|
|
---|---|
Hej Har sökt med ljus och lykta på nätet efter info på hur man byter en multirem på en g30 (bilen i sign). Nån som vet hur man går till väga? När ska man byta? Bilen har gått ca 18500 mil. | |
![]() 13.055 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det ser ut att vara en helt vanlig multirib-drivrem med en helt vanlig lösning med spänn- och löprulle (till skillnad från vissa motorer som har stretchbälte som är en PITA att byta utan rätt verktyg/teknik): Länk Så det är samma procedur som på gamla M54-motorer (och de flesta andra motorer med multirib-drivremmar och spännrulle). Så dit med ledhandtag/ringnyckel/<valfritt verktyg> och dra skruven som sitter där i mitten av spännrullen medurs vilket resulterar i att spänningen minskar och du kan antingen låsa spännrullen med en "grenade pin" eller vara lite äventyrlig och lirka loss drivremmen medans du håller emot på spännrullen (och bibehåller slacket). Tips från coachen! Rita upp hur drivremmen går INNAN du kränger av det. Been there - done that. Kommer ihåg en gång då jag tyckte det var uppenbart hur drivremmen skulle sitta och jag ska bara komma ihåg det i 1 minut - plöstligt dök något upp och jag fick avbryta allt och kom tillbaka först dagen efter (och på en motor jag inte var van vid). Inga bytesintervall längre - det är "lifetime" :-) Det uppges att man ska byta "när det behövs". Börjar du få torrsprickor eller spåren börjar bli för grunda (Continental har ett litet enkelt verktyg för att mäta om spårdjupet är tillräckligt) - då är det dags att byta. Dessa drivremmar brukar dock hålla rejält länge, 20-30 kmil är inget konstigt. Men om det läcker olja eller andra kemikalier på den under en längre tid så håller de såklart inte så länge (det är på många nya BMW-motorer extremt farligt då det kan resultera i att drivremmen trasas sönder och sugs in genom vevaxelpackningen och sätter igen oljepumpsilen och som slutar i totalt motorhaveri). Det är faktiskt mer vanligt att antingen spänn- eller löprullen ger upp före drivremmen. Bytte själv på min E87 120i efter 15 kmil/11 år - inte för att behovet var skriande utan mer som förebyggande underhåll. Vid 20 kmil / 10 år så kan det vara läge att iallafall undersöka skicket på komponenterna och överväga ett byte. Men ett byte kan som sagt behövas tidigare - allt beror på skicket varför en okulär besiktning behövs för att mer korrekt avgöra om ett byte behövs eller inte. Dessa nya drivremmar gnäller inte eller liknande när de börjar bli utslitna, oftast brister de utan större förvarning. Så det är mindre varningstecken på dessa, men samtidigt så håller de längre än de gamla V-formade drivremmarna. Man brukar i princip alltid byta spänn- och löprullen samtidigt som drivremmen (därför säljs detta ofta ihop som ett servicekit). Snabb 3-sekunders sökning så hittade jag något som visar (de viktigaste delarna) av proceduren jag pratar här ovan: |
Tack för svar. Problemet är ju prylarna som sitter i vägen som måste skruvas väck. Tänker på luftfilterboxen, för att komma åt ljuddämpningsfilten som sitter framför motorn. Svårt och se hur den sitter lr vart den sitter fast undertill. Känns som att det är lite krångligt pg a detta. Kan ha fel men får intrycket att man måste ta bort täckplåten/plastsjoket underifrån för att komma åt och lossna på ljuddämpningsfilten. | |
![]() 13.055 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen till moderna motorer! För att överhuvudtaget komma åt något på en modern motor så måste alla förbannade plastsjok, blöjor, paneler som döljer fulheten (vanity covers), ljuddämpande material (för dagens motorer är både fula, låter illa och luktar illa) och massa annat monteras bort! Såg ju att det till och med sitter någon form av blöja FRAM på den där B47-motorn i video! What!?! Så yes, idag är det 45 minuter skruvande att ta bort all skit, 1 minut för att byta delen, 45 minuter att skruva tillbaka allt skit! Yes, jag förstår nu att problemet nog inte är så mycket kring själva multirib-remmen utan mer hur man demonterar/monterar all skit som är i vägen. Tyvärr, där har jag inget... <rantMode = TRUE> Titta på en M30-motor i en E34! Du tittar ned och där ser du V-drivremmarna! Voila! Länk Kolla här - hur många plastsjok och annat skit måste du ta bort för att komma åt i princip vilken komponent som helst? Noll! Länk Vissa saker var bättre förr... <rantMode = FALSE> |
Jag håller med dig fullständigt. Tyvärr ser det ut så, så visst i detta fallet kan man säga att det vart bättre förr. I värsta fall får jag lämna in bilen. Vill ju helst göra så mycket jag kan på bilen själv då jag vet att det blir ordentligt gjort men har ingenstans och vara så jag är rätt så väderberoende och det finns inga billyftar på flera mils radie. Dagens bilverkstäder är ju så stressade så därav risken för ett dåligt utfört jobb. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.