AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
168

Säkert med appen My BMW?

Ro
306
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har nyligen köpt en F15 -14 med Connected Drive och upptäckte till min glädje appen My BMW (även om funktionen upphör i november fick jag nyss reda på...). Eftersom fjärrkontrollen till värmaren är trasig var detta en överraskning att jag kunde fjärrstyra olika saker via telefonen istället. Men sedan började jag undra över säkerheten. För det första räcker det med en fyrsiffrig kod, vilket är alldeles för svagt i dagens IT-samhälle. Jag får alltså nu förutsätta att det går lätt att ta sig in i bilens IT-miljö. Sedan konstaterade jag att innan jag registrerade mig på My BMW, hade den förre ägaren kontroll över bilen via My BMW! Denne kunde alltså se var bilen var och låsa upp den trots att jag är den nye ägaren. (Även om det finns räckviddsbegränsning på fjärrstyrningen går det ju lätt att ta reda på den nya ägarens adress). Jag vet inte vad som har skrivits om detta, men jag blev lite mörkrädd med tanke på de kriminella gängen som även finns inom bilhandeln. Varför får man ingen information om att programmera om bilen vid bilköpet? Vad gör ni andra för att skydda er? Gäller rattkrycka, hemliga brytare, spårningsutrustning mm som i gamla tider?

Blackshiningbeauty
För att koppla ihop ett konto med bilen behövdes väl fysisk tillgång till bilen, så annan person med app kan inte ta över fjärrstyrningen. Men du kanske tänker på att verkstadspersonal kan komma in i din profil i bilen genom att gissa PIN-koden? (Man lämnar inte en nyckel till verkstad som är tilldelad en förarprofil.) Om du köpt av en firma, visar det på inkompetens eller slarv att inte bilen tagits bort från förra kontot. Jag känner inte till hur årsmodell -14 fungerar men du bör kunna kontrollera om det finns kopplat något DigialKey t.ex. (om bilen har möjlighet till det).
Men du har rätt i att man inte kan känna sig säker.
Ro
306
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag kopplade upp mig genom att sitta i bilen och trådlöst svarade i min app i telefonen med en kod som kom som meddelande till bilen, så någon sladd behövs inte. Det är riktigt att någon ny kan inte ta över min profil nu när jag har registrerat mig eftersom man då måste ha tillgång till bilen.

Det är egentligen inte så viktigt utan det viktiga är att den förra ägaren hade full kontroll över min bil tills jag programmerade in min profil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.