis bör du se EXAKT samma spänning när du mäter här uppe (när du försöker starta motorn).
Nu startar den och går, men har en annan fråga till @bmw-slangen . Motorn är total renoverad och det sittwr orginal alpina kolvar och stakar, toppen är en modifierad B35 topp med hemisfäriska förbränningsrum, dock inte portat insug eller på avgas sida so
jag tror alpina gjorde, det är orginal alpina grenrör och avgassystem, Alpina trimmade ju boxen gentemot en orginal 535 och jag vet att min box är trimmad ytterliggare för jag hittade ett gammalt inlägg här på forumet om just denna bil. Alpina hade en 284 graders kam och jag har nu monterat en 300/300 graders kamaxel, bilen låter riktigt vass på tomgång men jag undrar om motronic 1,3 systemet justerar blandningen enligt lambdasonden? eller bör jag få någon att se över boxen så jag vet att den inte går för fett eller för snålt? vem kan sådant?
Förlåt att jag sticker in med en fråga, som jag tror att inte minst bmw-slangen nog skulle vilja veta svaret på:

Vad var det som till slut löste startproblemet?

//Lennart
@lenwib
Det fanns ett löst kontaktstycke inlött i motorhärvan i motorutrymmet som det skulle setat en immobilizer box i, boxen fanns inte så
reflekterade aldrig över det lösa kontaktstycket
@maxk31: Tack för ditt svar!
Skönt att åtminstone den saken löste sig till slut. Grattis!

Lycka till med resten!

//Lennarr
Visa användare
ProPro-medlem
13.076
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tjoho!

Yes, man verkar ha kopplat in en eftermarknads immobilizer som bryter signalen mellan vevaxelgivaren och DME (vilket ju ger exakt samma symptom som EWS som kom några år senare - dvs ingen tändning eller bränsle).

Det var därför det blev dåliga mätresultat av signalen från vevaxelsensorn (kort och gott fick man inget utslag utan det enda man såg var bias voltage från DME) - signalen från vevaxelsensorn kom helt enkelt inte fram till DME.

Mer än 50% av alla problem är faktiskt något annat än en defekt komponent (eller defekt komponent i kombination med annat problem) och det är därför det i princip alltid är en dålig idé att börja byta komponenter när man har problem (speciellt med modernare bilar där mängden komponenter och komplexiteten ökat exponentiellt).

Startar inte motorn så kan man på dessa "enklare" motorer från typ 1980-2010 ta ett noid-light (Biltema art.nr 15-248) eller din vanliga testlampa och kolla om DME försöker styra spridarna.
Om DME inte gör det så behöver man kolla tre saker:
- spänning till DME
- jord till DME
- kritiska insignaler till DME

Motronic 1.3 är tokenkelt då det bara finns en kritisk insignal - vevaxelsensorn. Och det var det som var problemet (spänning och jord in till DME hade kontrollerats) och hittades lätt genom en snabb och enkel mätning med simpel multimeter från Biltema (fast hade man fått utslag där så hade man behövt ett oscilloskop). Men i 90% av fallen räcker en glödlampa och en multimeter :-)

Så denna typ av felsökning tar bara runt en kvart (den mesta tiden går åt att läsa elscheman och hitta rätt kontakter och kablage och hitta anledningen till avbrott/glapp eller dylikt).

@maxk31 : Yes, ett vanilj Bosch Motronic 1.3 (från E34 535i / E32 735i) har en upstream syresensor och motorstyrsystemet adapterar sin bränsleblandning utifrån vad upstream syresensorn rapporterar (motorstyrsystemet arbetar således i ett closed-loop mode när det är lämpligt).

Upstream syresensorn sitter i x-et precis innan de dubbla katalysatorerna (kan se något annorlunda ut på Alpina):
Länk
Länk

Om dessa adapteringsvärden blir för höga/låga så kommer motorstyrsystemet sätta felkoden 0x0A. Andra problem kring syresensorn kan även resultera i felkoderna 0x0C, 0x17 eller 0x1C.

Nu kan ju Alpina ha valt att köra utan katalysator (eller med katalysator utan syresensor vilket dock är ovanligare).
Men styrenheten för en B10 3.5/1 har ju Alpina reservdelsnummer 13 56 625 och vad jag kan se så fanns den i bara en version.
Jämför med B11 3.5 styrenhet som fanns i två versioner - en avsedd för med katalysator (13 56 623) och en avsedd för utan katalysator (13 56 622).
Men det kan ju vara samma artikelnummer på styrenheten fast man programmerar den bara annorlunda.

Tittar jag på B10 3.5/1 så fanns det tre katalysatorvarianter (18 10 703, 18 10 716 och 18 10 719) men det fanns faktiskt en fördämpare som ersatte katalysatorn (18 10 708). Så det fanns faktiskt B10 3.5/1 utan katalystor.

Däremot de som hade katalysator hade en syresensor nämligen 11 78 1 720 537 vilket är exakt samma syresensor som sitter på E34 535i, E32 735i med flera (syresensorn sitter precis framför de dubbla katalysatorerna så det ser ganska likt ut som på en E34 535i som bilderna ovan visar).

Så börja med att ta en titt undertill vad som faktiskt sitter därunder.
Därefter läs ut eventuella felkoder.
Därefter kan HC- och lambdavärde från en besiktning ge en indikation på om allt fungerar som det ska (fast dessa mäts ju bara vid tomgång)
Vill man ha mer detaljerat så behöver man lämna in till en bilmotorstyrningsfirma med lämplig erfarenhet och utrustning (första steget kan ju vara en enklare "hälsokontroll" och det kanske inte behövs mer än så).
Visa användare
ProPro-medlem
13.076
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite kuriosa om den där pinnen 38 som jag nämnde i mitt inlägg från 2025-03-16 11:43.

Såg nyligen (mer av en slump) i ett gammalt studiearbetsmaterial för de allra första 730i/735 modellerna som använde Motronic 1.1) där de beskriver tydligt att redan i Motronic 1.1 så användes pinne 38 för att strypa tändning och bränsle (för att funktionen skulle aktiveras krävdes att spänningen var över 10 volt samt varvtalet under 480 varv/min).
Länk

Användes som sagt av OBC (när man knappade in en "drive away code") eller kunde användas av larmsystem/antistöldsystem. Dock inget jag har haft någon direkt erfarenhet av, men kan vara bra att veta (dvs hög signal på pinne 38 är alltså inte kosher).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.