AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
216

Serviceindikator beter sig annorlunda efter service

Visa användare
274
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Hade in bilen på service för drygt en vecka sedan, olja + fordonskontroll mm.

Bilen har motoroljebytesintervall 2500 mil eller 2 år och vid varje start så visas i displayen i huvudklustret antal mil till nästa service.

Det som jag reagerar på är att bilen på lite över en vecka och ca 30 körda mil, nu har "räknat ner" milen till nästa oljeservice med ca 400 mil, dvs från initiala 2500 mil till nu 2100 mil.

Så betedde den sig inte innan service och min körstil/beteende är såklart lika före som efter service. Har såklart kontaktat verkstaden (BMW) som var lika förvånad som jag.

Någon som har en teori eller upplevt något liknande?

/Johan
js
1.858
jsn
i5 m60 -24
Har upplevt liknande ett par gånger, dock för snart uppåt tio år sedan.
Vanligaste anledningen är att BMW centralt fått indikationer på att serviceintervallen, och hur bilen räknar ut hur snabbt oljan slits, varit för generösa. Dvs de ser att risken för motorskador ökat mer än beräknat. Då gör de en justering av algoritmerna som räknar ut hur snabbt oljan mm bryts ner, och du får den nya mjukvaran installerad i bilen i samband med att du servar bilen.
Visa användare
274
JohanD75
Ok, tack för svar.

Har haft bilen sedan år 2022 då den hade gått ca 4500 mil när jag köpte den. Nu har den rullat strax över 8000 mil och min körcykel är i princip den samma som under alla år.

Är det isf för bilen blivit ”äldre” som den radikalt skulle ställa om algoritmen? Låter ju nästan som jag kommer få byta olja ett par gånger om året om algoritmen verkar multiplicera verkliga mil med faktor 10.
Det finns många inlägg här i forumet som uttrycker kritik mot BMWs 2500 mil/2år, så det är ju glädjande att BMW tycks ha ”ändrat algoritmen”.

Lite sopigt av verkstaden att inte ha koll, förstås.

1000-1500 mil eller varje år brukar väl vara standard för dem som vårdar?

/Lennart

”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?”
Visa användare
274
JohanD75
Jo håller med om att intervallerna är långa. Dock så justerar mjukvaran verkligen ner sträckan mot ”verkliga” milen.

När jag lämnad in bilen för service visade indikatorn ca 300 mil kvar (brukar alltid serva i god tid) och bilen hade rullat ca 1500 ”verkliga” mil räknat från servicen innan.

Så man skulle kunna säga att 2500-300=2200 mjukvarumil motsvarar mina 1500 verkliga mil.

Det blir isf 2200/1500=1,467 ca faktor 1,5.

Det som gäller nu ser mer ut vara faktor 10 vilket isf är en rätt anmärkningsvärd skillnad.
Visa användare
274
JohanD75
Jsn, menar du att justeringen BMW eventuellt gör av algoritmen är generell och som sedan anpassar sig när den installeras i varje fordon och där får info om hur just det fordonet körs?
js
1.858
jsn
i5 m60 -24
Algoritmen är generell, samma för alla bilar av samma modell med samma motor och drivlina.
Sedan tolkas varje enskild bils "körstil", körstilen körs genom algoritmen, och ut kommer en uppskattning för hur långt kvar just den bilen har till nästa service.
Jag körde typiskt 6 mil per körning för tio år sedan. När jag servade bilen så fick jag 3000 mil till nästa service. Men när det närmade sig nästa service så hade jag kört ca 3200 mil. Första servicen gjorde jag dock efter 3500 mil, och ahde väl ca 50 mil kvar innan körsträckan gick ut. Men efter den servicen fick jag "bara" 3000 mil, som blev ungefär 3200 mil i verkligheten.
Visa användare
274
JohanD75
Ok då får jag kolla med verkstaden om de kan se om ngn ny algoritm eller mjukvara uppdaterats. Har som sagt inte märkt någon större skillnad vid tidigare service hur milen räknats ner.

Och nu blev det ju en jätteskillnad. Om ”trenden” fortsätter kommen jag ju få byta olja om 200-300 mil, låter ju helt vansinnigt.
Visa användare
274
JohanD75
Ett tillägg, när bilen var inne på service hade enligt verkstaden, BMW hela sitt IT-system nere av ngn anledning så de kunde inte koppla upp sina datorer eller bilarna till BMWs centrala servrar.

Där undrar man ju stilla om de kunde blivit något galet så småningom när bilen senare blev ”uppdaterad”. Men det kanske är långsökt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.