AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
229

Däckdimension till 7 serie

Hej!
Nu när sommaren närmar sig har jag börjat kika på nya sommardäck till min F01 LCI.

Har hittat ett par begagnade snygga som mäter
255/40/20 och 285/35/20 bak.
Enligt tabell vad som är rekommenderat till bilen är 245 breda fram och 285 breda bak. Kan dessa ändå funka för min bil eller blir det för tajt?
ET är 30 fram och 40 bak.
Ka
5.668
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Är rekommendationen med samma profil och diameter? Vad står på etiketten på bilen? Skall du köpa kompletta hjul eller är det lösa däck?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Lyxkryssaren: Nä, det är väl 245/45R19 och 275/40R19 som är standard på en F01 LCI 740d - eller hur?

Men 20" erbjuds väl ockå som standard - då är det väl 245/40R20 och 275/35R20 som gäller - eller hur?

Som Kane nämner så hittar du allt detta i din instruktionsbok eller på etiketten - ser ut såhär och sitter oftast på förarsidans b-stolpe:
Länk
Länk

De däcken du refererar till har ju samma dimensioner som normalt erbjuds till modellen - förutom då att de är 10 mm bredare.

Men 5mm extra inåt och utåt ska dock inte vara några som helst problem med avseende på utrymme i hjulhusen.

Däremot måste fälgarnas bredd vara anpassade efter däckens bredd.
Har du tänkt kränga på dessa däck på fälgar som redan är i smalaste laget för 245 respektive 275, då ska du inte kränga på 255 respektive 285 utan då får du leta även efter andra fälgar.

Original 20" fälgar är 8.5" ET25 fram och 10" ET41 bak.

==> Om dina tilltänkta fälgar fram är 8.5" ET30 så bör det fungera - men samtidigt ska man tänka på att hjulet hamnar 5 mm längre in i hjulhuset (ET30 istället för original ET25) i kombination med att även däcket växer 5 mm inåt (generellt mått då alla däck är olika breda) - så det blir totalt 10 mm längre in än original. Brukar som sagt inte vara några problem - men kan inte garanteras. Dock så har du möjligheten att lägga till en tunn spacer (och eventuellt längre hjulskruvar) om det skulle behövas och därmed flytta ut hjulet ut ur hjulhuset det avstånd som behövs.

==> Om dina tilltänkta fälgar bak är 10" ET40 så bör det fungera - då detta är samma som original (en millimeter hit eller dit spelar ingen roll).

==> Om det medföljer fälgar och du planerar använda dessa så bör du även kolla upp att alla de övriga måtten matchar din bil:
- PCD (tex 5/120)
- navmått (tex 72.6 mm)
- hjulskruv (tex M12)
Fr
2.508
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag kör med 255/35/21 och 285/30/21 på min F02. Det är på BMW Originalfälgar men med 10 mm extra bredd både fram och bak på däcket då. Passar som handen i handsken.

ET är 25 fram och 41 bak. Det är så vitt jag vet samma ET om fälgarna är 20 tum.

De begagnade du hittat har ju inte riktigt samma ET fram men snudd på samma bak. Hur stor skillnaden på ET fram gör och om det är "inåt" eller "utåt" det ändras har jag aldrig lyckats begripa mig på.

Enklast är ju att köpa original som kommer från en 7-serie så slipper man fundera ;-) Det ser oftast snyggast ut med, i min smak alltså.

Niklas

Fransosen
Jo, ET 30 istället för ET25 gör att däcket flyttar 5mm inåt.
Vi kan också tillägga till bmw-slangens utredning att trots att profilen är samma, innebär 10mm ökad bredd att också höjden ökar (i detta fallet 40% av 10mm= 4mm). Exakta mått på däcket varierar mellan olika däckmodeller, liksom att benägenheten att "ta i" någonstans beror på hur däckets skuldra är utformat.
Tack för alla svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.