AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
331

X5 E53 - verkar gå fett ("möar" vid gaspådrag)

Visa användare
2.671
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Nu när jag har skaffat en nyare X5 (E70) håller jag på och "fixar" till den gamla så den är i någorlunda skick för en ev ny ägare (jag vill kunna sova lugnt).
Det jag har fixat är:
Lamdasonder, ny termostat, insugs"bälg" (den med "tarmen"), ventilkåpspacking, bensinpump, tändspolar och rengjort LMM.
Innan jag gjorde det här gick bilen dåligt dvs så fort jag gasade på lite gick den in i limp. Det är borta nu men den är seeeg som attan. Har jag drive i så går den ok upp till 50-60 men sedan tappar den kraft. Trycker man på så "möööar" den som en gammal 30 km moppe.
Gär jag över i manuellt läge så beter den sig lite bättre. Om jag gasar jämt och växlar vid lite högre vartal går den "ok". Om jag dra i 5an och ligger på låg/mellangas och sedan skall öka så "möar" den.

Tittar jag i INPA så verkar den gå "fett" vilket stiften också visar. Den är jättestabil på tomgång, inga ryck eler så när man gasar och inga felkoder.
Spontant tänker jag Vanos och eller igensatta kattar. Såg ett tips på att testa igensatta kattar genom att ta bort sonderna - ngt att reka?. Går jag in och "ändrar" på vanosvinkel manuellt så reagerar den.
Vanoolenoiderna kan jag ta loss och titta på (och rengöra).
Jag har inte bytt luftfilter. Kan LMM också vara med i det hela?
Växellåda? Verkar som om den inte är 100 fräsch då jag får ett "ryck" på 5an mellan "vologas" och gaspådrag" Typ att en "overdrive hoppar ur". Sker inte i sportläge.
Fisåker man så går den bra dvs lagom gas upp till 40, 50, 60, 80, 90 100 osv men om man vill trycka på lite så kommer "möet".
Har mätt bränsletryck med en proffsmätare nu och jag fick 3.4 isch bar i alla 4 mätningarna.

Kan sälja den som den är som DIY/reservdelsbil för en låg summa men samtidigt om jag får till det hela utan att lägga en "förmögenhet" kommer den nya ägaren får en trotjänare med många mil kvar i.
Fram till nu är det som är bytt sådan som jag har haft på "hyllan".

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Hej,

Rent intuitivt låter det ju som att det saknas bränsle när du trycker på.

Vilket motsägs av INPA och sotiga stift.

Men likafullt tror jag det vara bränslerelaterat.

Den där pumpen, som du bytte, kommer den också ”från hyllan”?

Eller har du kanske råkat ut för ett av bmw-slangens osannolika (ett på miljarden) täta bränsle filter?

Läge för tryckmätning?

Bara ett (alltför?) enkelt inspel. :)

Från

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast uppmätt bränsletryck visar på ett bränsletryck helt inom specifikationerna (som är 3.5±0.2 bar).

@Kävlingepågen : Jag antar detta var uppmätt med bilen stillastående och på tomgång (vilket är där man brukar börja mäta först)?

I vissa fall kan det se bra ut på tomgång men bli dåligt när man belastar motorn.
Du kan kolla bränsletrycket när du accelerar (och känner att den är riktigt slö).

Men bättre och enklare är att kolla på livedata.

@Kävlingepågen : Vad är dina fuel trims?
Är inte dina fuel trims nämnvärt positiva när du accelerar, då har du INTE något som helst bränsletillförselproblem (varken filter, pump, spridare, yada yada yada).
Så börja med att etablera en baseline och kolla vad dina fuel trims är på tomgång (varm motor).
Kolla sedan vad dina fuel trims är när du accelerar (accelera jämnt / håll gasen vid samma läge under en längre sträcka så värdena kan stabiliseras).

@Kävlingepågen : Är det den där M54B30-motorn eller den där N62TU-motorn (eller en ny motor) vi pratar om här i den här tråden?
Visa användare
2.671
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
@slangen.

