AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
221

Har bromsoket låst sig? F11. 520D.

F11, 520 D, som efter besiktning börjat gå lite trögare och dra mer diesel. Ena fälgen bak blir varmare efter körning. Det var inget problem innan besiktningen. Besiktningen var utan anmärkning. Kan bromsprovet etc på besiktningen gjort att oket har fastnat och inte släpper riktigt? Kan det ha något med handbromsen att göra? Någon som har haft liknande problem?
Sn
695
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Blir skivan varm?
Om det inte är bromsar så är det ett hjullager som är på väg att ge upp.
Visa användare
ProPro-medlem
13.001
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inget ovanligt att lite äldre bromsok kärvar (speciellt då många verkar ha ändrat körstil de senaste åren till att undvika bromsa till varje pris - man rullar sista kilometern fram till korsningar/rondeller och man rullar av motorvägen i 50-70 km/h istället för att bromsa på avfarten samt man accelerar helst inte heller för att på så sätt undvika att behöva bromsa).

Nej, detta är helt orelaterat till din besiktning/bromsprov (ett bromsok som är på väg att börja kärva har en sannolikhet att börja kärva efter varje, liten som stor, bromsning du gör).

Yes, kan såklart vara något som är defekt med handbromsen (och någon handbromsback ligger emot).

TILLÄGG : Snart525iA har en riktigt bra poäng! Det första steget är definitivt att kolla om det är skivan som mer varmt eller om det är navet som är mer varmt!

En visuell inspektion med ett par enkla tester är annars således första steget (i första hand såklart på det bakhjulet som blir varmare än det andra).

Har du en öppen differential så räcker det att bara hissa upp bilen på ena sidan där bak (du kan fortfarande rotera hjulet och känna hur mycket motstånd det är utan att differentialen tar emot).

Du kan exempelvis börja med att hissa upp den sidan där bak där det blir varmt (handbromsen frilagd).
Känn hur lätt/tungt det är att dra runt hjulet.
Tryck sedan ned bromspedalen någorlunda hårt och prova att dra runt hjulet igen.
Är det extremt trögt eller knappt möjligt att dra runt hjulet nu så är det en klar indikation på att något med bromsoket kärvar och det är där du ska fokusera.

Annars är det bara att börja demontera bromsoket och börja med visuell inspektion.

Är bromsbelägget närmast kolven mer slitet än det andra bromsbelägget?
Det är isåfall en klar indikation på att ditt bromsok inte glider fritt.

Är det svårt att trycka tillbaka kolven in i bromsoket?
(Man ska i princip kunna trycka tillbaka kolven med två tummar, men med äldre och speciellt då där bak så kan de gå lite trögare - men du ska med >>lätthet<< kunna trycka tillbaka kolven med en skruvtving utan att behöva anstränga dig det minsta).
Det är isåfall en klar indikation på att problemet troligtvis är i bromsoket (det kan vara kollapsad bromsslang men det är ganska sällan jag ser det numera på moderna bilar - var vanligare förr).
Stort tack för fina svar. Ja, jag hör till gruppen som gärna försöka undvika att använda bromsarna så mycket. Antar att det sparar diesel, bromsbelägg och miljö, men det kanske medför andra negativa konsekvenser för bromsarna? Eftersom jag inte hade något problem innan besiktningen var min tanke att bromsarna/oket kanske låste sig på något sätt vid bromsprovet. Hjulet går att dra runt, men jag tycker att det går klart tyngre än det borde. Är inte så hemma på det här med att demontera bromsok. Jag får se om jag vågar ge mig på det. Vid en provtur blev skivorna varma men märkte ingen större skillnad mellan sidorna. Jag har ingen erfarenhet av hur varma skivorna normalt brukar bli. Fälgen hann inte bli så varm då turen inte var lång. Jag ska ta en längre provtur och se hur det går.
Sn
695
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Du har alltid den "friska" sidan som referens när det gäller värme för bromsar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.