Sida 2 av 3
|
|
---|---|
Lovar komma med bilder | |
Testar med bilder. Kan ni kolla om länken är bra? Länk |
|
Bilderna funkar. Huga, det var ingen trevlig syn... | |
Verkligen inte, hjärtskärande men vad ska man göra. Är inte kunnig att avgöra men i min värld det där hålet ser inte ut som något som lätt går att reparera. kan man enbart på bilderna redan här och nu säga att det är kört? Motor har definitivt tagit skada och måste bytas ut? Hjälper en fullständig diagnos som kommer säkert kosta det också och vad vinner jag på det? Notan lär inte bli under 100.000 sek. Första diagnos med enbart bilder Ny motor (55.000 sek gått 20.000 mil) + delarna runtomkring lär bli 70.000 + jobb ca. 30-40.000. |
|
Nu är jag långt ifrån en expert, men jag tror inte att själva hålet och det som orsakat det går att laga. Även om det skulle gå att byta ut delar av motorn så undrar jag om en verkstad är intresserad av det, väldigt mycket jobb, man byter nog hellre ut rubbet isf och spar de delar av gamla motorn som går att rädda. | |
Varför inte bespara dig själv massa bekymmer? Försök sälja vraket och leta upp en fungerande. Oftast total ekonomiskt vansinne att försöka hålla liv i gamla bilar. Varför lägga massa tid och pengar på att försöka laga något så är så trasigt och värt förhållandevis lite pengar? |
|
Förstår din tänk men 2013 kan väl inte anses som gammal bil… | |
Nja, allt är ju relativt, men 12 år och 23000 mil, det är vad biltillverkarna anser som förbrukad. Tycka vad man vill om det. MVH Christofer |
|
Snittbilen i Sverige lever betydligt längre än 12 år. Även i UK, US är medellivslängden betydligt längre. Sedan vad biltillverkare eventuellt anser, får stå för dem! |
|
Ja det såg inte bra ut. Jag ser hål i blocket och på bild 4 ser det ut som ett vevlager. Din mekaniker har rätt. Inte meningsfullt att laga eller lägga tid på detta. Om du lagar bilen enligt offerten lägger du ju i runda slängar ut vad en likvärdig kan kosta. Risken är att offerten inte håller och du kommer att få tilläggskostnader som blir svåra att säga nej till när väl meken är igång. Typ det med växellådan. Kanske fördelningslådan fått sig en smäll också. Det är en skitsits du är i, känner för dig. Men mitt råd är nog att sälja bilen som den är. Då får kanske 30-40kkr till nästa inköp iaf, men svårt att säga vad en sådan bil är värd. |
|
Ca 17 år är medellivslängden för en bil enligt branschorganisationen Mobility Sweden, Länk så 12 år är inte lastgammalt, men har passerat en stor del av sitt liv i i alla fall. Det jobbiga är ju såklart när den "nya" motorn hamnar i bilen att den har ju gått 20 000 mil och risken för framtida problem med den är ju inte obetydliga. |
|
Tack Matthias för tips. Jag börjar inse det också. Egentligen vad jag slutligen behöver ta beslut just nu eller råd och hjälp med beslut är: Nu när jag har sett bilderna är det värt att begära en komplett diagnos och kostnadsförslag eller är det ganska givet baserat på bilder att det kommer kosta enl. vad verkstad sa i början dvs ca. 100-120k. Själva diagnosen kostar säkert 2-3.000 är det värt slänga dem pengarna eller kan man dra slutsatsen att reparation/byte kommer kosta enl prognosen? Sen tänker också hur ska jag kunna sälja den som defekt utan riktiga papper och rapport på vad reparation kommer kosta och vad är felet. Då vet inte köparen vilket bud han/hon kommer lägga. För köparen vill också veta om det bara är motor vilket blir en kostnad eller om det är annat också som växellåda som blir helt annan kostnad. Det kan man inte dra slutsater föran man gjort komplett nedmontering undersökning och betala för diagnos rapport för att få kostnadsförslag på papper. Vad tycker ni om det? Vad är klokast? |
|
Behöver nog inte frakta bilen till en kostnad av 3500 till en annan verkstad för att få ”second opinion”…det är väl avgjort med bilderna? | |
Sälj bilen exakt som den är och gå vidare. Sannolikt bäst både rent ekonomiskt och med hänsyn till din tid och sinnesro. Lär dock bli några intressanta samtal med spekulanter på bilen. Överväg företag eller auktioner som tar emot reparationsobjekt. |
|
Om vi säger att bilen är värd 150' och rep kostar 130'. Då skulle jag säga att värdet inte är 45' utan bara värd skrotvärdet. Vem skulle lägga tid för att ev. tjäna 20'? Det är ju inte direkt så att de är en unik modell. |
|
Kanske någon verkstad som grejar med bilar som inte har höga arbetskostnader eller gör jobbet själv. Då är det väl bara delar och lite tid så hamnar man på kanske 80000 i repkostnad… jag vet inte men förstår din åsikt. Bara säten är värda 50.000… kanske någon syslar med försäljning av delar jag vet inte men som någon skrev vill få det gjort och få sinnesro och släppa taget. |
|
Om du har orken så försök sälja delarna...men då får du kostnaden att transportera bort "resterna". Men att du skulle få 50' för begagnade stolar är inte rimligt. Kolla på Ebay (helläder inredning 420 Euro) vad hela inredningar går för. Dessutom ska den demonteras. Inte helt enkelt för en amatör. För sinnesron hade jag kört till skroten köpt en motsvarande och tagit det hela på oturskontot. Men vi gör alla olika prioriteringar. |
|
Jag tror absolut att värdet för den som köper en sån här bil ligger i att den kan göra jobbet själv, att vara fast i att köpa in alla tjänster gör det ju lönlöst. Men samtidigt är det risk involverat och någon som ska ha avkastning för allt stök samt arbete så det räcker inte med några tusenlappar i avans för att det ska locka någon. Om du tror stolarna är värda 50' så ska du såklart sälja dem separat (och sätta in billigare andra stolar), men tyvärr tror jag inte de är värda nära 50'. |
|
Hör inte riktigt till saken vad medellivslängden på bilar i Sverige är. Men vad säger en siffra på ca. 17 år? Det är många bilar står oanvända, och avställda och på bildemonteringar långt innan de blir avregistrerade, alltså är siffran sannolikt betydligt lägre än 17 år. I övrigt håller jag med om att en bil borde och oftast är rimigt att underhålla under mer än 10-12 och 20-25000 mil som de är konstruerade för. Jag tror inte det går att få 40-50' för bilen, men den är sannolikt inte helt värdelös om man orkar med tjafset med troliga spekulanter. MVH Christofer |
|
Det finns några olika sätt att räkna på bilars livslängd, men sådana faktorer (som att bilen kan stå oanvänd och avställd länge innan den faktiskt skrotas) har man tagit höjd för. Jag har läst att ett sätt att räkna det är tiden till bilens "sista" besiktning, alltså sista gången den fick körförbud och aldrig försökte besiktas igen efter det. Då kan man utgå ifrån att den aldrig har använts mer, åtminstone inte som vanlig personbil. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.