Vi talar den gamla stånkan. N62 blir senare när det blir varmare.
Är på minisem just ni.
Jag följer ditt tips med fueltrim när jag kommer hem.
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jamen, koppla av lite från X5'orna nu på mini-semestern :-)

Satt och funderade ett tag om det var en annan X5 fast med en annan motor.
Hade ju varit roligt om du hade alla fyra - M54, N62, M62 och M57 :-)

Luftfilter högst osannolikt.
På din beskrivning låter det som att det inte blir sämre på högre varvtal (förutsatt du når dit med relativt jämn gas).
Det indikerar att det inte är någon kraftig restriktion (men endast baserat på ovanstående info så kan man bara säga det med 99.99% konfidens).

===> @Kävlingepågen : Så därför hade det varit intressant att veta vad gasresponsen är på tomgång (med fullt uppvärmd motor och lådan i N), hur snabbt och ledigt varvar motorn upp till tex 4000-5000 varv/min?
Även intressant att höra hur motorn beter sig när du exempelvis ligger stadigt på högt varv (säg 3500 varv/min) och du trycker ned gaspedalen och gasar på ganska rejält (men samtidigt håller dig en bit ifrån WOT/kickdown).
Om du gör om samma experiment, men denna gången trycker gaspedalen i botten (dvs du når WOT), beter sig motorn radikalt annorlunda jämfört med föregående experiment (non-WOT)?

===> @Kävlingepågen : Har du igensatta kattar kommer motorn att ha problem att enkelt och ledigt nå snabbt upp mot de högsta varvtalen. Så när du gör ovanstående tester och inget märkligt dyker upp så kan du avskriva igensatta katalysatorer.
Eftersom du inte har några felkoder på låg verksamhetsgrad på katalysatorerna så är det ännu ett starkt tecken på att de inte är igensatta.
Vill du ännu mer bevis så är det bara att kolla hur downstream syresensorerna beter sig (efter att motorn och katalysatorerna är fullt uppvärmda såklart). Vid tomgång och jämnt gaspådrag så ska downstream syresensorer ligga på ett stabilt värde runt 0.7 volt (indikerar syrefattiga avgaser vilket indikerar fungerande katalysatorer) och inte svänga upp och ned (som upstream syresensorerna ska göra).
Se den gröna kurvan här nedanför - det är ett exempel på hur spänningen från en downstream syresensor brukar se ut (skalan är på den vänstra y-axeln)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
===> @Kävlingepågen : Du säger att "när du tittar i INPA så verkar den gå fett".
* Vad tittar du på för någon livedata där?
  - Tittar du på spänningsvärdet på "Lambda probe before catalyst" för bank 1 respektive bank 2?
  - Tittar du på integrator/additiva/multiplikativa värdena?
* När tittar du på dessa livedata?
  - På tomgång?

Moderna luftmassamätare går generellt sett inte att rengöra (då det inte är det som är den vanligaste orsaken till att de är defekta).
M54 använder sig exempelvis av en modernare hot film luftmassamätare.
De går som sagt sällan att rengöra (det var den gamla tråd-varianten av luftmassamätaren - speciellt från tiden då de var en nyhet - som rengöring kunde fungera vid några få lyckliga gånger).
I princip alltid handlar det om permanenta skador på dessa mätsensorer. Så allt det där om rengöring är nästan alltid helt verkningslöst - som vanligt verkar det ha kommit från amerikanska TV-shower och Internet och gäller bara för vissa äldra bilar och nu snurrar denna myt runt runt runt på Internet i all evighet :-)

===> @Kävlingepågen : Du har väl kollat i INPA hur mycket luft som din MAF rapporterar på tomgång - eller hur?
Utan back-to-back referenser så kan man bara se kraftigt avvikande felmätningar här - men ändåså värt att kolla.
Nu brukar den rapportera i kg/h, men jag är mer van vid g/s.
Men enkelt att konverta då x [kg/h] = x/3.6 [g/s]

