AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
582

Ladda BMW i3 (2022) till 80%

ua
51
uabtorw
120d -10
i3 -22
Hej.
Finns det någon inställning på en BMW i3, på samma sätt som på många andra elbilar, där man kan ställa in att den skall ladda till 80% och sedan slå av.
Vi har precis köpt en i3 från 2022 med 120 A batteri.

Visa användare
1.549
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har ingen i3 själv men jag blev nyfiken. Tydligen finns inte denna inställning på i3 utan tanken från BMW var visst att ägaren inte ska behöva bry sig om sånt. Den laddar alltså alltid fullt.

Denna princip tycks man ha frångått med senare modeller dock, där går det att sätta en gräns.
ua
51
uabtorw
120d -10
i3 -22
Okkidokki, läste i instruktionsboken:

Anvisningar för laddning
Vid flera på varandra följande DC-laddningsför‐
lopp, t.ex. i samband med långkörning, reduceras
laddningen för att i förekommande fall ge tillfälligt
skydd åt högprestandabatteriet.
Ju äldre högprestandabatteriet blir, desto snab‐
bare sjunker laddningseffekten.
Beakta följande punkter för att optimera hög‐
prestandabatteriets livslängd:
▷ Ladda helst vid AC-laddstationer för daglig
användning.
▷ Håll laddningsnivån på mellan 10 % och
80 % om möjligt.

Med detta i beaktande trodde ju jag i min enfald att det skulle tå att ställa in, men så är tydligen inte fallet. Någon annan som har ett tips på hur man kan göra?
Vi har en Zaptec Go laddare, Tibber som leverantör av elen och timtaxa samt Connected Drive från BMW. Många parametrar är det :-)

Nä, den laddar inte "alltid fullt".
Laddnivån är satt till ungefär 84% och då slutar den ladda.
Visa användare
1.549
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Ska3, men nu syftar du på den del av batteriet som hålls i reserv för balansering, eller hur? Det har alla elbilar vad jag känner till. När man säger 100% laddning menar man 100% av utnyttjbar kapacitet, inte av hur många kWh som du får om du summerar kapaciteten av alla celler i högspänningsbatteriet.
Hej!
Så här ligger det till med laddning av högspänningsbatteriet på samtliga BMWi3 modeller. För att spara på livslängden av högspänningsbatteriet gäller följande: undvik i möjligaste mån att snabbladda med DC. Det mest skonsamma sättet att ladda på är med AC normalladdare. Det tar längre tid att ladda på men ha tålamod. De tidigare modellerna har 1-fas laddning 32A senare kom 3-fas laddning men då med max 16A per fas (11kW). Det är 50% bättre än med 1-fas 32A (7,3kW). Högspänningsbatteriet i i3:orna kan inte överladdas även om det indikeras 100% på displayen. Det finns tre orginal-storlekar på högspänningsbatterierna till i3:orna. Om det indikeras i bilen att batteriet är laddat till 100% nettokapaciteten. Då har endast batteriet blivit uppladdat till mellan 80-89% av bruttokapaciteten och det har en övervakningsladdkrets BMS begränsat till max laddning av batteri-cellerna till nettokapaciteten. Om bilen ska stå oanvänd t.ex. en vecka. Ladda inte fullt. Om man laddar fullt vid svalt/kall temperatur. Så ökar mängden brukbar energi i högspänningsbatteriet med högre temperatur än när batteriet laddades vid låg temperatur. Sådan laddning ska man undvika när det är kallt och det förväntas bli varmare efter full laddning. Ett annat tips är att undvika att köra ur högspänningsbatteriet under 20% varje gång innan man åter laddar högspänningsbatteriet. Ladda direkt om möjligt varje gång efter att du har använt bilen. Högsänningsbatteriet har då en lämpligare värme och tar lättare emot laddning. Lithium-högspänningsbatteriet tycker inte om att bli laddat om det är noll grader eller lägre temperatur. I sådant fall tar laddningen längre tid för att komma igång då batteriet startar med att värmas upp innan laddningen kan tillåtas komma igång. Om batteriet inte skulle bli uppvärmt innan laddningen kommer igång bildas det gaser i cellerna på grung av noll och lägre kylig temperatur. När jag laddar bilen högspänningsbatteri använder jag ett BMW Charging kort. Fungerar bra hos flera olika el-levrentörer (hämta laddkortet gratis hos din BMW handlare aktivera kortet via internet). Installera myBMW appen i din telefon och koppla ihop den med bilen. Så kan du följa laddningens status av bilen under tiden. I appen kan du även se vart bilen är parkerad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.