|
|
---|---|
Jag tvättade bilen och morgonen efter när jag skulle åka var batteriet urladdat till 100%. Förstår ej hur det gick till. Efter att ha lyckats ladda batteriet så har jag med en ganska avancerad scanner läst ut en massa felkoder som jag raderat men tyvärr kommer de tillbaka. Några lista jag nedan. Väldigt många koder tycks ha att göra med ”No message from SZL”. ECM, 2DD & 2B70 TCM, CF27 ABS, 5EF4 EDC, 5FF7 CIM, D995 SGM-ZGM, 932A IC, A3B3 LM, E516 Kan någon hjälpa mig med vad som pågår? Vindrutetorkare funkar ej, farthållare funkar ej osv. Det verkar blivit något slags kommunikations error efter tvätten eller vad tror ni? | |
Tvättade du händelsevis under motorhuven också? | |
Nej det gjorde jag inte med jag har tidigare haft problem med igensatta dräneringskanaler i hjulhusen men dessa är rensade numera. | |
Hej, Här är lite att läsa om SZL, som nog kan vara det akuta grundproblemet till alla felkoderna. Länk Glöm inte att studera länkarna i tråden. Det andra inlägget länkar till ett (möjligen) utbildningsdokument. Du nämner inte vilken årsmodell din bil är. Kanske just i svärmen 2006 - 2007? Jag har fått ett intryck av att en långsam urladdning av batteriet är betydligt skadligare än att bara lossa en batteripol. Den långsamt sjunkande systemspänningen får alla möjliga moduler att sparka bakut. Kanske behöver (och kan) SZL återställas? Inte av BMW förstås. Men kanske med t ex NCS Expert ur INPA-sviten? Men den stora frågan är naturligtvis varför bilen blev strömlös. Ett samband med tvätten är ju inte självklart (men kolla batteribaljan!). Att slumpen spelat in verkar ju inte heller särskilt troligt, så läge för mer grubbel! :) /Lennart ”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?” |
|
Det är en 2007. Tack för länken! Det känns som att det har något att göra med steering angel sensor. Den sitter väl i ratten bakom airbagen. Jag har möjlighet att recalibrera steering angel sensor med min scanner. Kanske det kan vara värt att pröva. |
|
Jag vet inte exakt var sensorn sitter, men trodde kanske längre ner mot styrväxeln. Det större problemet, som jag ser det, är dock urladdningen av batteriet. Den måste få sin förklaring. Ett från början svagt batteri som fick jobba med stereon medan du tvättade? Batterihälsan är faktiskt A och O för alla BMW, antagligen särskilt så för en fullsmetad(?) 7:a. /Lennart ”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?” |
|
Nu har jag löst det. Fick hjälp av ett E65/66 forum på Facebook. På vänster sida under kabinfiltret sitter en låda med alla elektronikboxar. Jag fick rådet att ta ut och rengöra kontakterna samt plocka isär IVM (Integrated Voltage Module) boxen och rengöra kretskortet. Och mycket riktigt så fanns korrosion där. Efter rengöring så försvann alla mina felkoder. Tydligen så är det ett vanligt fel med IVM boxen. Nu har jag bara en felkod som dök upp, E0D5 high beam assist. Men den har nog med något annat. |
|
Skönt att det löste sig ”så enkelt”. Tack för din återkoppling! Hade det tomma batteriet också med IVM att göra? /Lennart ”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?” |
|
Jag tror det för IVM sköter all kraftöverföring i bilen och är en slags junctionsbox så troligen gjorde korrosionen att bilen fick spel under natten och laddade ur batteriet plus allt annat som hände. Min rekommendation är att alla kollar sin IVM box och om kretskortet har korroderat. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.