AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
393

E90 Styrningen hård

Första BMW bilen 325 I ja den dricker mycket aldrig under 10l på mätaren

Styrningen är ju sten hård kan det vara däcken eller servon något
Måste man byte den servo mekanismen +?

ägde en golf 5 innan med el servo
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror det är bäst du börjar med att definiera "stenhård" :-)

Detta för att trenden har gått från att få bra feedback genom styrningen till "blöta nudel känslan" som idag är ultrapopulär (känns ungefär som första generations ratt- och pedaler till spel på PC).

@whodarewin92 : Behöver du använda båda händer för att vrida ratten fram och tillbaka när du står stilla på tomgång?

@whodarewin92 : Är styrningen "stenhård" både vid stillastående, låg fart och hög fart?

@whodarewin92 : Du borde ha vanligt hydrauliskt styrservo på denna bilen - eller hur?

@whodarewin92 : Har du utrustningsalternativet 217 (AFS - Active Front Steering) på denna bilen?

@whodarewin92 : Låter du om styrservopumpen när du vrider med ratten från lock-to-lock när du står stilla på tomgång?

@whodarewin92 : Är nivån på styrservooljan korrekt (notera att den ska mätas kall)?
Är styrservooljan prima eller murken?
(såhär Länk ska prima styrservoolja se ut)

Ett första enklare felsökningssteg är att hissa upp framvagnen (behövs bara såpass mycket att framhjulen inte rör marken längre) och med motorn på tomgång prova nu att vrida ratten lock-to-lock och känn om det tar emot eller är det minsta trögt (i detta scenario så ska det gå mycket lätt att röra ratten).
Haha riktigt expert är du till o börja med så har jag ej 217 sen den är väll hård hela tiden ska testa lyfta bilen som du sa och kolla vätskans färg kanske är van med el servo.

Ma
1.241
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Jag har haft många BMW och tycker nog att styrningen är ganska trög (hård) på E9x-serien. Jag har haft tre stycken, den första (en 325i) kommer jag inte ihåg längre, men min förra en 325d hade och min nuvarande (320d) har trög styrning. Man måste komma upp i rullande fart innan den går lite lättare. Men jag är rätt säker på att styrningen skall vara så. Men enklast är att jämföra med en annan e9x.
ah okej tack
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, jag tror att man ska börja vad "stenhård" egentligen betyder här och jag börjar också misstänka att det inte är något fel på styrningen (så har du möjlighet att prova med en annan E90 så gör definitivt det).

Jag har exempelvis kört en VW Golf Mk6 och en VW Polo Mk7 (eller om det var tvärtom) och varje gång var det en traumatiskt upplevelse att använda ratten på dessa farkoster. Första gången trodde jag på allvar att rattstången gått av och ratten inte var kopplad till något - för det var liksom inget där...

Allt detta jämfört med min nuvarande E87 120i (som delar exakt samma styrservopump, steering rack och även rattstång med E90).

Sätter man sig sedan i min gamla E34 535i (med sina breda 225 mm framdäck) så är det nog många som säger att "styrningen är stenhård" jämfört även med en E87.

Sätt dig sedan i min track day car E30 323i (med klibbiga 215 mm r-däck) som inte har styrservo - då börjar vi närma oss något man skulle kunna kalla "stenhård styrning" :-)
We
1.929
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Har nyss köpt en E90 330i och reagerade på att styrningen var "tung" jämfört med allt jag kört innan, inte ens en E46 M3 med herrejösses caster och breda framdäck är lika tung. Det ska nog vara så. Går inte att jämföra med nyare bilar som har elservo som är hur lätta som helst att svänga med.
haft bilen i 2 dagar nu plötsligt blev ratten mjukare av någon konstig anledning dock gjorde ja update dme och egs haha det står högre bränsle förbruking
We
1.929
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är nog inbillning. Det är hydraulisk servo på din bil och det enda sättet att få mer servoverkan är att antingen få pumpen att snurra fortare (byta hjul på pumpen) eller ändra shimsningen internt i styrväxlen. Det är inget du kan göra med en DME uppdatering. ;)
okej
Såg ut som en rötikg soppa Hydral vätskan fy fannn helt brun
32
2.324
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Har kört hyrbil volvo xc60 i en vecka av väldigt ny årsmodell och jag gillar inte alls styrning - bara man andas på ratten så svänger det.
Tacka vet jag en lite mer tungstyrd BMW med sportratt där man har lite vägkänsla i händerna.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har ett minne från många år sedan att min pappas 325d -09 som jag körde en del då hade markant lättare styrning än min svågers 320d -10. Det här var när bilarna var 0-5 år gamla. Jag tror däremot att det satt bredare däck på 320d med den trögare styrningen. Men då reagerade jag också på att styrningen var "stenhård" kontra en annan E91. Men han tänkte inte på det och gjorde inget åt det under tiden han ägde den.

Så det är inte givet att man tycker styrningen är hård bara för man är ovan hydraulisk styrning, det kan man tycka även om man är van bilmodellen.
St
1.386
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT

Tesla Model Y Performance

På E9x förekommer både hydrauliskt och elektroniskt styrservo, så fullt rimligt att man har olika upplevelse av hur styrningen är på E9x, det gäller att titta på den aktuella bilen och vad den har för typ av styrservo.
Min uppfattning är att hydrauliskt är vanligare på pre-LCI och att elektroniskt är vanligare på sena LCI. Jag har dock ägt en E91 LCI med hydrauliskt...

Personligen gillar jag känslan som hydrauliskt styrservo ger, det är för mig en stor del i "BMW-känslan".

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.