|
|
---|---|
hejsan, har en 530 E60 so stått i några år, jag får den inte att gå,den startar men går ojämt,och dör efter 30 sekunder.har felsökt med carly och fått en hel hög med felkoder, Finns det nån som kan hjälpa mig tyda dom,så attt jag kanske kan få fart på bilen igen. 009CB8 LM: Short-circuit fault critical Last occurrence: 00A8C5 LM: Right daytime driving light faulty; RR02: right clearance light faulty critical Last occurrence: 00A8C4 LM: Left daytime driving light faulty; RR02: left clearance light faulty critical Last occurrence: 00A8C3 LM: E63/E64/E65: front right direction indicator 2 faulty; E60/E61: right brake light 2 faulty; RR US: rear right direction indicator 2 faulty critical Last occurrence: 00A8C2 LM: E63/E64/E65: front left direction indicator 2 faulty; E60/E61: left brake light 2 faulty; RR US: rear left direction indicator 2 faulty critical Last occurrence: 00A8B3 LM: Direction indicator, rear right, faulty critical Last occurrence: 00A8B2 LM: Direction indicator, rear left, faulty critical Last occurrence: 00A8B9 LM: Tail lamp/brake light, right, faulty critical Last occurrence: 00A8B8 LM: Tail lamp/brake light, left, faulty critical Last occurrence: 009CB3 LM: Ride-height sensor, rear, faulty critical Last occurrence: 009CB2 LM: Ride-height sensor, front, faulty critical Last occurrence: 009CC5 LM: No message, LIN (RLS) moderate Last occurrence: Engine 002796 DME: Throttle: adaptation values incorrect critical Last occurrence: 0028B2 DME: Speed limitation: reset severe Last occurrence: 00CD97 Message (torque request, active steering, 0xB1) faulty, receiver DME, transmitter Active Steering severe Last occurrence: 00CDA8 Message (status, instrument panel, 0x1B4 ) faulty, DME receiver, instrument panel transmitter moderate Last occurrence: 002830 DME: DME self-test: checksum moderate Last occurrence: Dynamic Stability Control (DSC) 00D357 No message (ACC, 0x0AD) severe Last occurrence: 576 km 005F77 DSC: Engine management: interface severe Last occurrence: 576 km 005F65 DSC: DSC sensor 2, lateral acceleration, plausibility severe Last occurrence: 576 km 00D366 DSC: No F-CAN message (DSC sensor 2, C7) severe Last occurrence: 576 km 00D368 No message (LWS steering box, 0xC3), receiver DSC, transmitter LWS/RAD severe Last occurrence: 576 km 00D35D No message (active steering, 0x1FC) severe Last occurrence: 576 km Airbag Crash Safety Module 0093C1 Package abound / SBE passenger / SBE - passenger / Timeout ID 35H (telegram live) AFS (only E6x) severe Last occurrence: 44672 km Transmission (GS 19) 005143 No message, receiver EGS, transmitter ACC severe Last occurrence: 82848 km 005142 No message, receiver EGS, transmitter KOMBI moderate Last occurrence: 82848 km Head-Up Display 00A4F3 Message (active cruise control, 0x190) faulty, receiver HUD, transmitter ACC severe Last occurrence: 00A4F7 Message error (operation Head-Up Display, 0x210), receiver HUD, transmitter CCC/multi‐audio system controller moderate Last occurrence: 00A4FA Message error (trip odometer reading/range, 0x330), receiver HUD, transmitter instrument panel moderate Last occurrence: 00A4F1 No message, receiver HUD moderate Last occurrence: 00A4F5 CAN: failure / error message status combi moderate Last occurrence: Active Roll Stabilization 00D1DD Message (lateral acceleration) faulty, receiver ARS, transmitter DSC severe Last occurrence: 00D1E4 Message (steering wheel angle, 0xC4) faulty, receiver ARS, transmitter steering column switch cluster severe Last occurrence: 1528 km 00D1EB Message (kilometre reading) from the KOMBI faulty, receiver ARS, transmitter KOMBI moderate Last occurrence: Air conditioning 00E71B Message error (ambient