AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
163

F11 2014 LCI Kupèfläkt död

Fa
3
Fasterdanne
F11 520d LCI -14
Nu jäklar blir jag snart tokig!
Kupefläkten krånglade så en ny fläkt och motstånd monterades å fläkten funkade sen fin fint. Skulle sedan ta bort fläkten igen för att dra in en kabel i kupèn från motorutrymmet å de e då det händer.
Råkar kortsluta inkommande +/- (röd-vit, brun) till fläktpaketet å det sprakar till (fråga mig inte hur!). Nu får jag inte fram någon ström till fläktmotorn. Har kollat ALLA säkringar flertalet ggr. Dem i bagaget, dem vid handskfacket och dem som sitter på batteriet och även en 40a ovanpå fläkthuset. Alla är hela!! Det lär ju vara en skaplig säkring då +/- kablarna är typ 4mm2.
Finns det någon som har någon idé?? HJÄÄÄLP!!!
Hej,

Alla gnistor utanför cylindrarna i en BMW är dödliga.

Undrar om ens en vanlig BMW-verkstad fixar problemet utan att byta ut det mesta i regionen.

”Junction box” skulle kunna vara misstänkt, men antagligen också väldigt mycket annat.

Om du inte har tillgång till en egen eller lånad diagnosutrustning, kunde kanske en relativt billig början vara att skaffa en. Den kan i bästa fall sätta dig på spåret.

Kostnaden är i paritet med en halvtimmes analys hos BMW.

Du har väl under alla dina tysta år på forumet inte missat den här killen:

Länk

/Lennart
Fa
3
Fasterdanne
F11 520d LCI -14
Hej!
Felsökning med ISTA säger att det ej finns kontakt med fläktstyrningen. Förmodligen p.g.a. att denna ej får ström.
Att verkstadsbesök kostar och att dom sökert byer någon del har jag redan räknat ut. Var mest intresserad av att höra om någon känner till systemet mer i detalj, eller om någon sitter på ett kretsschema till bilen.

Mvh //
Fa
3
Fasterdanne
F11 520d LCI -14
Uppdatering!
Efter lite mätningar här å där, elektriker som man är, visade det sig att den främre "fuse-boxen" innehåller en dold säkring på 40a som inte går att byta ut. Säkringen sitter monterad inuti boxen som då måste monteras ur bilen för att kunna öppnas upp. BMW byter hela boxen om någon av de interna säkringarna ger upp. Vansinnig konstruktion tycker jag. Löste problemet på ett sätt som gör att jag i framtiden enkelt kan byta ut säkringen till kupéfläkten om oturen skulle vara framme igen 😉 . Nu funkar allt som det ska 😃👍 .
I vissa fall funkar lite sunt bondförnuft å skruvande bättre än en laptop å några felkoder! 😉
Grattis! Bra jobbat!
[Som elektriker är du kanske van vid att gnistra till då och då? ;)]
Tack för din återkoppling !

(Håller med om knäpp konstruktion.)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.