|
|
---|---|
Tjena! Jag startar en tråd för att diskutera E85. I detta första inlägg delar jag mina tankar och introduktion till att köra på etanol, och i nästa inlägg skriver jag en komplett how-to för E85-konvertering på en E46 M54B30 med eFlexFuels flexfuel-kit med bilder (som jag redigerar ifall någon tycker att något saknas)! Konverteringen går att göra på många BMW-motorer. Ex. även S54B32 och M54B25, N52B30, S65B40 osv. Sedan kommer även det jag tycker är roligast: inlägg med teknisk djupdykning i kittets komponenter, etanol som bränsle, och vad mer det än kan vara! Innan jag drar igång ska jag nämna att jag som VD och delägare av Titan Motors har installerat detta kit på flera bilar, och distribuerar och installerar eFlexFuels kits i Göteborgsområdet. Länk. Men här hoppas jag att diskussionen kan bli mer om själva tekniken och fördelarna med E85, och inte upplevs reklamigt. Jag har fått tillåtelse av Tommie att lägga upp denna tråd! --- Vad? --- Enkelt sagt består konverteringen av ett piggyback-system vilket innebär att man kopplar på sig på spridar- och bränslesystemet, och förlänger injektorsignalen från DME (motorns originalstyrenhet) beroende på olika parametrar, eftersom mer volym av E85 behöver flöda in i motorn än bensin. Den mest avgörande parametern är etanolkoncentrationen vilken mäts av den etanolsensorn som ingår i kittet. Man ändrar alltså inget i originalsystemet, utan bara "kopplar upp sig" och justerar output till spridarna. Eftersom man installerar en etanolsensor kan man sedan köra på valfri blandning av E85 och bensin. --- Varför? --- E85 är ett populärt bränsle inom motorsport. Det har länge använts i NASCAR, IRL och drag racing. Det är mycket eftersom etanols kemiska egenskaper ger möjlighet till mer motoreffekt. Det mest avgörande är att det har högre oktantal och absorberar mer värme vid förångning än bensin, vilket innebär att man på olika sätt kan fördelaktigt justera tändning, insprut, laddtryck och kompression för att få ut mer effekt. Allra effektivast på att få ut mer effekt är E85 för turboladdade motorer där ex. en Corvette C5 LS1 5.7 får ut otroliga 52 hk/18% av endast eFlex-installation (utan tune eller några bytta delar). Men M54B30 som saknar turbo uppskattar eFlexFuel att man får ut 5%. Men motoreffekt är inte enda anledningen till att köra E85. En av de stora fördelarna med E85 är att det är miljövänligare eftersom det tillverkas av förnybara råvaror, som spannmål. Det brinner även renare och mer fullständigt än bensin som ofta innehåller lite svavel och andra föroreningar som inte förbränns och släpps ut i luften. Däremot är såklart inte E85 helt klimatneutralt. Det behöver såklart produceras, och sedan förbrännas i motorn. Men å andra sidan är ex. inte elbilar heller perfekta med tanke på batteriproduktion och framställning av elektricitet. Med eFlexApp tillhörande kittet kan man även ändra körläge från ex. Economy till Sport och även se en del information som injektoraktivitet, etanolkoncentration och felkoder. Etanolen är också billigare än bensinen, men eftersom etanol innehåller mindre energimängd per volymenhet brukar det gå så gott som plus minus noll i bränslekostnader. Jag tycker även att avgaserna luktar bättre. Det känns liksom inte lika mycket som att man andas in en massa giftiga gaser, utan mer neutralt. Det kan delvis vara för att jag vet att etanol är renare och förbränns mer fullständigt. På många motorer finns även möjlighet att registreringsbesiktiga bilen med eFlexEco-kittet vilket registrerar bilen med E85 och därmed halverar koldioxidbeloppet av fordonsskatten. --- Mina tankar hittills --- Jag har nyligen installerat eFlexPlus på min 330i E46 M54B30, och har bara kört på ca E50 hittills. Det är såklart så svårt att säga om man känner mer effekt eller inte! Jag ska köra slut på tanken och sedan jämföra E10 (bensin 95) med så nära E85 jag kan komma. Men bara känslan av att ha appen och kunna välja körläge till Sport och se etanolkoncentration tycker jag är riktigt spännande! Dessutom känns det liksom bättre när man vet att etanolen är renare och förbränns mer fullständigt och inte är lika dåligt för miljön. Även bra att veta att jag besiktigade bilen kort efter installationen, och fick då perfekta avgasvärden! CO: 0,0. HC: 0,0. CO 2500: 0,0. Lambda: 1,0. Riktigt trevligt. | |
