AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
130

Kod 927 på E87

as
13
asseman
116i 2005 (E87)
På instrumentpanel vid trekant står 927 på E87 (2005)
Är det enkel service åtgärd eller nåt svårt som behöver OBD2 BMW kodläsare för att veta mer exakt?
(inte hittat förklaring av 927 på internet)
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Syftar du på att instrumentklustret visar en CC-ID kod?

Det vill säga, har du har en varningstriangel i det stora symbolfönstret (mellan de två runda urtavlorna) och undertill står det "CC-ID 927"?

Är det ovan nämnda scenario du beskriver (det låter som det så jag antar det är detta)?

Har heller inte sett 927, så har ingen förklaring till det (så långt upp i nummerserien så låter det som något internt hos instrumentklustret).

Oavsett så är nästa steg att läsa ut BMW-specifika felkoder med lämpligt verktyg.

Ett litet påpekande - det finns inget som heter OBD2 BMW kodläsare :-)
Antingen läser man ut generiska OBD2 felkoder med ett diagnostikverktyg, eller så läser man ut BMW-specifika felkoder med ett diagnostikverktyg.
Däremot kan ett och samma diagnostikverktyg läsa ut både generiska OBD2 felkoder och BMW-specifika felkoder.
I det här fallet ska du (som nämns ovan) läsa ut BMW-specifika felkoder för att få mer (användbar) information.
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eller vänta, jag kanske har en gissning.

927 kan vara från BDC (Body Domain Controller) som säger "Steering wheel heating deactivated".
Men E87 hade aldrig någon BDC. Det kom senare (då man slog ihop FEM och flera andra styrenheter). Men felkoden kan ju ha samma betydelse (fast beroende på modell, kaross och MY så kan det komma från massa olika styrenheter).

Vad är det för modell av E87?
Har den rattvärme (vilket jag aldrig förstått varför man vill ha det - men det var ju inte vad frågan gällde)?
Jag vill minnas att det inte fanns som tillval till en E87, det kom först till E87 LCI.
Gjordes något byte av styrenhet eller kodning/programmering precis innan denna felkod ploppade upp?
as
13
asseman
116i 2005 (E87)
service kod 927 är släckt
tryckte in knapp på blinkers, då släcks väl oviktiga meddelanden å sånt
MVH
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, när du trycker på BC-knappen på blinkersspaken så händer lite olika (beroende på vilket typ av meddelande det är).

När du trycker på BC-knappen så "klickar du bort" meddelandet omedelbart - annars så slocknar det automatiskt efter runt 20 sekunder av sig självt.

Vissa meddelanden kan du inte "klicka bort" utan står kvar tills felet har åtgärdats.

Vissa meddelanden kan du "klicka bort" men de blir istället lagrade.
Du ser att det finns ett (eller flera) meddelanden lagrade om symbolen "utropstecken inuti en varningstriangel" visas i displayen.
Här i bilden nedanför kan du se hur denna symbolen ser ut - taget från idag då jag hade meddelandet CC-ID 164 lagrat i min E87 120i -06.
Länk

Din instruktionsbok förklarar det nog bättre än något annat (under rubriken "Släcka Check-Control-meddelanden":
"Tryck på knappen i blinkersspaken.
Vissa Check-Control-meddelanden står kvar tills felet har åtgärdats. De kan inte släckas. Om flera fel uppstår samtidigt, visas Check-Control-meddelandena efter varandra.
Andra Check-Control-meddelanden slocknar automatiskt efter ca 20 sekunder, men förblir lagrade.
Symbolen <symbol> visar att Check-Control-meddelanden är lagrade. Dessa Check-Control-meddelanden kan du visa".
@bmw-slangen, Jag kan förklara (OT) varför man vill ("bör") ha ratt-värme i "lite nyare" BMW. Det beror på att BMW monterar "knappar" som inte fungerar att trycka på med normal-tjocka handskar. Så vid vinterkörning tar man av sig vinter-handskarna och slår på (helst per automatik) rattvärmen.
(Vi skall vara tacksamma att vi, ännu så länge, sluppit touch-knappar på ratten, men å andra sidan vet jag att just knappen för att slå på rattvärmen tagits bort på senaste årsmodellerna).
/rant over
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.