Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej! Jag har en Alpina e34 b10 3.5/1 från 1990 med automat låda, bilen har stått med demonterad motor i över 10 år och jag har precis total renoverat motorn och återmonterat den, kopplat in alla kablar i motorhärvan och försökt få igång bilen. Jag har ingen gnista och inge bränsle. Allting i tändningsväg och soppa väg är nytt. Har mätt kablage bakifrån bränslepumpen till säkringsboxen och det är helt, Mätt från säkringsbox igenom motorhärvan till bränslepumps relät och det är också helt samt mätt från bränslepumps relät in i ECU och det är helt. Jag har 12V på båda polerna på tändspolen och bra jord mellan chassi och motor. Om jag byglar bränslepumpsrelät går bränslepumpen som den ska men det är fortfarande någonting som stryper både gnista och bränsle. Jag har provat byta Vevaxelgivare och ohm mätt så den är okej vilket den är. Har även provat en annan ECU och alla reläer från en fungerande bil utan förändring. Någonting som styr signal för både bränsle och tändning strular men jag har slut på ideer. Om det är någon som har koll på dessa M30 motorer och styrsystem får ni jättegärna höra av er | |
Hej, Har du provat skriva i märkes specifika grupper på Facebook, här är ganska sömnigt. |
|
Vänta på att bmw-slangen kommer med ett svar. Han kan M30 utan och innan. | |
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ikväll kommer ett mer utförligare svar :-) |
Bara för att bränslepumpen går innebär inte att den är helt frisk. Har bytt några E34-pumpar genom åren och minst en gav inte tillräckligt tryck. Sitter det inte en vanlig bränsletrycksregulator på fuelrailen, frisk? Så, slut på input från mig. |
|
Ok, det är en Alpina B10 3.5/1! Har inte fipplat med just den motorn innan men om jag minns rätt så är det inga skillnader i själva designen av motorstyrningen jämfört med en M30B35. Dessutom har jag reservdelskatalogen utifall jag skulle behöva dubbelkolla något. Den använde däremot tändstiften Bosch W7DCR (jämfört med Bosch W8LCR som M30B35 använde ursprungligen). Däremot är det exempelvis exakt samma bränsletrycksregulator (samt även exakt samma Bosch/Lucas högnivåspridare) som på M30B35. @maxk31 : Är det den 4-växlade automatlådan som sitter där (för E34 B10 3.5/1 kom bara med vanliga manuella 5-växlade Getrag 260/6 eller den 4-växlade automatlådan som jag tror var ZF 4HP22 men kan ha fel där)? |
Ok, dags för lite diagnostik. Ser ut att du har hunnit med en hel del felsökning redan - det är bra! @maxk31 : När du försöker starta bilen så antar jag startmotorn går runt utan problem och i normal hastighet - eller hur? Inte för snabbt, inte för långsamt, inte oregelbundet? En klassiker är annars att glömma jordflätan (eller ha dålig kontakt) där nere på motorstödbenet. Eller man fått skräp i neutral switchen... @maxk31 : När du försöker starta bilen så hostar inte ens motorn till eller minsta antydan på att vilja starta - eller hur? Som maxk31 redan varit inne på så är det i grova drag fyra saker man behöver: - bränsle - gnista - kompression - timing En viktig sak inom felsökning (framförallt idag när Kinesium är ultrahippt) är att nytt betyder inte att det fungerar :-) |
--- Vi börjar med bränsleförsörjning --- Denna motor arbetar med ett bränsletryck på runt 3.0 bar. Men för att motorn ska starta eller hosta till behöver man inte ens i närheten av detta, man behöver faktiskt inte ha bränslepumpen körandes överhuvudtaget (räcker att den har primat systemet eller att man manuellt primat systemet). ==> Steg 1 : Börja med att verifiera att du har bränsletryck. Som Snart525iA säger så bara för att bränslepumpen går betyder inte att du får något bränsle. Jag har sett flera som kopplat pumpar som gått baklänges :-) Koppla in en bränsletrycksmätare och tvångskör pumpen några sekunder och kolla vilket tryck du har. Här kopplar jag in en bränsletrycksmätare på en M20 (i princip detsamma på en M30) Länk Länk Här tvångskör jag bränslepumpen (jag byggde en fancy box då det var smidigare i längden) Länk Länk Eftersom du renoverat en hel motor så utgår jag ifrån att du har en bränsletrycksmätare - eller hur? :-) Som du ser här nedanför så är en bränsletrycksmätare ett måste vid felsökning. Om inte, så får du köra lite