|
|
---|---|
Hej vänner. Jag skaffade förra veckan en BMW 428i xDrive GC Automat 2015. Jag är allmänt nöjd med bilen, men en tråkig grej är att den snittar 9.6 i bränsleförbrukning till skillnad från 6.7 som den borde dra enligt modellguiden. Jag kör bilen lugnt och sansat till och från jobbet, som ligger ungefär 45 km från mitt hem, på motorväg landsväg. Efter köpet fulltankade jag min bil, och nu återstår 30 procent av tanken. * Juste, bilen är fullservad. | |
Den förbrukningen är fullt normal. Förbrukningen i körcykeln är i princip omöjlig att uppnå om du inte konstant bara kör i 60 kmh när det är 20 grader ute. | |
Min 335 bensinare 2012 drog så vid blandad inspirerad vardagskörning. Har din 428 gått långt? Gör lite test, tex nolla förbrukningen när motorn är varm och testa några mil landsvägskörning. Då ska förbrukningen ner avsevärt. Din förbrukning känns avvikande. Drar iof mer på vintern med kallstarterna |
|
Det enda som är relevant är att räkna ut förbrukningen när man tankat fullt och gjort det några gånger. Och som sagt, bilar drar bra mycket mer bränsle när det är kallt. Håller med Löwet, tycker inte det låter särskilt onormalt. Att en 335 skulle dra under litern vid "inspirerad" blandad körning låter lite för bra för att vara sant. MVH Christofer |
|
Jag brukade den 4 år och minns det tydligt. Var nog aldrig över 1 l/mil från pump till pump, men men, det finns nog ingen trovärdighet i mina iaktagelser, sitter här och hittar på för det är roligt | |
Klart det går att köra en 335i under litern, men att den skulle dra det under inspirerad blandad körning har jag också svårt att tro. Men normal blandad körning med lite ren stadstrafik så är det möjligt. Min M235i drog 0,7l/mil vid laglig landsvägskörning 0,8l/mil vid motorväg 0,9l/mil vid inspirerad motorväg 1,0l/mil vid blandad körning 1,0-1,5l/mil vid stadskörning i Sthlm som kan vara köande i innerstaden som 70-90 på lederna runtom med mycket start och stopp. Sedan vid inspirerad blandad körning så kunde det såklart bli 1,5l/milen+ vid kortare stunder men sällan över 1,2l/mil på en tank då det är svårt att inte köra lite normalt mellan gångerna. Jag tror inte dina siffror i sig tyder på något udda i sig. Ge det mer tid och blandad körning kan betyda vad som helst. En långfärd i lagligt fart säger mer då det är mindre flexibelt vad som avses. |
|
Bara en sådan sak, dina körningar idag. Är det med en kallstart utomhus i minusgrader? | |
Jag startar bilen tre gånger om dagen, varav två är utomhus i kylan. Kör runt 60 km om dagen. | |
Men är 0,96l/milen för en fyrhjulsdriven bil med 250hk i kallstartande vinterkörning så dåligt? Vad kör du för tempo på landsvägen och motorvägen? | |
60 km uppdelat på tre åkturer är ju bara 2 mil per gång. Det tar ett antal kilometer för motorn att bli varm, innan dess är förbrukningen långt över litern. Min 335 drar inga 0.95 utan snarare 1.2l/mil. Allt styrs av hur man kör, jag kör få långsträckor i den utan det blir nån mil eller två åt gången. Att en 428 skulle dra 0,96 under samma förutsättningar låter helt rimligt. Ingenting är fel på din bil kan jag garantera. Sen kan man ju bli missnöjd i förhållande till körcykeln men din bil testades enligt NEDC cykeln. Mot slutet var det rena fantasisiffror i den körcykeln. Jämför man mot den mer realistiska WLTP cykeln så drog helt plötsligt samma bilar 2dl mer per mil efter bytet. |
|
Kan ta andra exempel, som är helt orelevant för en 428 xDrive. Min C200d med värmare, den går på 0,4 l /mil om man kör försiktig landsvägskörning. Till vardags nu när det är kallt drar den uppåt 0,8 med mitt körmönster och tillskott av värmare. Min förra A5 45 Tfsi quattro med värmare drog 0,65 till 1,1 beroende på omständigheter. Syftar på total snittförbrukning vid fulltankning ovan. MVH Christofer |
|
Okej vänner, tack för svaren. Jag uppskattar det verkligen! Uppdaterar er om någon vecka ifall förbrukningen går upp eller ner. | |
Tror ni att en steg 1 motoroptimering, eller chiptrim som det också kallas i vardagsspråk, hade minskat på bränsleförbrukningen? Finns det nackdelar med det? Länk |
|
Det där med att förbrukningen skulle minska vid optimering är nog mest en hypotetisk fråga. Skulle säga att den i verkligheten snarare ökar för gemene man eftersom man gasar mer. Finns förstås andra fördelar med optimering, men att "köra in kostnaden" med lägre förbrukning är förstås i det närmaste omöjligt. MVH Christofer |
|
Förstås är det så. Effekt kommer av förbränning av bensin. Det går inte att trolla. | |
Hur långt har bilen gått? Om du ökar effekten så tror jag som crille82 att det kommer leda till högre förbrukning. |
|
0,88 verkar tyskarna ligga på i snitt. Länk |
|
Lägger man även till xdrive i modellnamnet på spritmonitor hamnar rapporterat snitt på 0,93 l/mil... | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.