|
|
---|---|
Hej vågar man köra biltema olja pp n52b25 motorn tänkte lite biligare ön castrol | |
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, så länge som man gör regelbundna oljebyten (minst ett byte i "halvtid" - man gör alltså ett extra byte emellan det intervall som CBS systemet i bilen säger) så är det inga problem. N52 är ju inte direktinsprutad eller turboladdad, så du drar inte nytta av modernare oljor som är bättre formulerade mot LSPI (Low Speed Pre Ignition) som API SP formuleringen (och efterföljande) exempelvis är. Här kan du se vad BMW oljespecifikationen för just N52 är. Länk Som du ser så är det det gamla vanliga hederliga BMW LL-01 och BMW LL-04 som efterfrågas. Således finns det flera som kommer att fungera utan problem (viskositet väljer du utefter dina preferenser och hur kallt det är där du bor). 5W-30 ACEA C3, API SN, BMW LL-04 (art.nr 34-862) Länk 5W-40 ACEA C3, BMW LL-04 (art.nr 34-856) Länk 0W-40 ACEA A3, API SN, BMW LL-01 (art.nr 34-850) Länk |
Okej tack som fan kan man göra olje filter med eller är det bättre med Manhale eller vad det heter | |
En liten brasklapp när det gäller N52 motorn är att den faktiskt är lite känslig för olja. Den har en tendens att börja ticka väldigt mycket. Castrol Magnatec ät t ex en olja som den inte verkar tycka om trots rätt klassning. Beställ oljan från t ex aeromotors.se så blir den nog nästan lika i pris som biltemas. Själv har jag kört på Motul några år. Riktigt bra oljor. Köp MANN filter (Mahle funkar också bra) / Peter |
|
Jag köpte oljefilter och olja på biltema till min M54. Skulle först bara ha det provisoriskt men det kändes som det var bra kvalité på filtret så körde med det hela året. | |
Kan man använda denna på Servon Styrservoolja CHF, 1 L Länk det är ju samma som den TITAN gröna nästan |
|
Ja det bör fungera. Om din servolja idag är grön. | |
Naee den är brun just nu så vet inte hahaha | |
Men enligt realoem så står det ju Hydraulolja CHF 11 S 1000ML X 83290429576 så dåså |
|
I så fall bör du byta oljan. Inte bra att blanda olika färger på servoolja. | |
We 1.929 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Mann tillverkar sina filter i Kina idag, Mahle tillverkar dom fortfarande i Österrike och i vissa fall i en Knecht fabrik i Turkiet (Mahle äger Knecht). |
bara filter ska jag köpa Mahle men oljan biltema samt servo oljan CHFS 11 står ju där på så det ska duga orkar inte beställa den gröna Dunken | |
@whodarewin92 : Du har CHF 11S olja i din bil - det är bara det att den är (som jag misstänkte) enormt murken :-) Den var grön, shiny and new en gång i tiden - men inte längre. Väldigt få byter styrservoolja, men systemet mår bra mycket bättre med fräsch olja (den gamla mineralbaserade ATF oljan höll ännu kortare tid och hade även en tendens att lukta bränt när den blev sliten och gammal). Naturligtvis kan någon tidigare klåfingring/okunnig person hällt i billigare ATF olja, men det är mer troligt att man bara ignorerat den oljan helt. CHF 11S som styrservoolja var standard på BMW här i Sverige redan 1992 (det fanns nog en del även under 1991 och ett par år innan dess var den äldre CHF 7.1 standard här i Sverige). CHF 7.1 och CHF 11S introducerades först på Cold Climate marknaderna (som Skandinavien och Kanada), men runt 1995 och framåt så fylldes alla BMW med CHF 11S som styrservoolja. Så därför vet jag att din bil fylldes med CHF 11S (iallafall från fabrik). På min E87 120i -06 så står det på locket (jag vet att man kan byta lock till vadsomhelst eller klistra på vilket märke som helst men vill bara visa att ofta sitter det en klisterlapp eller är det ingjutet i locket) Länk Den oljan på Biltema kommer att fungera fint som styrservoolja i din bil. |
Aa okej nice tack för all info ska jag suga ut den eller pluga där nere vid styrningen finns en slags pipe man kan lossna så kan set rinna neråt istället synd att alla ör 1 liter men den kräver 1.2 | |
Jag bytte på min E87 120i -06 efter ca 15 000 mil och 15 år. Jag gjorde det enklare sättet (att suga ut ur behållaren) men metoden passade just min situation och slutresultatet blev fullt acceptabelt då det baserades på min situation (ungefär 5 år tidigare hade några decileter dränerats och återfyllts - då ett hydrualrör byttes som var riktigt rostigt och såg ut som om det skulle kunna börja läcka närsomhelst - och därför var min styrservoolja i relativt fint skick och det var fortfarande en grön färg, dock något mörkgrön, då jag lyste igenom den uppsugna oljan). Enda nackdelen är att man förbrukar en aningens mer styrservoolja än vad som strikt sett man skulle kunna klara sig på. Så jag använde 2x1L istället för 1x1L av Fuchs Titan CHF 11S - vem bryr sig? Det är en extrakostnad på 198 SEK (1L Fuchs Titan CHF 11S kostar idag 198 SEK på exempelvis Oljemagasinet) - som ska slås ut över säg runt 10 år. Har jag inte råd med en servicekostnad på bilen som kostar 1.65 SEK / månad så bör jag noggrannt fundera över om bilägande överhuvudtaget är rätt sak för mig (och många andra vanor i mitt liv) :-) Tips från ekonomen : Det är inte engångskostnader på ett par hundralappar vart tioende år som man ska vara orolig för eller som skapar en virvel i ditt bankkonto :-) Så jag sög upp 400ml, fyllde på med ny 400ml, lät det cirkulera och blanda sig och gjorde om proceduren om och om igen tills båda 1L flaskorna var tomma. Enligt mina beräkningar så blir det kvar ca 7.7% av den gamla styrservooljan med denna metoden. Ponera systemet rymmer 1L och med 5 400ml byten så får jag det till att ca 7.7% blir kvar: 100 * (1 - 400/1000) ^ 5 = 7.7% |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.