AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
314

Vilken ute-temp för att glödstift ska förglöda? N57-D30A motor E91 touring 2010

32
2.324
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Ungefär vid vilken ute-temp tänds er glödstiftslampa för N57-30 motorn (kall motor)?
Jag har en 330DAX E91 2010 touring.

Jag bor i södra Sverige och använder oftast elektrisk motorvärmare (iofs kontaktvärmare) så jag ser lampan tändas väldigt sällan.

Eller syns lampan bara då man satt i nyckeln och displayen tänds upp , dvs om jag låser upp med fjärr så förglöder stiften medan jag kliver in i bilen men utan lampa i displayen?
Eller startas förglöd först då jag trycker på startknappen?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aktiveringen styrs i första hand av kylarvätesketemperaturen (benämns som temperatur händanefter) men även av motorns varvtal och mängden bränsle som sprutas in. Om systemspänningen är för låg så kan det förhindra eller begränsa aktiveringen.

Under 25°C så aktiveras förvärmningen men är väldigt kort (endast 0.5 sekunder). Ju kallare det är, desto längre är förvärmningen - dock inte längre än 2.7 sekunder (som används vid -25°C och kallare).

Du ser endast aktiveringen av glödstiften på instrumentklustret vid temperaturer på 0°C och kallare.

Eftervärmningen utförs även efter att motorn startats (för att förbättra tomgång och reducera avgasutsläppen) sålänge temperaturen är under -30°C.
32
2.324
325cabrio
330iA Cabrio -03
Jag hoppades att du bmw-slangen skulle hoppa in här och reda ut begreppen och nu kom mycket bra fakta, som vanligt från dej.
Vid plusgrader kan jag alltså inte förvänta mig att se glödstiftslampan alls.

Men om det nu är kallare, aktiveras förglöd redan då jag låser upp bilen och då hinner köra sina 2.7 sek innan jag hunnit hoppa in och sätt nyckeln i bilen? Ser jag förglödlampan då? eller den tänd lampan bara om nyckeln är isatt i bilen?

Eller börjar bilen förglöda först då jag trycker på startknappen och verkligen vill starta bilen? Oavsett om jag har nyckeln isatt i bilen eller i fickan? Jag har keyless go så jag kan starta med nyckeln kvar i fickan.

Upplåsning betyder ju inte automatiskt att jag vill starta bilen starx efter, även om det oftast är så. Det kan ju då vara en finess att förglödningen är klar redan då jag satt mig och trycker på start.

Å andra sidan är det ju onödigt att förglöda (det tar ju batteri i kalla vintern) om jag låser upp bilen bara för att hämta mobilen jag glömt. Bilen kan ju inte i förväg veta om jag vill starta bilen eller inte...

Anledning till min fråga är att jag väldigt sällan sett förglödlampan tändas men så bor jag i Blekinge och har sällan riktigt smällkallt och kör ofta elektrisk motorvärmare (defa) dock kontaktvärmare (tyvärr fanns inte calix slangvärmare till min motor) som värmer motor lite.

På tidigare modeller så aktiverades den dolda glödningen på följande vis enligt WDS.

Driver seat occupancy
Driver belt buckle
Valid key
Terminal R
Brake operated
Clutch operated
32
2.324
325cabrio
330iA Cabrio -03
@Backard: Var det OCH eller ELLER mellan dina 6 faktorer?
Med andra ord måste alla 6 vara uppfyllda eller räcker det med ett av dem för att trigga förglöd?
LIte lurigt att översätta till automat med keyless go...

32
2.324
325cabrio
330iA Cabrio -03
@Backard Såg nu att det var DOLD glödning så då gissar jag på att det räcker med en/någon av dem?

Ja det räcker med en av dessa för att glödning ska aktiveras
So
12
SotarnAnton
E61 535d -07 Lci
@Backard Gäller det även på E61 Lci? Den dolda glödningen alltså.
Med all sannolikhet så är det lika på E61 lci. Nu är några år sedan jag höll på med det här så jag lägger en reservation för det.
32
2.324
325cabrio
330iA Cabrio -03
Då måste man ju vara supersnabb in i bilen och trycka på startknappen för att hinna se förglödlamapan tändas en väldigt kort stund. Jag misstänkte att min förglödning körde för sällan men tror mig inse att det nog är som det ska nu.

och nu börjar det bli vår så nu blir det än svårare att se den..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.