AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
171

Felsökningshjälp 320i E91 2007

Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW 320

Hej alla, nu behöver jag verkligen er hjälp.
Min frus 320i automat har börjat strula för oss. Symtomen är att motorn, vid inbromsning tex. vid rondell eller rödljus, dör och måste startas igen. Detta händer precis när automatlådan kopplar ur och motorn går ner på tomgång. 9 av 10 gånger överlever den men jag ser på varvräknaren att den dippar ner ganska kraftigt. Varm eller kall motor verkar inte spela så stor roll men det händer oftast när bilen rullat kanske 10-12 minuter från kallstart. Bilen sätter inga felkoder och den har varit på 3 olika verkstäder (Supermeck, Bilia och Schmiedmann) men ingen har hittat något.
Sista verkstaden noterade att remmen eller servopumpen skrek till lite när de körde in bilen i hallen men det är inget jag noterat själv.
Jag har bytt till ny servopump och till ett begagnat spjällhus utan någon förbättring. Försökte även nollställa spjällhuset/gaspedalen enl. någon instruktion jag hittade.
Annars noterade jag att det fanns lite brun gegga när jag kikade in i spjällhuset på de genomförningar man ser där.
Bilen har rullat 12000 mil och fick nya tändstift vid 10000mil. Det sitter en N46B20 under huven. Den körs några dagar per vecka runt 3 mil per gång.
Alla tips är välkomna!

Hej,

När tre verkstäder gått bet, är det ju övermodigt att ens ”öppna munnen”.

Men ligger inte tjuvluft nära till?

Du motorbromsar - bränsle- och lufttillförsel stängs av. Men cylindrarna ventilerar via någon trasig bälg eller slang och är helt utvädrade och ”torra” när du skall komma igång igen.

Som vanligt: fuel trims och röktest, om det nu inte redan gjorts.

/Lennart
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW 320

Hej, glömde att skriva det men Schmiedmann röktestade utan att hitta något.

/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.