redneck style och koppla loss en bränsleslang och se om det kommer bränsle. Det är ett mycket sämre metod då det inte säger om bränslepumpen orkar skapa något avsevärt tryck. Du missar även om anti-drain valve inte fungerar på bränslepumpen och allt bränsle rinner tillbaka så fort bränslepumpen slutat snurra. Men för att motorn ska sputttra eller hosta ett par gånger krävs i princip ingen tryck alls. Enklast är nog om du kopplar loss slangen ut från bränsletrycksregulatorn. Sätt dit en slang från bränsletrycksregulatorn ned i en glasbehållare. Kör sedan bränslepumpen och se vad som händer. Bränsletrycksregulatorn ska hålla emot med 3 bar och därmed kan dra följande slutsatser: - om inget kommer tillbaka här i returen så betyder det att bränslepumpen inte orkar pumpa upp till 3 bar (då får man börja felsöka om det ens kommer något bränsle överhuvudtaget) - om det kommer en del ut här i returen så betyder det att bränslepumpen orkar pumpa en del iallafall och att det sitter iallafall tillräckligt med trycksatt bränsle för att det ska sputtra eller hosta vid startförsök Men ovanstående slutsatser bygger på att antagandet att bränsletrycksregulatorn fungerar som den ska - vilket vi inte vet... Därför är möjligheten att mäta, kvantifiera och verifiera de heliga treenigheten inom felsökning! |
--- Vi fortsätter med själva bränsleleveransen --- Den i princip viktigaste frågan är följande "Försöker DME ens styra spridarna? ==> Steg 2 : Jag rekommenderar att du kopplar in ett noid-light istället för en av spridarna och observera resultatet. Här har du ett noid-light fast inkopplat till en spridartestare (som pulsar mycket snabbare än vad DME gör vid ett startförsök så noid-lightet lyser mycket starkare och mer kontinuerligt här men du förstår principen). Du behöver inte ens ett noid-light, du kan koppla in en vanlig 5W eller 10W lampa och den gör samma sak. En 5W lampa ger typ 0.5A ström och 10W ger typ 1.0A - alla helt ok värden då en spridare drar typiskt runt 1A under tiden den är aktiverad. Vad man vill se är om DME försöker styra spridarna eller inte. Här förlitar vi oss på att det finns spänning fram till spridarna och har vi inte det kan vi dra fel slutsatser. Så därför måste det verifieras. ==> Steg 3 : Verifiera att du har spänning fram till spridarna. Varje spridare har en röd/vit kabel och antingen en brun/vit eller brun/gul kabel. Vrid tändningen till läge II och verifiera att du har systemspänning på stiftet som går till röd/vit kabel på några av spridarna (välj exempelvis cylinder 1 och cylinder 2 så tar du från olika batcher - Motronic 1.3 kör bränsleinsprutningen i semi-batch mode där den styr 3 spridare i taget). Du kommer troligtvis även se systemspänning på brun/vit respektive brun/gul kabel med tändningen i läge II. Det är isåfall helt normalt. Det gamla L-Jetronic systemet beter sig exempelvis på det här sättet. Det är bara motorstyrenheten som slänger ut systemspänning på kabeln som den sedan jordar varje gång den vill öppna spridaren. Kommer dock inte ihåg om Motronic 1.3 gör samma sak. Om DME inte ens försöker öppna spridarna så kan man skippa allt som har med bränsle, kompression och timing. Då är det 100% fokus på att verifiera att DME får de insignaler som krävs för att den ska tillåta start (och det är inte mycket utan i princip bara vevaxelsensor som är en tokenkel VR-sensor). Men det är meningsfullt att börja fundera på och undersöka först när vi utfört de tre första stegen här ovanför och fått verifierat för oss vad som faktist händer (felsökning handlar om att man metodiskt arbeta sig fram och endast arbeta på kända verifierade data och systematiskt minimera och utesluta delar av systemet). |
