AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.366

GT F07 (N57) motorhaveri

Sida 1 av 3
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Äger en GT 530xDrive F07 (N57), 2013 - ca. 23.000 mil.
Fick stopp på motorväg metalljud, bang, skrap mm. Fick stanna omedelbart. Bärgade till verkstad och där fick besked:
motor har gått sönder, några delar sprack kom in i motor gjorde stor skada (kommer inte ihåg riktigt alla detaljer och benämningar). Olja ran ut, finns potentiell risk att turbon och växellåda har tagit skada. Summa sumarum, en kostnad på ca. 120.000 med en begagnad motor som gått ca. 28.000 mil. (40.000 sek). Finns motorer som gått mindre 18.000 mil (70.000 sek). 120.000 om det inte är turbo och växellåda så det kan bli mer :(.
Bilen är värd ca. 170.000 sek. Jättefin i övrigt ville ha den i familjen och aldrig sälja.
Så första fundering eller fråga till några kunniga/erfarna lönar det sig att betala ca. 120.000 för en begagnad motor som kanske även den ger sig om några år igen.
Andra fundering har jag kring vad gör man om man tar beslut att det inte är värt att reparera? Skrot säger man, men man kan väl sälja nåt av bilen eller till kraftig rabbaterat pris? Jag menar bilen är guld annars, lyx inredning max utrustning, karros toppskick...man kör väl inte till skrot en sådan bil eller vad gör man? Snälla?
bl
2.146
blixten
325i -88
Vad är det för verkstad som lämnat det priset?
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Mekonomen. Känner ägare där.
På BMW eller Bilia hade jag fått säkert högre pris då deras timpris är avsevärt högre.
Vet inte om det är värt att bärga bilen till en annan verkstad för bedömning, vet inte om dem olika verkstäder tar betalt för diagnos? Jag har servat min bil varje år hos Schmiderman i Fjärås. Har inte fråga dem än, ringe rdem imorgon men dem kan inte säga ngt utan att titta själva och för det måst ejag väl betala flera tusen i bärgning dit.
Ma
1.237
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Några tankar.

Jag har haft en 530dGT och är lite förvånad över din värdering. en snabb titt på blocket pekar på klart mindre än 170000. Värdet på bilen spelar ju roll för hur mycket du skall lägga på reparationen.

Men som blixten säger - hur riktig är verktstadens analys? Det låter som om det måste finnas en bättre analys om även växellådan har havererat. Metallpartiklar i oljan? Men vilken motorskada relevant för N47 ger sådana skador? Hur länge har du haft bilen och skött den? servicehistorik? Det låter onekligen som en hastig dom från verkstaden...
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
det var blocket online värdering jag gjorde. Fick faktiskt 182.000 men tänkte också det lätt lite mycket. Man skriver reg nr där så antar att man tar hänsyn till allt som bilen har. Det är en lyx variant med ljus skininredning panorama tak mm. Nav. osv...
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
hur riktigt är diagnosen vet jag inte. Jag ska dit imorgon igen vi pratade bara i tel och jag var fortfarande i schock så jag fattade inte mycket av det han sa. Men ja, metalpartiklar i oljan hörde jag, och ja servad hos Schmiderman varje intervall utan undantag. Det är väl därför man betalar service underhåll varje år men tydligen så hjälper inte det om det finns kända inbyggda fel i dessa motorer N57.
Tråkigt men det låter som att topplocket och/eller blocket gått sönder men beskrivningen är bristfällig. Motorn är troligtvis skrot.

Bilen, som blir 13 år i år, kan knappast vara värd över 130 tkr, troligare 100 tkr med FUNGERANDE drivlina. Hitta en billigare utbytesmotor och laga eller sälj bilen i befintligt skick för 35-45 tkr.

Detta är en 2016 530d GT M-Sport prissänkt 159 tkr och med garanti: blocket.se/annons/1001386778

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Ja det blir väl så tillslut…hoppas att om jag bestämmer mig tillslut att jag får ca. 40.000. jag insåg också att värderingen jg skrev först var högt. Låter rimligare det ni skriver.
Man säger att det inte är värt att reparera bilen om reparation kostar mer eller lika som bilen är värd. Men för mig är den värd och även om jag inte betalar 100k för reparation vad ska jag köpa för bil. Man kommer aldrig hitta en lika bra bil för under 200k.
Just nu funderar jag om man ska ta och transportera bilen till en annan verkstad bara för att få höra second opinion inte för att jag inte litar på denna firman men mer för mig själv. Skulle kännas bättre kanske eller så bmir det bara bortkastade pengar på transporten.
Undrar om jag kan fråga er alla här. Har någon bestämt sig för att utföra sådan reparation och om jag hur har ni upplevt bilen efter det? Var det precis samma bil eller var det helt annan känsla. Körde ni länge till med det nya motor?
Ma
1.237
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
En variant är att betala nuvarande verkstad (där bilen står nu?) för en fördjupad analys. Jobbet är ju delvis gjort redan och det räcker att personen lägger nån timma till på att ge dig dokumenterad information som du har lättare att ta ställning till. Du kan tom be att få vara med. Jag hade aldrig skrotat motor och kanske växellåda utan en mkt bättre information. Det låter inte vettigt. Kan ju också spela roll om du skall sälja bilen. Om lådan har klarat sig får du ju mer.

