|
|
---|---|
Det började under 2023 (bilen, en 530e, är av årsmodell 2020) då "Check Control"-meddelande dök upp och varnade för att "Avåkningsvarning", "Filbytesvarning" & "Varning för sidokollision" inte fungerade. Det lustiga var att rattvärmen slutade att fungera de gånger dessa funktioner blev inaktiverade. Det spelade ingen roll om bilen var nytvättad och vädret var strålande eller som det var snömodd och allmänt skitig bil. Ibland dök de upp och ibland fungerade det finfint. Jag kunde inte hitta något mönster i det och lämnade in bilen till verkstad. De rengjorde några sensorer och så fick jag tillbaka den då allt fungerat på deras provkörning. Redan på vägen hem så kom samma meddelanden fram och jag bokade ny tid. Denna gång bytte de rattelektronik och det höll i ganska precis ett år. Lämnade in den i höstas igen och då beskrev verkstaden det så här: "Demonterade ratt, airbag och spiralfjäder. Mätt alla lin kablar vid ratten och dom har signal. Men mäter man mellan kontakten till sprialfjädern och bodycomputer så är det ingen signal. Kabelstammen går inte att få tag på. Citnow gjord. Rek riva instrumentpanel och följa kabeln för att se var den är trasig." När jag pratade med verkstaden fick jag intrycket av att det bara var att vänta tills de fick tag på en kabelstam, men nu när jag läser texten de skrivit, så får jag nog kontakta dem och be dem riva instrumentpanelen om de tror att det hjälper. Men, är det ingen annan som råkat ut för det här eller liknande? | |
Hej, undrar om batterispänningen och statusen på batteriet har kontrollerats? Om det är dålig/låg spänning så kan det bli ett flertal konstiga fel. Eftersom det sitter ett AGM-batteri i bilen så bör spänningen inte understiga 12,4V. //Håkan BMW-ägare i över 20 år. |
|
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Verkstaden verkar ju faktiskt ha ett spår där redan - de har funnit en avvikelse i kommunikationen mellan SZL (Steering Column Switch Cluster - spiralfjädern/klockfjädern är en del av denna) och BDC (Body Domain Controller). Dock framgår det inte av texten om de menar att signal saknas eller att det är ett kabelbrott. Det låter dock som de menar ett faktiskt kabelbrott och då är batterier och batterispänning irrelevant (däremot om signal saknas så kan dit finnas "miljoner" orsaker inklusive låg systemspänning som kan bero på svagt batteri och mycket annat). Majoriteten av all kommunikation (som ni nog vet vid det här laget) går ju idag över olika typer av databussar numera. Så om en LIN-buss är nere kan det förklar varför hela subsystem/grupper av funktioner går ned. Styrning av rattvärme går exempelvis över denna LIN-bussen. BDC snackar ju med SZL via en lokal LIN-buss (finns "hundratals" lokala LIN-bussar inklusive de små BSD-bussarna och även lokala CAN-bussar - förutom de tiotalet "huvudbussar" i form av olika CAN-bussar, Ethernet-bussar, MOST-bussar, Byteflight-bussar, FlexRay-bussar). SZL i sin tur snackar över en annan LIN-buss med olika elektronikstyrenheter i ratten ("switch block"-styrenheten, "touch detection"-styrenheten samt "steering wheel"-styrenheten) - så det sitter ju tre elektroniska styrdatorer endast i ratten. Här verkar de som sagt ha hittat ett avbrott på LIN-bussen mellan SZL och BDC. Jupps, tyvärr - denna typ av extremt kostsamma och långdragna felsökningar inom mycket komplexa inbyggda system kommer att bli vardag för bilägare (då både första- och numera även andrahandsbilköpare inte kan få nog av all elektronik i bilarna och detta har biltillverkarna uppmärksammat och formligen vräker in komplexa system som ska fungera länge i mycket utsatta miljöer med i princip noll servicebarhet). Jupps, tyvärr - att elektroniska komponenter är restnoterade i evigheter är redan en vardag för bilägare (redan varit så i över 5 år nu i Nordamerika och problemet har nu börjat växa även här i Europa). Låter dock som att bilverkstaden hittat ett spår iallafall (samt att de faktiskt felsöker och inte gissar som tyvärr många bilverkstäder gör numera). För om de faktiskt hittat ett fysiskt kabelbrott på kabeln som utgör LIN-bussen mellan SZL och BDC så är det något som såklart ska följas upp. Som sagt, låter som verkstaden är något på spåret. Om felet är intermittent så är det fruktansvärt svårt att felsöka. Så om de har tur nu att de kan felsöka på ett system där felet finns så är det en enorm fördel. Och om man ser att det är ett kabelbrott (och felet finns där) så kan man verifiera sitt antagande genom att temporärt koppla en kabel mellan SZL och BDC (på pinnarna som utgör denna LIN-buss) och om kommunikation och funktionalitet återställs - då vet man att man är på rätt väg. Men man måste vara försiktig när man rotar runt bland kablar. Felet kanske är att det är dålig kontakt någonstans (kan vara allt från ärgning till dålig pin fitment) och minsta beröring av kablage kanske kan återställa funktionaliteten (temporärt). Så det är mycket att tänka på och mycket som kan gå fel här och det är mycket tidsödande. Men som alltid när det gäller denna typ av fel så gäller följande: Rekommendationen är att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). Notera att det står BMW-specialiserad och inte auktoriserad, detta då auktoriserad verkstad inte automatiskt betyder att de är erkänt duktiga och kompetenta inom just området felsökning/diagnostik. I de flesta fall beror inte detta på kompetensen eller viljan hos serviceteknikerna utan mer att de har händerna bakbundna då de ofta måste följa förvalda felsökningsscheman och felsökningsrutiner. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.