Lite ny information kommit fram så vi gör som Star Wars och hoppar till innan början så jag kommer nu att gå till Steg 0! :-) Den nya informationen är att bränslepumpen aldrig någonsin får 12V (även under startförsök). Så detta måste felsökas först (då det är indirekt DME som styr detta). ==> Steg 0 : Flärpa upp ditt elschema på köksbordet! Här finns elschema för en BMW E34 535i -90 och det bör vara ganska likt det som finns i Alpina E34 B10 3.5/1 (men var uppmärksam på att det kan finnas vissa avvikelser - främst i kabelfärger) Länk Flukta nu på sidan 93, där har du allt som är intressant. Vi ska nu verifiera om DME försöker styra bränslepumpsreläet eller inte (samt verifiera om den ens har möjlighet att göra detta eller inte). En kort förklaring varför det är intressant och vilka komponenter som är inblandade: * DME styr System Relay (main relay) som i sin tur ger ström till control side av Fuel Pump Relay (bränslepumpreläet) som i sin tur också styrs av DME. * Det är alltså dessa två reläer vi pratar om Länk Ta ut bränslepumpsreläet. Ta en testlampa (ej diod utan en med vanlig glödlampa) och koppla ena änden till känd god jord och koppla andra änden i sockelns terminal 86. Vrid nu tändningen till läge II. Om allt är kosher ska lampan lysa (det indikerar att bränslepumpreläet får spänning på dess control side vilket i sin tur betyder att DME och main relay har gjort sitt jobb tidigare i kedjan vilket i sin tur betyder att DME har iallafall möjligheten att kunna styra detta relä). Stäng av tändningen. Ta en testlampa (ej diod utan en med vanlig glödlampa) och koppla ena änden till B+ och koppla den andra änden i sockelns terminal 85. Försök nu starta bilen. Om allt är kosher ska lampan lysa under startförsöket (det indikerar att allt i den långa styr- och reglerkedjan fungerar som det ska och vi har allt vi behöver för att kunna styra bränslepumpreläet). Kom ihåg att ett relä är två delar (en kontrollsida och en lastsida) och båda sidor måste fungera för att reläet ska fungera! Och varje sida har i sin tur två delar som måste fungera (spänning och jord). Så för varje relä (i sin absolut enklast form med endast fyra stift) man vill verifiera så måste man verifiera FYRA saker: #1 : Att "load side" har en fungerande spänningsmatning #2 : Att "load side" har en fungerande jordningsmatning (ofta då genom lasten som ska styras som brukar leda till jord) #3 : Att "control side" har en fungerande spänningsmatning #4 : Att "control side" har en fungerande jordningsmatning (ofta då genom kontrollenheten som vill styra reläet som brukar leda till jord) |
Som sagt allting i tändning och bränsleväg är nytt dvs bränslepumpen är ny, bränsletrycksregulator är ny. Jag saknar styrnings ström för bränslepump och får ingen gnista fast jag har bra ström fram till tändspolen och den är även ny. På säkring 23 till bränslepump är det helt dött. Byglar jag bränslerelä får jag ström dit och pumpen går och får bra tryck fram till railen. Jag har mätt konstnat ström in i ECU som alltid är aktivt. Samt pinout som ska få 12v när tändningen slås på och det är också ok. alla jord pinouts i ecu härvan är också kontrollerade. Den aktiverar heller inte spridare. jag ska prova det det skrivit bmw slangen så återkommer jag |
|
![]() 23.243 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det låter precis som om startspärren inte frigörs på en bil med startspärr. Blockerar tändningen och bränsle. |
We 1.929 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Eller att kontakten till DME inte sitter i ordentligt. |
Motronic 1.3 systemet hade dock aldrig någon typ av startspärrslösning implementerad (och jag är 99.99% säker på att Alpina använder samma styrbox fast med något modifierad mjukvara). Men yes - symptomen är precis som en klassisk BMW startspärr som spärrar i andra steget. Felsökning handlar ju uteslutande om att gå systematiskt till väga - man gör en logiskt datadriven analys vilket betyder att man mäter, verifierar och observerar och tillsammans med kunskap om hur systemet fungerar så agerar man (och drar slutsatser). Det första man gör (det är steg 0 här ovan) så börjar man att verifiera att enheten har alla förutsättningar att fungera. Det betyder att den måste ha all spänning och jord som den behöver samt att den får de insignaler den behöver (det kan vara insignaler från exempelvis vevaxelgivaren men det kan även vara en korrekt spänningsnivå på kontrollsidan av bränslepumpreläet). För att testa signaler in (och ut) till DME så är denna typ av breakout-boxar riktigt trevliga att ha (man kopplar in den mellan styrenheten och kablage och sen kan man mäta precis vad man vill). Har även haft en för Motronic 1.3 men har inte den kvar. Länk maxk31 har redan verifierat att DME har spänning och god känd jord på de terminaler