Kan inte se någon som helst fördel med att etanolkonvertera en gammal BMW. Vad är vinsten? Ev någon liten miljövinst. Kostnaderna för utökat service (oljan bryts ner snabbare) lär minska intresset ytterligare. Skattefördelarna med E85 på stora bränsleslukande modeller är lyckligtvis numera borttaget då det var rent skattesmitning (i princip ingen körde på etanol). |
|
Installationsguide för eFlexPlus på M54. Bilder tillhörande installationsstegen: Länk Detta behövs för installation: Hex 10 mm Torx T40 Torx T30 Plattmejsel Avbitartång Lite olja Papper Övrigt som rekommenderas: Extra buntband Buntbandstång Absorbentduk Del 1: --- Demontering --- 1. Förberedelse - Skruva upp tanklocket för att lätta på eventuellt tryck. - Ta loss kupéfiltret genom att skruva bort de tre fjäderladdade clipsen. - Ta loss pluskabeln och flexslangen till tändsystemet genom att bända upp plastflikarna på plastskenan som är monterad på vattenbortledaren. - Lossa vattenbortledaren (fyra T30-skruvar) och lyft bort den. - Ta bort de två motorkåporna (två 10 mm-muttrar och två T40-skruvar). - Ta ut lambdasondkontakterna ur de två metallclipsen och ta loss metallclipsen. 2. Lossa på kontakter - Lossa kontakterna till VANOS-solenoiden och lufttempgivaren (två kablage från spridarnas plastskena). - Lossa spridarkontakterna. Detta är garanterat det mest irriterande steget av hela konverteringen... Kunde det inte bara varit enkla kontakter?! Men det är inte så illa när man har gjort det några gånger. Man behöver pilla bort lås-clipsen för att kunna fria kontakten. Ett sätt är att: 1. Pilla bort ena sidan av metallclipset och trycka ned det på sidan av kontakten. 2. Upprepa på andra sidan och antingen ta loss clipset med fingrarna eller en magnet (eller ha kvar det halvt lossade clipset på kontakten). 3. Se till att fort lägga clipsen åt sidan för att inte tappa dem i M54-avgrunden... 4. Se detta ifall det är svårt: 3. Förbered kablaget - Öppna plastskenan där spridarkontakterna sitter genom att bända loss alla plastflikar med en plattmejsel. - Klipp upp buntbanden runt kablaget. - Ta ur allt kablage ur plastskenan. - Ta ur kablaget ur den vänstra påsen (se bild 3_4) och anslut två av de fyra extension-kablagen från den mittersta påsen till kontakterna för cylinder 5 och 6 (se bild 3_5). --- Installation av nytt kablage --- 4. Välj kabeldragning Du har två alternativ: - Metod 1 (OEM-look): Dra de nya spridarkablarna genom originalplastskenan. - Metod 2 (enklare): Ta bort plastskenan och dra kablarna direkt. - Jag rekommenderar starkt metod nummer två ifall man gör detta själv... Förutom att göra sitt samvete en tjänst genom att slippa jobba med att trycka in allt kablage i skenan så gör man även det mycket enklare för sig själv och andra som ska ta loss dessa satans spridarkontakter eller om man av någon anledning vill komma in under plastskenan. (bilder visar slutresultat) 5. Förbered kablaget del 2 - Dra kablaget för första cylinderns spridarkontaktpar (gult kablage, se bild 5_1) till spridaren för första cylindern (längst fram på bilen) utan att ansluta någon kontakt. Anledningen till att man vill dra kablaget i rätt ordning är för att man sedan i eFlexApp kan se individuell status för de olika spridarna. Så ifall man ser att någon av de 6 spridarna är inaktiv i appen vet man vilken cylinder det gäller. - Positionera kontakten till styrenheten (den stora kontakten) i utrymmet med säkringsboxen och bromsvätskereservoiren. - Bunta ihop överblivet kablage. Ihopbuntningen ska inte vara perfekt nu eftersom man kan vilja ändra längderna lite på kablaget senare. Men att bunta ihop nu underlättar mycket tills när det är dags för att snygga till allt. - Upprepa för cylinder 2-5. |
|
