AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.077

Eviga fråga 330e xDrive eller 320D xDrive

Sida 2 av 2
cr
3.863
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
OK, det skall alltså inte bytas olja varje år eller var 1500:e mil som hos vissa andra märken.

Tror nog jag själv skulle vilja göra det med tanke på vilket ofördelaktigt körmönster hybrider ofta har och har haft. Inget vidare att köpa en som gått 7-8000 mil och som endast servats två gånger. Hörde jag kamkedjebyte ;-)

MVH Christofer
Wi
2.081
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Nä, jag har tänkt på det där att servicehistorik på hybrider blir lurigt att följa upp. Man går helt på antal mil bilen rullat men inget på förhållandet el/bensin. Och vissa hybrider lär kallstartas i tid och otid medan andra nästan bara kör bensinmotorn på längre turer där den hinner värmas upp. Det blir ju lite chansning som ägare efter 10000 mil hur den kördes i början.
Visa användare
624
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Köra en "tyngre" elhybrid mest på bensin som här blir aktuellt, vad är poängen med det?

Maluskatten är borta på aktuell dieselbil.

Andrahandsvärdet lär bli bättre på dieselbilen, en diesel kan rulla långt och det finns alltid en marknad när den ska säljas vidare.
Sedan som någon nämnde, detta med maskinförsäkring, 15 k mil är inte så långt bort när bilen redan rullat 9.5 k mil, hur blir det sedan?

Äldre hybrider känns mer som en chansning, medan en diesel är ett säkert kort.
Ve
1.423
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Poängen är väl att bilen är starkare och att elmotorn fyller i när bensinmotorn inte kan leverera. Bättre gasrespons, känns inte lika tunn som en bensinfyra utan elmotor. Batteriet tillåts väl aldrig ladda ur helt?
Fr
1.044
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
När det gäller service så ser jag inga tillkommande kostnader på hybriden. Bensinmotorn har 30000 km intervall eller 2 år medan hybriddelen 2 år. När jag tittar på min serviceindikation så verkar det stämma. När jag köpte den så stod den på 30000 km eller 24 mån nu efter 6000 km och 4 mån så indikerar den 27000 km till nästa service eller 20 månader. ( dvs bara hänsyn taget till bensinbilen) Dvs om jag som det ser ut nu kör ca 500 bensinmil och 1000 elmil om året så kommer jag att få service krav vid 24 månader när bensinmotorn snurrat 1000 mil och el 2000 mil. När jag jämför min delkaskokostnad för tidigare 520d jmf 330e (som jag ju har vsg på) är det ingen större skillnad mer än vad det brukar vara på en bil som har en motor med 50% högre prestanda, snarare tvärtom. ( och nej, hybridbatteriet tillåts aldrig ladda ut helt just för att alltid ha den extra kraften i beredskap) En jättestor skillnad givetvis när man som jag köper nya bilar: prisskillnaden i nypris på 70tkr tjänar jag ju in inom två år mellan 320d och 330e pga malusskatten och den besparing jag ändå gör på min större eldrift.
jo
503
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Här är mina synpunkter:

Jag äger själv en BMW LCI 330e xDrive och stod inför valet mellan en i4 40e eller en 330e. Jag har också erfarenhet av modeller som 530d G31, iX3, M340i och 520d F11.

Valet beror på din körstil:
Om du har möjlighet att ladda dagligen, antingen hemma eller på jobbet, skulle jag rekommendera en 330e framför en 320d. Bensinfyran (B48) är både roligare och trevligare än dieselfyran. Dessutom delar B48 flera komponenter med B58-motorn och har inga kända problem.

Viktigt att kolla innan köp:

När du tittar på en 330e, kolla hur många mil den gått på el respektive bensin. Det kan du göra via iDrive-systemet. Vissa bilar har använts som företagsbilar för att få lägre skatt och förmånsvärde, men har sällan laddats. Dessa bilar har ofta en väldigt bra batterihälsa.

För- och nackdelar med 330e, se nedan.

Fördelar:

Kan köras som en elbil i stan.
Skarpt chassi och sportig styrning jämfört med XC60 T6/T8, Model Y och C300e.
Möjlighet att trimma/chippa och få riktigt bra effekt.
Även vid tomt batteri så fungerar bilen som en vanlig hybrid-->sänker bränsleförbruknigen

Nackdelar:

-Liten tank på 40 liter – Du kan bara förbruka cirka 35 liter innan varningsmeddelandet dyker upp.
-Mindre bagageutrymme än andra 3-serie-modeller.
-Hög bränsleförbrukning vid tomt batteri – Motorn laddar batteriet till 4–5 km, vilket ger en mycket hög förbrukning.Sen förbrukar den räckvidden på el för att igen ladda upp sig. Ett tips är att lägga i Sport-läget innan batteriet når noll för att undvika detta.

