|
|
---|---|
Hej! Jag har en bmw e91 320i från 2007 som nyligen börjat strula typ. Inte att den går dåligt men orolig att den ska ge upp snart. Det som har hänt nu är att den har börjat fått nån typ av sörja runt oljepåfyllningslocket, jag sökte upp om det var kylarvatten men jag antar att det är kondensvatten. Sen drar den mycket olja, asså mycket säkert 1 liter per 15 mil. Sen drar den även glykol, rätt mycket. Det ryker från avgasröret vitt men endast vid tomgång och acceleration. Jag fick besked om när jag köpte bilen att en mekaniker hade kollat på den och han sa det var ventiltätningar som gjorde att den drog olja. Så jag kände att det kunna jag leva med. Det jag vill ta reda på är om det är topplockspackningen som har gått eller om det är några andra fel. För jag kan också se att det är nå fel på vevhusventilationen. Hade uppskattat svar och ber att det inte är toppackningen! | |
Hej och välkommen till forumet! Gegga i påfyllningslocket är normalt så här års, särskilt om du bara kör korta sträckor i kall väderlek. Oljekonsumtionen är katastrofal. Vet inte om slitna ventiltätningar räcker som förklaring , men i så fall är det någon form av rekord. Inget läckage? Kolla noga, de där plastsjoken under bilen döljer alltför mycket ibland. Samma sak med förlust av kylarvätska. Slangar, kopplingar, allt kan börja läcka. Inte minst klassikern, expansionskärlet, som kan spricka på ett närmast osynligt sätt. Det gäller f ö kylarens plastgavlar också. Du måste nog kräla in under huven och krypa under bilen och kolla. Gärna när motorn värmer upp och allt utvidgar sig. Edit: Vevhusventilationen glömde jag att kommentera. Om den inte funkar, brukar motorn gå urkasst. Och dra olja. Det verkar vara läge att börja där. /Lennart |
|
Tack för ditt svar lennart! Det ska jag göra. Bara som en uppdatering så kollade jag nyss glykolen och det är ingen olja där i. Det ser även blött ut på olika ställen på motorn och den har stått ostartad i nån vecka nu. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.