När sensorn på en luftmassamätare får någon form av beläggning eller främmande ämnen på sig så brukar det ofta resultera i att sensorn rapporterar mycket mer luft än vad som faktiskt sugs in (den överestimerar) - speciellt vid tomgång.
Det gör att motorstyrsystemet sprutar in på tok för mycket bränsle.
Men motorstyrsystemet ser detta direkt via sina upstream syresensorer och justerar ned bränsleinsprutningen - detta görs med tidigare nämnda fuel trims - motorstyrsystemet sätter alltså negativa fuel trims (vilket betyder ta bort bränsle).
Så ofta ser man kraftigt negativa fuel trims på tomgång om MAF är smutsig eller belagd med främmande ämen.
Här har du ett exempel på en defekt MAF - fuel trims var ofta mellan -10% och -15%!
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På beskrivningen får man en förnimmelse om att problemet antingen är främst på låga varv (se tidigare nämnda tester för att bekräfta/dementera detta) vilket om det är sant indikerar på problem med VANOS (främst då insugssidan).
Men samtidigt kan man även tolka beskrivningen att problemet finns i princip på alla varvtal, det är själv scenariot där man går från mestadels stängt gasspjäll (låg last) till mestadels öppet gasspjäll (hög last) som motorn har problem med (och ingen tillällig kort hickup utan den verkar aldrig riktigt hantera det bra).

===> @Kävlingenpågen : Om du misstänker VANOS, bara gå in och kolla i INPA om är- och börvärdena för insugs-VANOS respektive avgas-VANOS matchar varandra.
Detta bör du göra både med bilen stillastående (tomgång och torrvarning) men även när du framkallar och upplever felet (håll ett jämnt låg gaspådrag och ligg i konstant hastighet och sedan gasa på - detta är väl det scenariot där problemet är som mest uppenbart antar jag - kolla nu på vad är- och börvärdena är när du gör detta).
Om allt är kosher där, så har du verifierat VANOS och du kan gå vidare i din felsökning.

===> @Kävlingepågen
* Är det original MAF på denna motor (dvs Siemens 5WK96132 eller Continental VDO 5WK96132)?
* Är det original gasspjäll på denna motor (dvs det står 13 54 7 502 445 på det)?
* Är det en M54 MkI (med fyrkantiga tändspolar) eller M54 MkII (med pennliknande tändspolar)?
   (se här Länk vad jag menar med de olika tändspolarna)
* Vad är det för för märke på tändspolarna?
* Köptes nya upstream syresensorer och om ja - vad för märke och var det universal (skarva själv) eller modellanpassat (bara att koppla in)?
* Vad är det för märke på vevaxelsensorn?
* Vad är det för märke på kamaxelsensorn?
Visa användare
2.671
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Lite uppdatering.

När jag kör "varvtestet" så tycker jag att den beter sig normalt. Från tomgång till 4000 rpm så "varvar" den bra och känns "normal". Från 3500 rpm och tryck på gaspedal så tycker jag att den svarar bra. Samma om jag bottnar. Så jag håller med om att vi kan nog utesluta igensatt kat (skall kolla syresensorvärden senare i veckan).
Upptäckte en annan sak genom en slump. När jag skulle sätta igång och byta ventilkåpspackning så upptäckte jag att det fanns "olja" på undersidan av vevhusventilationslangen som går till ventilkåpan. När jag hade tagit loss slangen från kåpan såg jag att slangen hade spruckigt på "undersidan. När jag böjde bort slangen lite mer så gick den av :)
Så där har det def gått tjuvluft - så innan jag går vidare så får jag byta slangen, kanske, då det det är ett riktigt skitjobb att komma åt. Alt är en temporär fulfix genom att skarva med en annan slangbit och täta upp anslutningarna rejält.

I'll be back.
Visa användare
2.671
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Ja just det.
Vid tomgång berättar air mass mellan 14 - 15 kg/h

Full gas från 40 km 101 - 104 kg/h
Visa användare
2.671
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Svar ja.
Körde med rök och hittade 2 ställen - slangen från ventilkåpan som går ned till cyklonen och ventilkåpspackning.
Har bytt packning och tätat slang.
Ingen skillnad.
Fueltrim är lite knas. Den ligger på i princip 0 på additiv men 6-7% på multi.
Provade att koppla ur LMM in case att den ger "fel" men ingen skillnad.
Däremot kom jag "åt" växelådan för första ggn och den ger en kod som inte försvinner 149 CAN moment. Nu när jag provkörde så hugger växlarna.
Oljan är aldrig bytt så.... kan det vara som så att det är ngt knas med kraftöverföringen?
Visa användare
2.671
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Errata.
Koden är 146 och inte 149.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.