temperature, 0x2CA), receiver integrated automatic heating / air conditioning system, transmitter instrument panel severe Last occurrence: 176576 km 009C78 IHKA: Washer-nozzle heating moderate Last occurrence: 176576 km 00E715 Message error (kilometre reading, 0x330), receiver integrated automatic heating / air conditioning system, transmitter instrument panel moderate Last occurrence: 176576 km 00E717 Message error (instrument panel, 0x328), receiver integrated automatic heating / air conditioning system, transmitter instrument panel moderate Last occurrence: 176576 km 009C55 IHKA: Fogging sensor moderate Last occurrence: 176576 km | |
Hej, det var bland den längsta lista jag sett! Det du ska fokusera på är felkoderna på DME dvs motorstyrenheten. Resten får man ta efter hand. Men nolla allting, ladda batteriet ordentligt och läs av igen och återkom. Kör provstarter när du nollat allt så felkoder på motorn poppar upp igen. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
vi bytte styrbox för inte så länge sen, men det blev inte bättre. |
|
Bytte DME? Till en sprittans ny? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
nej,begagnad programerad från vimmerby bildemo. | |
Ok, det är ju trixigt det där med DME, den måste ju programmeras specifikt för din bil. Men i och med att den överhuvudtaget startar så fungerar den nog. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
ja,frågan är ju bara vart f.n ska man börja leta? |
|
Hej, Finns det någonting i bilens historik som är viktigt för oss att veta? Stått några år. Varför då? Bytt DME, varför då? Hur gjorde Vimmerby bildemo ? Vad utgick man ifrån? I viket skick är batteriet? Det räcker inte med att bilen startar. En BMW kräver ett kärnfriskt. Kanske inte nödvändigtvis på topp, men inte långt ifrån. Gjorde du som Ola föreslog? Rensat alla felkoder och sett vilka som kom tillbaka? /Lennart |
|
det började med att den va svårstartad när det va kallt eller fuktigt ute,sen så startade den men gick bara ca 30 sekunder så dog den,och den går ojämt när den startar.sen blev den stående. det va nån som sa att dme va trasig,så vi skickade den gamla till vimmerby,och dom programerade en begagnad och skickade upp,men felet kvarstår,batteriet va relativt nytt,men nu vet jag inte eftersom den har stått utan ström så länge, det tar laddning iaf,och det funkar att starta,men som sagt den dör,nästan direkt.ja jag har rensat,och det är samma som kommer tillbaka. |
|
Antalet felkoder är ju en sällan skådad svärm, som sagt. Många av dem rör ljusmodulen. Fungerar inget ljus alls på bilen? ”Svårstartad plus kort på tomgång” skulle jag gissa kunna bero på en trött bränslepump eller åtminstone vara bränslerelaterat. En annan ingång kunde vara vevaxelgivaren, men i så fall inte ett helt typiskt uppförande. Den brukar nog oftast ge upp totalt. Jag hade provat att sätta tillbaka original DME och försökt lyssna mig till om bränslepumpen går. Eller åtminstone mäta bränsletrycket. Och naturligtvis måste du se till att batteriet är fräscht. Och att det alltid underhållsladdas också. ”Stått några år” - inte en chans att det batteriet levererar! /Lennart |
|
jo all belysning fungerar,men får felkoder på det, det enda jag ser är att blinkersen blinkar med turbofart,fast alla fungerar,orginal dme finns nog inte kvar,den skickades till vimmerby. |
|
Ok. Ett tecken på att batteriet är skyldigt till en stor del av koderna. Kolla ändå med Vimmerby. Kanske den finns kvar. (Den borde ju ha skickats tillbaka till dig, tycker jag.) Som jag ser det, är koderna på DME (delvis) en följd av att DME inte är i originalskick. Men fixa batteriet! Och kolla bränslet! /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.