Vad gäller 320d?
320d är ett bra val för långkörningar med låg förbrukning. Men jag har sett flera 2.0L dieselfyror från BMW som har tagit eld, så om jag skulle välja en dieselbil hade jag satsat på 330d. Dieselsexan är en riktig juvel!

cr
3.863
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jonte. Blir lite konfunderad enligt ovan. Först skriver du att även med tomt batteri blir förbrukningen lägre. Sen skriver du att den blir mycket hög för att ladda batteriet?

Hur är förbrukningen jämfört med en vanlig 320i eller 330i? Att den blir avsevärt högre än en 320d förstår jag.

MVH Christofer
Har haft båda modellerna och tycker helt klart hybriden är trevligast av de två och skulle bli mitt val. Givet att man 1) har tillgång till laddstolpe 2)klarar sig med ett lite mindre bagageutrymme och 3) att man är OK med den löjligt lilla bensintanken som nämnts ovan.

Förbrukningen på hybriden blir trots allt rätt bra eftersom batteriet aldrig laddas ur helt, det är alltid minst 5% kvar. Även om man kör hybriden helt på bensinmotorn är den några futtiga cl törstigare per mil än motsvarande 320i/330i. Mer är det inte IRL.

Jag pendlade med min 330e ca 14 mil motorväg per dag. Då brukade färden landa på mellan 6,9-7,3L per 100 km. Motsvarande 320d låg på samma cykel på ca 0,60ish.

Hemligheten att få till förbrukningen på hybriden är att använda navigationen till max. Även om man hittar både hem och till slutmålet. Då anpassar motorn sig till färdvägen och regenererar batteriet bara när det absolut behövs, samtidigt som den går på el där besparingen blir som störst dvs i tätorter.

Kör man hybriden som en vanlig bil förstår jag att man lätt fastnar i dess svagheter…
jo
503
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Crille: Yes, my bad. I ren stadskörning agerar bilen som en hybrid även när batteriet är tomt. Dvs den går en del på elen. Men vid längre körningar, förutsatt att du har i hybrid-läget så laddar den upp batteriet, förbrukar räckvidden för att sedan ladda upp den igen.

Vet inte men har tänkt om det skulle gå att programmera, lite likt Mercedes och Volvos PHEV där batteriet är tomt och förblir tomt tills att man laddar upp den eller genom bromsåtervinning. Men BMW verkar ha valt en annan väg där man ständigt ska nyttja bensinmotorn som en generator och fylla på batteriet igen.

I samband med LCI 1, dvs från 2022 tog Bmw bort möjligheten att ladda batteriet genom motorn. Det kunde man ställa in tidigare i iDriven.
Visa användare
274
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Batterihälsa, en ny grej att tänka på alltså.

Som begagnatköpare brukar jag också ha i åtanke på vad jag köper kommer vara värt/attraktivt om ca 4-5 år när det är dags för mig att byta.

Där känner jag en osäkerhet kring en hybrid som då kanske är +8 år gammal och rullat +12-13t mil, som kanske det skulle se ut i mitt fall.

Å andra sidan är väl framtiden osäker för ”hel fossilt” också, nackdelen med hybrid som jag ser det, är att man fortfarande står med ena foten kvar i fossilträsket och den andra i komplicerad teknink + ett batteri som kanske ”tappar hälsan”?
cr
3.863
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag tänker såhär. Eftersom den absoluta merparten av min vardagskörning ändå består av trist körning till och från jobb, affär och vardagsärenden runt en mellanstor stad är det ingen större poäng med en särskilt rolig vardagsbil. ;-) Kör en Merca C200d.

Det är ganska skönt att, ganska sällan, tanka i två minuter och sedan köra runt 100 mil. Att hålla på att plugga i och ur laddsladd hela tiden och dessutom tanka varje vecka är ändå "besvärliga" moment.
Vet inte hur trådskaparen tänker?

MVH Christofer
sc
94
scorpionan
Bmw 320 G21
Tack för många bra och tänkvärda svar.

jag visste inte att 330e, var lite mindre, jag har två hundar som ska få plats också.

jag har ju möjlighet att ladda varje natt hemma, och kommer ju till jobbet och sedan nån mil hemmåt, att den behöver gå på bensin lite varje dag, ser jag bara som en fördel, tror det är bra för motorn och tar gärna den kostnaden extra.

JohanD75, exakt, det är där jag är nu. ska jag köpa en hybrid, så vill jag den max ska ha gått 3-4000 mil så den ligger på kanske 9000 när det är dags och sälja, inte 12-13000 mil. En diesel däremot känner jag värdet är kvar runt 12.000 ganska bra. Men, jag tycker det är svårt att hitta en 300e med M-sport + övrig utrustning jag vill ha. Det är väl för de flesta varit företagsbilar ute på leasing, det går ju att hitta lågmilare, men då finns ju ingen utrustning att tala om =/

Crille82
jo det är ju så nu, jag älskar att köra bil, jag kommer nästan 100 mil på en tank nu. men den är såååå tråkig/slö även om man åker riktigt najs. det skulle vara kul med en liite rappare bil i alla fall kanske=)
Kan ju även köpa en 320 d och optimera kanske =)

sc
94
scorpionan
Bmw 320 G21
Jonte520D
tack för bra för och nackdelar !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.