där detta ska finnas - det är riktigt bra! Samtidigt brukar man då göra en visuell inspektion och ser till att allt är kosher (inga green goblins, inga böjda pinnar, kontakten går på och låses in korrekt och så vidare). @maxk31 : Bara för skojs skull så kan du koppla in felkodsläsare i diagnostikuttaget och se om det ploppar upp något. Länk Det är bara mest för skojs skull då jag är 99.999% säker att det inte kommer att finnas någon felkod lagrad (enda som jag kan tänka mig är isåfall felkod 0x03). @maxk31 : Att du inte har spänning på F23 (7.5A) är som sagt lite oroande och det är just anledningen till att man ska göra de mätningar som jag beskriver i mitt inlägg från 2025-03-13 23:04. Det är just DME som slår av/på bränslepumpreläet (som i sin tur ger spänning till F23). Men bränslepumpreläet kan inte slås av/på om det inte finns spänning till dess styrsida, denna spänning kommer från huvudreläet (main relay / system relay), vilket i sin tur också styrs av DME :-) maxk31 har redan provat att "tvångsköra" bränslepumpen genom att bygla terminal 30 och terminal 87 - så vi vet att load side av hela systemet fungerar - det är bra info och felsökning! Nu är det bara control side som jag är nyfiken på hur det beter sig och vad som fungerar och inte fungerar där. När man felsöker så är det vanligaste att man hittar ett ställe där det är fel - därefter backtrackar man tillbaka tills man hittat var det fungerar och man har då ofta ringat in problemet. I det här fallet vet vi att F23 inte har spänning (när det ska ha). Då går vi ett steg tillbaka och ser vad som fungerar/inte fungerar där (dvs i sockeln till bränslepumpreläet) och det är det jag beskriver i mitt inlägg från 2025-03-13 23:04. |
@bmw-slangen Jag har nu provat mäta mellan B+ och sedan terminal 85 på bränslepumpsrelät och lampan tänds inte vid startförsök |
|
jordar jag terminal 85 mot jord och drar på starten så går bränslepumpen |
|
Intressant. Att terminal 85 inte dras mot jord betyder att DME inte vill dra den mot jord, att DME inte kan dra den jord eller att det är ett avbrott på kabeln. Strikt sett bör man verifiera att du har kontinuitet mellan terminal 85 och pinne 3 på DME. För avsaknaden av styrning kan ju bero på kabelbrott (och då kommer vi ju aldrig att se terminal 85 dras mot jord). Men om felet BARA skulle varit ett kabelbrott här så skulle motorn hostat igång ändåså. För om du tvångskör bränslepumpen och försöker starta så så kommer motorn att gå igång på det bränslet som finns i systemet. Jag vet att Bosch Motronic 1.3 (iallafall på original BMW styrenhet) tillåter start av motor även om den inte ser en spänning på terminal 85 (dvs pinne 3 på DME). För jag har själv dragit ur bränslepumpreläet och startat motorn och kört den tills den självdog (gjorde det ibland då jag ville få ned bränsletrycket). @maxk31 : Vilket utfall fick du vid observationen av terminal 86? Denna är högintressant då det kan ge indikation på huruvida DME dragit main relay eller inte. Det är main relay som matar spänning till bränslepumpsreläets kontrollsida dvs terminal 86 samt spridarna (det är därför jag tog med mätning av spänning vid spridarna i steg 3 i tidigare inlägg för då får jag en indikation på om DME dragit main relay eller inte). @maxk31 : Vad menar du med att du jordade terminaluttag 85 i reläsockeln mot jord? Det gör ju absolut ingenting - du bara kopplar jord mot jord. Samt bränslepumpen kan ju omöjligtvis få någon spänning då det inte sitter något relä där. Se elschemat sidan 93 (som jag länkade till innan). Eller menar du att jordade terminaluttag 85 i reläsockeln samtidigt som reläet satt i? Ja, det måste du ha menat - för det är enda sättet som ger det resultat som du beskriver. Fast då vet vi ju att vi får spänning på terminal 86 (annars hade bränslepumpreläet inte kunnat dra och släppa på spänning till bränslepumpen). Vilket betyder att DME har slagit på main relay! |