N47 har ju sina problem såklart, men jag kan inte komma ihåg att jag sett denna typ av totalhaveri. Vore intressant att se vad det var som gjorde att en välservad bil havererar på det sättet.

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Tack för tipset. Funderar också på det, ska dit idag och begära sånt rapport. Återkommer om någon är intresserad…
Visa användare
1.512
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Jag är intresserad, extremt ovanligt ett en motor som servats enligt rutin och inte ens är särskilt gammal bara begår självmord utan förvarning. Vore intressant att veta vad som hänt.

Sedan vill jag slå ett slag för att priset faktiskt inte alltid är allt när det gäller bilägande. Om du verkligen tycker om bilen så är det klart att du ska reparera den, särskilt om priset för en jämförbar bil - som naturligtvis kommer att ha sina egna skavanker och fel - ändå blir i samma storleksordning!

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Du har helt rätt dör. Priset är inte allt. Den bilen är i min värld värd guld för mig.
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Kommer från verkstad nu. Jag såg bilderna. Kan man inte bifoga bilder här längre?
Hursomhelst, kardanaxel som ligger an oljetråget som jag förstått har havererat och gick av precis där. Drog med sig en 20 cm stort hål i motor och metalspån flög lite överallt därmed finns risk att växellådan tog skada också. Kommer tillbaka med bilder om jag kommer på hur man bifogar bilder här.
Mekonomen ska ge mig ett kostnadsförslag på först själva diagnosen och om den inte blir för dyr så tar jag hela rapport diagnos på papper med totala kostndasförslaget. Jag tänker nu när jag sett bilderna så behöver jag inte få en annan verkstad att kolla. Kan isf skicka bilder och rapport och få deras pris på hela jobbet som Mekonomen gör och jämföra men bara för bedömningen behöver jag inte frakta bilen som också är en kost 3500 sek.
Man undrar om Schmiderman i Fjärås har kunnat upptäcka sådant under vanlig servis intervall kontroll för jag gick ju vartenda en kontroll som fanns. Missade inte nåt. Det är därför det gör så ont, har en hög med servis kvitton med olika jobb och underhåll och nu i onödan känns det som :(.
Även om Schmiderman har missat går det itne att bevisa sådant även om vi påstår här att sånt här är ytterst ovanligt och det bör inte hända men oavsett det går inte att peka finger på någon eller bevisa något. Inte vad jag vet. Pratade med Schmiderman och givetvis säger dem att dem gör alla dessa checkboxar och kontroll, det sparas inte i systemet och jag fick bara kvitton och har digital servicbok. Avvaktar besked om totala kostnadsförslag och därefter tar jag beslut.
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lägg upp bilderna på imageshack eller liknande och länka sedan till dem.

Men då är det inte ett regelrätt motorras då, det är kardanaxeln som gått av eller släppt och i sin tur orsakat följdskador på motor och växellåda. Inte något skuret lager eller liknande som ger interna skador menar jag.
bl
2.146
blixten
325i -88
Det är ju trots allt positivt om det inte är motorn som rasat. Blir ju förhoppningsvis en annan kostnadsbild då. Schmiedman kan ju knappast vid service upptäcka att kardanaxeln har ett fabrikationsfel.
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Ja det blir väl typ så :)
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Hur blir det en annan kostnadsbild? Nymotor måste det bli. Det är ju ett hål i motor nu :). Innan jag stannade gick det några hundra meter och olja ran ut så motor gick torr. Tror ni inte att något har skadats i motor eller alt. all metalspån och delar från hålet som kan ha hanmnat i motor, leder inte det till motorras?
Hej,
Blandar mig i. Antagligen onödigt, när det ju finns liv i tråden.

Men ett spräckt oljetråg leder ju inte automatiskt till ”rasad” motor, eftersom du stannade ganska direkt.

Oljesöl ser visserligen ut som katastrof, men det kom tydligen när du redan stannat. Dvs motorn kan ha fått sin normala smörjning (nästan) ända tills du stannade bilen.

Det ser ju inte hopplöst ut, åtminstone.

(Dessutom bör man ju vara öppen för att verkstaden ser en chans till ett lönsamt jobb.)

/Lennart
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Det där för öppen chans tänker jag på ganska ofta. Fast han sa att han tar inte gärna det jobbet för han tjänar mer på fler bilar under samma tid som det tar att byta ut motor. Så du menar att det finns chans att reparera motor? Jag kommer med bilder så fort jag får dem.
Om jag skall modifiera lite:

Verkstaden har ett dilemma. Visst ser den kanske att motorn går att rädda till en överkomlig kostnad.

Men då tar man en risk. Händer det sedan något i närtid, sitter verkstaden med Svarte Petter, dvs måste bevisa att man gjort en korrekt bedömning och dito jobb.

Går du på motorbyte, har ingen något ansvar längre. Skroten lär knappast ge någon garanti.

Och inte verkstaden heller, så klart. Så för den är motorbyte det självklara valet. Go’a pengar in, inget som helst ansvar.

/Lennart

Edit: Och det förtjänar att betonas: motorn behöver inte alls vara rasad.
Ma
1.237
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Vore toppen med bilder!

Denna formulering "Drog med sig en 20 cm stort hål i motor..." kan ju betyda både oljetråget och en del av blocket. Är det oljetråget lutar jag åt en klart bättre chans - med det förutsätter att du inte körde många meter. Men spån från tråget kan såklart ha kommit upp i vevaxeln. Är det hål i blocket är det större risk för stort haveri.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.