|
|
---|---|
Lyckas inte hitta någon varningslampa för lågt oljetryck på min 320D G21 MHEV 2022. Finns det ingen? Fick felkoder 2B7400 och 2BE800. (båda lågt oljertryck). Endast gul motorlampa lyste. /Lars-Olof | |
![]() 13.043 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det finns ingen sådan varningslampa eller varningssymbol längre. Den har tagits bort och ersatts av appar, widgets, filmkanaler, hur många gröna enhörningar man sparar per mil samt <fyll i valfri funktion>-assistentvarningssymboler... Yes, 0x2B7400 indikerar att det statiska oljetrycket har varit under ett visst gränsvärde för många gånger (eller att oljetrycket inte lyckas bibehållas på den önskade nivån som motorstyrenheten begär - kom ihåg det är elektroniskt styrda oljepumpar sen ett par generationer tillbaka). Felkoden 0x2BE800 är mer specifikt för den hydrualiska styrventilen (som är en del av det komplicerade elektromekaniska oljetrycksreglerstyrsystemet) och motorstyrenheten har detekterat att den elektriska kretsen är trasig (kortsluten) - kan exempelvis vara internt fel i solenoidens lindningar men kan även vara en sönderskavd kabel. Felkoden 0x2BE800 är med största sannolikhet grundorsaken och felkoden 0x2B7400 är bara ett följdfel. |
Tack för mycket intressant info. Som gammal elektronikkonstruktör börjar jag bli riktigt orolig. Det börjar bli väl många komplicerade konstruktioner och felmöjligheter på moderna bilar. Felet på min bil är intermittent, vilket inte underlättar felsökningen. Det har inträffat en gång vid ganska låg temperatur (-11C). Därefter har jag kört ca 30 mil, hela tiden orolig att felet kommer tillbaka och orsakar motorskador. När felet inträffade (gul motorlampa) hördes ett skrapande metalliskt ljud. Något som mekaniskt fel eller något som kanske skadades? Detta upphörde efter kanske 30 sekunder. Följande morgon startade bilen som vanlig och var tvungen att köra hem ca 17 mil, inga problem. Jag skannade felkoderna med en FOXwell NT530 plus. Det verifierades sedan av min BMW verkstad. Man planerar nu att byta oljetrycksventil. Mekanikern hade ingen förklaring till vad som kunde ha orsakat det skrapande ljudet. Inte heller kände han till att en bil med bara 2300 mil hade haft en skadad oljetrycksventil. Funderar på om det skulle kunna vara något problem med oljepumpen med tanke på det skrapande ljudet. Men å andra sidan om det är så att 2BE800 pekar mera direkt på oljetrycksventilen så är det kanske den som ska bytas. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.