|
|
---|---|
Hej, tittar på en 320 2004 som rullat 27400mil, säljes på bilfirma som vill ha 29900 för den. Hört lite om modellen att motorn och kam kedjan skall man vara försiktig med? Har en 520 från 1998 som börjar kosta lite för mycket i reperationer, hoppades att 320 skall vara bättre. | |
6 år nyare borde innebära färre reparationer, men det är bara andra reparationer och det är ingen sparbössa. Min med 15 000 mil drygt, har kostat en del sista 4-5 åren. Men det mesta av karaktär att jag försöker hålla liv i den 5-10 år till om möjligt och förebyggande saker. Vissa saker är cykliska, belägg och skivor, men alla bromsok har jag bytt också, och sensorerna vid bromsen två st, en för varje bromssystem. Fick koder på ena och bytte båda. Second air pump bytt. En pump spolar vätska bytt. En downstream O2-sensor bytt, enda anmärkning besiktning jag haft. Det jag bytt var bränslefilter med tryckregulator, luftfilter och diverse bälgar för insug osv. DISA-enhet byttes också av skäl att en stålpinne kunde gå av, vad jag hittade, som skulle kunna ramla in i cylindrarna och göra skada. Fjädrar bak och krängningshämmare bytt. Hade ett problem med motorlampa och höga long term fuel trim, som tog en hel del bytt innan jag hittade rätt komponent, MAFen. BMW var ställda och gav ingen som helst hjälp, och dessutom hade de en testbox för MAF som alltså visade sig ge fel resultat att den var OK. Long term fuel trim skall gå ner till noll efter en stund på tomgång, men detta verkade inte BMW vara klara över. Så många miljoner bilar och service på dessa borde ge BMW en databas att ösa ur, kan man tycka. - bara för en verkstad att söka och hitta svar åt kunden - men i mitt fall hoppades man kanske få sälja en ny bil istället, vet inte, 20 år i trafik En rekommendation är att skaffa en scanner som t.ex iCarsoft BMM 1 eller 3. Dessa har varit oumbärliga hjälpmedel att kolla koder och lära sig lite med att kolla på nätet hur det skall se ut. Du kan läsa av bromssensorer, o2-sensorer, fuel trim och luft och BMM 3 kan återställa adaptiva värden också. - kör scanner på bilen innan köp, kolla att readiness är klar, så inte nollställt precis innan du kom. Jag stortrivs med min, som jag haft i 17 år nu. Har inte hört om kamkedjan på M54B22, tror det är annan senare årgång som haft sådana problem. Men sök här på AP om kamkedja. Ett skutt på 6 år på ändå rätt gammal bil betyder nog inget vad gäller kostnader. Slumpens skördar och hur den är skött spelar större roll. Milen tror jag betyder mindre. Min hade nog mått bra att mer än 700 mil per år. Vet inte vad som är om hörnet med bilen du har, men kolla vad som är bytt på 2004an du kollar på. Det kan ge ledtrådar hur den är skött och vilka verkstäder osv. Har de räkningar/protokoll kvar osv. Ibland är det bättre att inte veta och man tar saker som de kommer, för det gör de. Bil är frihet som är värd sitt pris. |
|
320i -2004? är det en E46 eller en E9X som vi pratar om. Borde vara E46 men man vet aldrig…. Är det E46 är det nästan samma motor som du har i E39an. 😊 | |
Tack, om kärran finns kvar så tar jag den nog, går den lika skönt och ljudlöst som min 520 samt tar lite mindre bensin så verkar den vara något för mej. Försöker sälja min för 22000, men får nog ge mej och ta det skambud som bilfirman kommer att bjuda. |
|
Kollade antal ägare, 18 stycken! Tror nog inte man vågar köpa denna. | |
Hur många faktiska ägare undantaget bilhandlare? 8-10 ägare är fullt normalt på drygt 20 år. Förstår inte riktigt poängen med att byta en gammal bil till annan nästa lika gammal bil. Allehanda fel och underhåll lär du få ändå. Skicket och dokumentation på vad som gjorts är helt avgörande. Byta en E39 till en E46 är ett nedbyte i komfort och utrymme. Just de gamla 6-cylindriga motorerna är väl det som generellt vållar minst problem i sammanhanget. 20+ år gamla bilar i prisklassen 25-30' kommer alltid kräva underhåll. MVH Christofer |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.