AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
148

E46 325 felkoder

Tja har en e46 325xi -01
Som går väldigt illa och har en massa felkoder
Har läst av med Delphi, nån som har någon idé vad det kan vara?

BF lambdasond efter katalysator bank 2, otillräcklig förvärmning

4F förvärmning lambdasond efter katalysator bank1

08 luftmassmätare, felaktig signal givarkrets

99 spänning lambdasond efter katalysator bank 2

E3 bränslejustering bank 1 gränsvärde överskriden

E4 bränslejustering bank 2 gränsvärde överskriden

CA gränsvärde bränsleinställning bank 1

CB gränsvärde bränsleinställning bank 2

F3 misständning cyl 6

F1 misständning cyl 4
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Yes, det är dessa 5 felkoder som du bör fokusera på:
E3 bränslejustering bank 1 gränsvärde överskriden
E4 bränslejustering bank 2 gränsvärde överskriden
CA gränsvärde bränsleinställning bank 1
CB gränsvärde bränsleinställning bank 2
08 luftmassmätare, felaktig signal givarkrets


0xE3, 0xE4, 0xCA, 0xCB
Dessa kan vara ett följdfel av 0x08, men med största sannolikhet har du en större vakuumläcka.
Börja med att röktesta motorn och åtgärda alla läckor du hittar.
Antingen lämna in bilen till verkstad så de kan röktesta,
eller köp en rökmaskin (har själv MrCartool T130),
eller bygg en egen rökmaskin - se denna tråd där jag beskriver tre olika sätt med ökad kostad/komplexitet:
Länk

0x08
DME (motorstyrenheten) får en felaktig signal från luftmassamätaren.
Det kan beror på defekt kablage, kontakter, defekt DME eller defekt luftmassamätare.
En bra början kan vara att titta på PID'en i livedata och se hur många g/s som den visar vid tomgång (men med största sannolikhet så kommer du bara se ett helt orimligt värde då felkoden indikerar att motorstyrenheten får ett heltokigt värde).

Sn
695
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
M54 så första och enklaste stället att felsöka är väl insugsbälgarna?
Och DISA-ventilen.
Insugsbälgarna såg ju inte så roliga ut iaf, och en massa andra små slangar som inte heller va så kry , beställt nya bälgar nu iaf så får man väll se hur den går sen då.
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Troligtvis kommer felkoderna 0xE3, 0xE4, 0xCA och 0xCB försvinna (med de nya reservdelarna monterade).

Men det betyder inte att att det inte längre finns några fel eller att motorn kommer att gå bra.
Ovan nämnda felkoder sätts först när fuel trims går över ett visst gränsvärde (hos BMW är det typiskt ±15%), men motorn kan gå dåligt redan vid så låga fuel trims som ±5%.

Med största sannolikhet har du ett par mindre och en något större vakuumläcka kvar. Utöver det så finns det en felkod på luftmassamätaren som nog lär vara kvar. Felkoderna på downstream syresensorerna (och speciellt då de för uppvärmningen av dessa) ignorerar jag helt och hållet nu då de inte påverkar hur motorn arbetar överhuvudtaget.



Därför ska du göra tre saker när monterat de nya reservdelarna.

#1: Radera alla felkoder.
Dels för att se vilka som fortfarande är giltliga och kommer tillbaka.
Men framförallt för att många motorstyrsystem vägrar adaptera sina fuel trims om det fortfarande finns en permanent felkod satt (vilket gör att bilen kan gå ännu sämre än innan).

Har du möjlighet så nollställ även bränsleadapteringsparametrarna. Detta är inget nödvändigt utan snabbar bara upp inlärningsprocessen. Om du inte nollställer dessa så kommer motorstyrsystemet ändåså relativt snabbt adaptera parametrarna om du låter den stå på tomgång ett tag. Men sedan får du helt enkelt ut och köra en högst blandad typ av körning för att adapteringsvärden på alla andra varvtal och belastning (gasspjällsöppning) ska uppdateras.


#2: Läs av fuel trims
Läs ut vad dina fuel trims är (det är främst long term fuel trim på bank 1 respektive bank 2) som är av intresse.
I det här skedet räcker det att titta på vilka värden man har på tomgång (med en motor uppe i full arbetstemperatur).
Dessutom låt den stå på tomgång i 5-10 minuter efter du raderat felkoderna så vi låter motorstyrsystemet få en chans att adaptera fuel trims iallafall på tomgångsvarvtal.
Jag vill generellt högst se ett par procent eller så avvikandes från 0 för long term fuel trims.


#3: Läs ut felkoder igen
Efter du raderat alla felkoder och kört bilen en hel del i blandad trafik, läs ut felkoder igen och se vilka som fortfarande är kvar.
Notera att vissa felkoder kan ta ganska lång tid att komma tillbaka (och kräva många kallstartscykler och speciella körförhållanden innan de sätts), så vissa felkoder kan komma senare. Men vi ser iallafall vilka felkoder som kommer tillbaka relativt omedelbart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.