Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Jag ska köpa ny bil. jag kan inte bestämma mig. Har hittat 2 st välutrustade bilar, både årsmodell 2020 330e har gått 9500 320d har gått 7500 jag kan inget om hybrid, alls, nu för tillfället har jag 4 mil till jobbet, ingen möjlighet att ladda där, och åker en del till sälen ibland, enkel resa 25 mil. det som tilltalar mig med 330e, är att den är väl något rappare vilket kan va skoj=) och billigare årsskatt, får bra peng för inbytesbil, dock många ägare 320 d har lägre mil, panorama, och jag känner till diesel, dock 30 papp dyrare... vågar man köpa en hybrid som gått 9500? | |
330e är mycket trevligare. | |
Diesel är ju tråkigt och hybriden är så tung! Du har inte kollat på 330i? Känns som sweet-spot i G20/G21 utbudet. | |
Jag har precis gjort bytet 320d till 330e, båda touring och xdrive. Visserligen 2021 till 2023 så uppdaterad plast och insida men att det skulle vara så stor skillnad i komfort/gång trodde jag inte. Jag upplever 330e som mer förfinad, helt troligen eftersom den saknar den råa dieselgången och med det mindre motorljud. Jag har haft den för kort tid för att kunna utvärdera den lilla tanken men hittills kan rekommendera 330e. | |
Har i höstas bytt från en 520d ( g31) till en 330e ( båda touring och xdrive) och drivlinemässigt är det ju en väldigt stor skillnad, men jag har bl a hunnit med en fjälltur m takbox ( ca 100 mil) och det är ju lite ovant att behöva tanka på hemvägen men annars hur smidigt som helst. Då jag har det större batteriet blir ju eldriften i veckorna betydande. En förutsättning för att det rent ekonomiskt skall kännas försvarbart är ju hemmaladdning och en elkörstil som inte pekar mot ännu större batteribehov. Innevarande månad ser jag att jag hittills kört 104 resor på sammanlagt 105 mil varav 40 på bensin ( 4 resor) Nu på vintern noterar man särskilt hur mycket effektivare, tystare och renare föruppvärmning elbilen har jmf med dieselvärmaren. | |
Hybridbatteriet på 2020 330e är litet. Håller med Nusnäs, köp hellre 330i (eller varför inte en 6-cylindrig 330d). Vilka brottopriser har du blivit erbjuden? | |
Jag tror inte 330i är så vanlig, så utbudet är inte samma. 330e eller 320d är ju de modeller som sålts som företagsbilar och 330d ser man verkligen inte många av på vägarna. Det känns som M340i har varit modellen för de som ska ha en roligare 3:a! | |
Håller med Grelle ovan, 330i och 330d är ovanliga. Tittar man dessutom på ett objekt som gått max ca. 10000 mil så begärs det 350-400´, galet för en ca. ~5 år gammal "ordinär" 3-serie. Inte för att det är min sak att lägga värderingar i det, men. MVH Christofer |
|
Funderar själv på byta min 520d till 3-serie, då ngt med bensin... Vilka "garantier" lämnar BMW på el-/hybriddriften och batteri (mil/år)? Känner det är en sådan sak man inte vill få problem med när bilen blir äldre. Finns det några kända fallgropar eller komponenter som strular på e-modellerna? |
|
jag har kikat på 330, men vill hålla mig borta från bensin 4:orna. de jag kikat på, har haft turbo- problem och visserligen bytt. 330 diesel verkar vara svårt att hitta, samt , jag vill ha en bil jag har råd att äga också, =) önskar jag hade råd med en lite nya, typ 2023, men har nu kikat på årsmodell 2020. jag köper ju dock en 2020 som gått 9000 mil, än en 2022 som gått 13 isch... helst inge mer än 7000 mil , men som sagt, det är även en tanke på kostnad också, jag har inte hur mkt budget som helst =) |
|
JohanD75, det är just de frågorna jag har, vad finns det för problem/kostnader på batteri osv, man har ju lite dålig koll på hyrbriderna, bensin och diesel vet jag mer vad jag köper och ska kika efter =) | |
BMW ger 6 år eller 10 000 mil på sina hybridbatterier och sedan omfattas hybridbatteriets funktion även av bilens maskinskade/elektronikförsäkring upp till 10 år och 15 000 mil ( med sedvanlig självrisk ) om du har helförsäkring. | |
Scorpionan, det sitter ju en bensinfyra motsvarande 320i i 330e dock... |
|
Apropå försäkring och maskinskada. BMW är ju generellt svindyra att försäkra, är hybriderna ännu dyrare än motsvarande bensin/diesel? MVH Christofer |
|
För mig är 330E 45% dyrare än 320d, samma årsmodell (2021) och utrustning. Jämförelsen gäller Länsförsäkringar helförsäkring. | |
Med andra ord ytterligare en anledning att inte välja hybrid framför en konventionell drivlina ;-) Flera tusen dyrare försäkring kör man ju inte in i första taget... MVH Christofer |
|
Hm för mig skilde inget och de 4 billigaste bolagen låg mellan 480 kr o upp till 700 kr. Visserligen är ja gammal kärring och bor i villa | |
Är det 4 mil enkel väg till jobbet? Då kommer hybriden bara klara en bit på vägen, det är lite synd, jag tycker en stor poäng med hybriderna är om man klarar vardagskörningen på el. Då går dom tyst och billigt i vardagen men man har kvar fördelar med bensindrift om man ska köra långt. Om vardagskörningen blir till stor del på bensin med en hybrid så känns det inte värt hybriddrivlinan helt ärligt, då hade jag gått på ren el eller ren förbränningsmotor. Själv tycker jag att 20d är bland det osexigaste man kan stoppa i en BMW (har kört en själv under några år) så jag hade alla dagar i veckan gått på bensin, 20i eller 30i spelar mindre roll, båda är bensinfyra. Men där tycker man olika, ekonomiskt är nog 20d en fördel om du kör åtta mil om dagen bara till och från jobbet. |
|
Värt och kolla självrisken på maskin/elektronik om man köper en bil med längre körsträcka. Länsförsäkringar har iaf tre steg på maskin beroende på körsträcka (kanske ålder med?). Så även om man har försäkring så kan det bli ”dyrt” om bilen rullar långt och självrisken är påtaglig. |
|
Sen har vi ju det här med att hybrider av naturliga skäl ofta kräver tätare service än ex. diesel. Lite dålig koll på hur det är med BMW, men många andra märken blir påtagligt mycket dyrare att serva. Ja, en fyrcylindrig diesel är osexigt, men det är egentligen även en fyrcylindrig bensin. Det är en ganska trist vardagsbil vi pratar om. MVH Christofer |
|
Så är det, båda alternativen är vardagsbilar men jag tycker personligen bensinfyrorna är roligare och går finare och tystare vid vardagslunk än dieselfyrorna. Tror vår X3-hybrid har samma servicefrekvens som en bensinare, dvs olja var 2 år/3000 mil, bromsvätska 3 år, osv. Kanske tillkommer några extra servicepunkter för hybridsystemet senare, men har lite svårt att se vad det skulle vara utöver rena kontrollpunkter? För försäkringskostnaden är för min del ofta effekten väldigt avgörande trots att jag börjar bli gubbe, 330e har väl 80-90hk upp från en 320d? Kanske kan det slå mycket för vissa? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.