Del 2: 6. Montering av nya kontakter Spridarkontaktparen består av en kontakt (denna sätts på spridaren) och två stift (vilka sätts i medföljande kontakter vilka sedan sätts ihop med den gamla spridarkontakten). - Klicka i stiften i de medföljande kontakterna (se bild X, högra påsen). Ordningen på sladdarna som syns i bilden ska vara rätt. - Du kan säkerställa att rätt stift sätts i rätt hål i den nya kontakten. Det är enkelt gjort med en multimeter där man ställer in den på att mäta likspänning, sätter igång tändningen, och mäter var stift för sig på originalspridarkontakten mot jord. Det stift som ger batterispänning är positivt, och ska mötas mot den nya kontaktens röda sladd. - Om du använder plastskenan: 1. Positionera de nya spridarkontakterna i de gamla platserna över de nya kontakternas kablage. Börja med att dra kablaget till VANOS genom hela skenan, och positionera sedan första cylinderns kontakt och kablage. Dra kablaget så långt under kommande kontakt som möjligt för att få plats i skenan. Gör detsamma med cylinder 2-5 och glöm inte kablaget till lufttempsensorn. 2. Montera ihop plastskenan. - Koppla de gamla spridarkontakterna till de nyligen monterade kontakterna. 7. Koppla bränslesystemet - Släpp på bränsletrycket genom att trycka ned ventilen på fuelrailen och absorbera spill med papper. - Koppla loss bränsleslangen från fuelrailen genom att trycka ned den blå låsningen och dra loss slangen. Var beredd att fånga spill med papper eller ännu hellre en tjock absorbentduk. Bränslekopplingen går inte att riktigt att se, men man behöver bara kunna känna den med handen. Den blå låsningen ska tryckas ned mot bränsleslangen (alltså åt samma håll som bränsleslangen dras av från fuelrailen). Tryck bränsleslangen uppåt mot fuelrailen samtidigt som du trycker den blå låsningen nedåt, och dra loss bränsleslangen när låsningen är nedtryckt. Den kan vara lite knepigt, men det ska gå bra att göra med händerna. - Lägg på lite motorolja på o-ringarna och etanolsensorn. Detta är inte endast för att enklare få på bränsleslangarna, utan även viktigt för att inte o-ringarna ska gå sönder av friktionen vid montering av bränsleslangarna. - Klipp till två korta bränsleslangar (ca 15 cm), trä på slangklämmor och montera: - 90° 9.49-honkoppling till 90° 7.89-honkoppling. - 90° 9.49-honkoppling till rak 7.89-hankoppling. - Spänn slangklämmorna. De behöver inte sitta jättehårt. Se till att bränsleslangen buktar ut lite vid slangklämmans kanter. - Anslut alla bränslekopplingar och säkra etanolsensorn med buntband. Nu i efterhand tycker jag att stackars e-sensorn ser ut att strypas så får snygga till det lite... - Koppla etanolsensorns kontakt till styrenheten. --- Slutmontering --- 8. Slutför kablaget - Dra jordsladden till en jordpunkt (t.ex. på stötdämpartornet). Rengör från lack med en stålborste för bättre kontakt. - Positionera temperatursensorn mellan spridare 3 och 4. Fäst den så nära motorn som möjligt med buntband. - Ifall du tagit bort plastskenan: Använd eltejp för att bunta ihop kablaget vid spridarna. Använd buntband för att fästa det vid fuelrailen. - Ifall du har kvar plastskenan: Använd buntband för att bunta ihop kablaget under plastskenan. - Koppla varje ny spridarkontakt direkt till respektive spridare. - Placera styrenheten vid bromsvätskereservoiren och undvik större loops i kablaget eftersom det mycket enklare plockar upp elektromagnetisk störning. 9. Montera tillbaka allt - Sätt tillbaka alla delar i omvänd ordning. - Sätt på klistermärket på tankluckan. Färdigt! Om något är oklart eller saknas, tveka inte att fråga! Och kom gärna med förslag på förbättringar så jag kan redigera in det och göra det ännu enklare för kommande läsare. |
|