har provat pinga med multimeter mellan pinout 3 i DME och terminal 85 den är hel, har kört ner en jordad kabel i terminal 85 och tryckt i relät (simulerar jord styrning till relät) så det bör vara jordfel som gör att relät inte drar, då går bränslepumpen på både tändning och när jag gör startförsök, en underlig sak är att jag får en snabb liten gnista om jag jordar ett tändstift mot ventilkåpa samtidigt som jag slår på tändningen, bara 1 gnista sen inget mer varken på tändning eller start läge 2. vad jag kan se på sida 93 i wiring diagram så går det 2 grön bruna kablar från pinout 3 i DME, den ena går till terminal 85 på bränslepumpsrelä och den andra går in i transmission contrule unit, men om jag pingar mellan pinout 3 och alla stift in i TCM får jag inte kontakt på någon, men enligt kretsschemat verkar det finnas något kontaktstycke som delar dessa kablar, heter typ X1537 som ja inte vet vart de är |
|
Nej, det är inte jordfel i dess vanliga benämning. Det är troligtvis att DME helt enkelt bestämt sig att INTE jorda terminal 85 (vilket kan vara logiskt om den bestämt sig för att inte starta motorn överhuvudtaget). Men det kan vara som så att denna drivare inne i DME är trasig. Det bör vi kunna utesluta som orsakt till att motorn inte går igån för dels har du provat med en annan DME styrenhet men vi vet även att motorn hade gått eftersom du tvångsmatat bränslepumpen dels före (då går den igång och går ett tag) men även under hela tiden startförsöket pågick. Det kan ju även vara så att en av jordanslutningarna till DME inte är inkopplad korrekt eller inte fungerar, men då hade motorn gått så länge man tvångsmatat bränslepumpen. Nu kan en defekt jordanslutning till DME slå ut andra delar inom DME och som orsakar att den inte vill slå på bränsle och tändning - så det spåret är fortfarande öppet (du säger du har verifierat alla jordanslutningar till DME så därför får det spåret ha mycket låg sannolikhet - men jag har fått berättat tidigare att alla jordanslutningar varit verifierade men likväl hittade jag en defekt jordanslutning som skapade problem med en motorstyrenhet). Nästa sak jag skulle kollat är om du har spänning till spridarna (eftersom de får de från main relay så ska det finnas spänning där). Det är ganska enkelt. Koppla loss kablagekontakten till vilken spridare som helst och mät spänningen i kablagekontakten på den sidan som har röd/vit kabel till sig). Kolla att det är spänning där när du försöker starta motorn. Kör INTE in multimeterns spets där i kablagekontakten som en silverrygg för då komma du att tvinga isär de små metallblecken och du får en riktigt dålig pin fitment vilket leder till att det börjar glappa i kontakten till denna spridaren (och du kan tänka dig vilka märkliga motorbeteenden det leder till - du kan leta ihjäl dig efter sådana problem - det värsta är att felsöka på en bil där en silverrygg varit före en själv och "felsökt"). Lutar ju vevaxelgivaren är nästa sak att verifiera, men en sak i taget... |
jag monterade idag en helt ny bosch tändspole och en helt ny vevaxelgivare av bättre märke. (3e jag monterar) och det gjorde ingen skillnad. mina spridare klickar inte när jag drar på starten. Men jag ska försöka verifiera imorgon om dem har spänning. Borde jag se 12v med multimeter alltså på röd/vita kabeln? | |
Lite mysko med skarven till AGS. Dock är jag inte så orolig för den just nu då startmotorn går runt. Men det ju bli ett problem när du väl fått igång motorn och vill köra, men det problemet får man ta då. Men det enda den anslutningen till AGS gör är att den övervakar om DME slagit på eller av bränslepumpreläet (du kan se på schemat att inne i AGS så visas en spänningsdelare så AGS sitter helt enkelt bara och tittar på vilken spänning det är på den kabeln - är spänningen hög så är bränslepumpreläet inte aktiverat och är spänningen låg så är bränslepumpreläet aktiverat). X1537 är en 8-polig svart kontakt. På sidan 287 står det var den är placerad ("Behind RH front shock tower, in P93 E-Box") och sen säger den vilket kapitel du hittar en figur på dess placering. Så på sidan 308 ser du figur 2 som visar var X1537 sitter. X1537 hittar du på sidan 353 som hänvisar att du hittar dess utseende och pinout i kapitel 8500 0-03 figur 1 (alltså figur 1 på sidan 358). Som du ser så går den först till X1537 (svart 8-pol), sedan till X2001 (svart 12-pol) och till sist in i AGS via X2000 (35-pin). Så du borde sett den på pinne 21 på X2000 (det är den där dubbelradiga stora kontakten som sitter direkt på AGS). |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.