|
|
---|---|
Är helt novis på detta och hoppas kunna få lite råd. Dottern har blivit med en 116i -05/06 och tycker ljudet är alldeles för dåligt. Det sitter en Business-enhet i den vad jag sett. Budgeten för henne är begränsad men hon skulle vilja ha lite bättre ljud och gärna en baslåda. Hur kan vi på bästa, enkla och billigaste sätt uppgradera detta? Har inte vågat mig på att börja riva loss saker ännu. | |
Fråga 2: är det någon som har tips på en stereo med skärm? Har sett att det kräver en del jobb om man vill ha en sk. 2-din stereo med stor display, men har även sett bilstereo med mindre skärm som passar 1-din montage? | |
Det verkar vara för trångt i panelen för en 2DIN, men det finns gott om 1DIN som verkar vara någorlunda okomplicerade att sätta in med en adapter. Jag googlade lite snabbt och första träffen var denna, men det finns garanterat flera. Jag skulle personligen rekommendera att köpa en 1DIN-stereo som har Android Auto/Apple CarPlay och använda det. Kolla t ex Alpine Länk eller Pioneer Länk eller JVC/Kenwood. Det är de jag har erfarenhet av, finns såklart fler, men undvik billig kinaskit... Det är oftast hårdvara motsvarande en föråldrad smartphone i dessa och användarupplevelsen är inget vidare. Det blir som infotainment i en väldigt tidig bil med pekskärm, fast sämre. Det slipper du genom att köra AA/CP, då är det din (dotters) smartphone som står för appar och sånt. Jag har aldrig byggt ljud i en E87 men jag uppgraderade min MINI Clubman av ungefär samma årsmodell och jag minns att det var väldigt lättjobbat. Jag behöll originalstereon men tog ut ljudsignal och satte en ny förstärkare under bagageutrymmet, baslåda, m m. Plockar man bara bort panelerna så finns det rätt gott om plats att dra kabel där bakom. Strömförsörjning var det klurigaste att få till, jag fick dra kablar från batteriet (i motorrummet) hela vägen till bagagerummet. Men efter installation var det helt osynligt. |
|
Tror vi hittat en budgetvänlig lösning i form av Pioneer SPH-10BT. Mobilhållare och stereo i 1.. win win. Länk Tanken är att vi köper ett slutsteg som vi kör till en baslåda alt. en aktiv baslåda med inbyggt slutsteg. Sett att det är väldigt trångt i dörrarna, så där får vi försöka hitta en lösning. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.