We 1.929 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Tycker det hör till god ton att du tar upp nackdelarna med etanol också om du vill att det inte ska låta för "reklamigt". Det är värt att nämna att de flesta (äldre) bilar inte har bränslesystem som kommer klara av att köra med 100% etanol då original spridare inte har en överkapacitet på 30% vilket är ungefär den volym extra som krävs för att köra 100% etanol jämfört med 100% bensin, tveksamt om original bränslepump har tillräckligt med kapacitet heller i en standardbil. Sen tillkommer problematiken att äldre bilars bränslesystem inte är gjorda för att hantera etanol. Varken pump, slangar, rör eller spridare är klassade för det vilket kommer öka slitaget avsevärt. Framtida haverier är garanterade! Till sist är etanol väldigt frätande mot metaller och det är inte bara att ställa en etanoldriven bil längre perioder utan att "spola igenom" systemet med ren bensin först. Gör man inte det kommer man få skador på allt möjligt men framförallt cylinderväggar med förlust av kompression som följd och en kostsam renovering. Det finns nästan inga fördelar med 100% etanoldrift i annat än rena race- eller driftingbilar alternativt entusiastbilar där ägaren har full förståelse för hur man måste sköta en bil som drivs med 100% etanol och är införstådd i det extra arbete det innebär. |
Intressant läsning. Jag visste inte att det fortfarande fanns något intresse i E85 alls förutom för att tanka gamla bilar som fortfarande är i drift från den tiden då etanol var "på modet". Jag undrar också vad ni på Titan Motors har för erfarenheter eller statistik på hållbarheten i dessa etanolkonverterade bilar. Jag trodde nämligen precis som Westersund här ovan att det skulle orsaka skada på komponenterna i bränslesystemet. |
|
Ska3: Det beror såklart på vad man värdesätter. För vissa kan miljöpåverkan vara nog. Bättre för miljön och billigare än att köpa en ny bil. För andra är effektökning motiveringen. Bra input med serviceintervall. Bensinmotorer får alltid lite bensin förorenat i bränslet eftersom det kan ta sig förbi kolvringarna. Men till skillnad mot bensin har etanol knappt någon smörjningsförmåga. Dessutom har etanol svårare att förångas i kallare temperaturer (vilket ju även utgör fördelen att det förbränns kallare än bensin) och mer etanol sprutas in i cylindern som konsekvens av att det har lägre energi per volymenhet än bensin, så etanol är mer benägen att ta sig ned till oljan. Däremot rekommenderar eFlexFuel ingen förkortning av oljebyteintervallet med tanke på dagens teknik hos motoroljor. Det är så länge inte motorn utsätts för många kallstarter. Då rekommenderas att förkorta oljebyteintervallet ifall det är längre än 20k km. Malusbesparningen är sedan februari 2025 borttagen, men koldioxidbeloppet av fordonsskatten är fortsatt halverat för bilar som är registrerade med E85 (fordonsskatten består av basbeloppet på 360 kr + koldioxidbeloppet). Westersund: Tack för input. Jag bör absolut tillägga i originalinlägget att alla bilar och motorer inte klarar av E85. Det är sedan ungefär sent 1990- tidigt 2000 som de allra flesta bilar började klara av etanol. Speciellt med tanke på lagkrav på inblandning av etanol i bensinen. Om bilen är kompatibel kan man enkelt se på eFlexFuels webbsida. Alla bilar och motorer som kommer upp som kompatibla har testats och verifierats för drift av E85. Även att det är dåligt att låta en bil stå tankad med E85 länge är en bra punkt. Det drar åt sig vatten. Men seriösa korrosionsproblem på kompatibla bilar har jag inte stött på. Jag får dubbelkolla. W2k: Precis! Det är få som har koll på E85 idag. Speciellt hett var det innan februari detta år när alla nya bensinbilars som var registrerade att gå på E85 (eFlexEco) ej omfattades av malus. Det kunde leda till skattebesparingar över 90 000 kr över 3 år. Med över 60 000 bilar konverterade med eFlexFuels kits och över 3 300 000 mil körda kan man lugnt säga att det är beprövat. |
|
We 1.929 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är stor skillnad på 5-10% inblandad etanol i 95 oktan och att köra på 50% eller 100%, "kompatibel" eller ej. |
Slangar och övrigt på en 25 år gammal bil lär inte kunna hantera e85. Ingen förutom trådskaparen lär ens fundera på att etanolkonvertera sin gamla bil. E85 visade sig vara ett felsteg och nu börjar mackarna fasa ut bränslet tillförmån för miljödiesel. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.