Sida 6 av 6
|
|
---|---|
Jag kan bara konstatera hur det ser ut på marknaden och när man pratar med olika handlare… sedan kan ju personer har olika preferenser mm. | |
Du har delvis rätt homeros. Men många låter sig luras av de där siffrorna. De är inte så viktiga som man kan tro eftersom det inte gör särskilt stor skillnad i praktiken. Min bil snittar ~100kW under en laddning från 10-80%. Det är ganska dåligt om man ser det så. En exempelresa: Uppsala-Malmö, 68 mil motorväg. Några bilar, allt enligt sajten Länk som baserar sina rutter på verklig förbrukning. Min Model S 100D från 2018: 1 laddstopp på 35 minuter i Jönköping. Några BMW-alternativ. BMW iX xDrive50: 2 laddstopp, 7 minuter i Mantorp och 31 minuter i Skillingaryd. BMW i5 RWD: 2 laddstopp, 7 minuter i Gränna och 21 minuter i Värnamo. En snabbladdande bil som toppar över 300 kW. XPeng G9: 2 laddstopp, 5 minuter i Mantorp och 18 minuter i Jönköping. Inget vidare så långt... Men det finns bättre bilar. Audi A6 e-Tron Avant: 1 laddstopp på 12 minuter i Jönköping. Zeekr 7X: 1 laddstopp på 13 minuter i Jönköping. Ja, 12 minuter är ju snabbare än 35 minuter men jag vill ju ändå äta något. På 35 minuter hinner jag käka en burgare och gå på muggen. Och nej, man kanske inte alltid vill äta men man kan ju ta en liten promenad, kolla mobilen eller vad som helst. Nuförtiden är det ganska lätt att få tiden att gå. Har man bråttom så får man väl starta 23 minuter tidigare. Har man en väldigt snabbladdande bil så är det oftast 800V och då är antalet laddare begränsat och risken för köbildning ökar. Dessutom laddar några av dem väldigt långsamt på Teslas laddnätverk som är det överlägset största. Sen kan man fråga sig hur många ggr per år man kör en så pass lång sträcka? Jag gör det väldigt sällan. Skillnaden mot de allra bästa är 23 minuter på en körning som tar nästan en hel arbetsdag. Och som kanske sker max en handfull ggr per år. Om ens det i mitt fall. Jag vet att alla använder bilen olika. Jag behöver i princip aldrig snabbladda nuförtiden. Ska vara om jag ska till fjällen eller sådär. Var tredje vinter ca... Nån mer bilsemester på sommaren ser det inte ut att bli pga ändrade familjeförhållanden. Och Arlanda ligger behagligt nära. ps. Jag provkörde både Audi A6 e-Tron och BMW i5 back to back i januari. Jag hade utan att tveka valt i5:an trots betydligt sämre "siffror" eftersom den var klart tystare i kupén, hade bättre stolar, finare interiör, skönare ratt... Alltså sånt jag har glädje av precis hela tiden och inte bara ett par ggr per år. Dessutom är den klart billigare i praktiken. |
|
Homeros, min elbil har halvtaskig räckvidd, ca 300 km i verkligheten på motorväg, trots WLTP på 400 km. Mindre på vintern. Men ändå har jag kört 2500 mil/år de senaste åren och kanske snabbladdat max 5%. Mina resor mellan Uppsala - Stockholm kommer inte ändras framöver heller och det är där ca 1500 mil/år uppstår, sedan 500 mil i vardagen och kanske 500 mil längre resor. Jag tror det finns fler som jag som inte behöver 700km räckvidd eller 300 kW laddning, för som allt annat kommer det till en kostnad. | |
En enorm fokus läggs på just räckvidden eftersom det är det som är den stora - och faktiskt i princip den enda - objektiva nackdelen med att byta till elbil, förutsatt att man har råd. När elbilar har blivit det normala i samhället så tror jag att det fokuset kommer att försvinna. För det är ju i själva verket inte särskilt viktigt. För en elbil som kan laddas där den står parkerad och som sällan kör över 20 mil åt gången - och detta beskriver en FÖRKROSSANDE majoritet av alla elbilar - så har hur många kW snabbladdning den klarar av eller hur lång räckvidd den har nästan ingen betydelse annat än för att det är fint med stora siffror. |
|
Räckvidd och batteristorlek diskuteras väldigt mycket numera eftersom det inte finns så mycket annat att granska av biltestare. Eftersom en Tesla och en BMW känns exakt likadana i motorn (inte alls) till skillnad från tidigare när halva biltesterna kunde handla om vilken bil som hade mest kraft på låga varv. Allt sådant är borta med eldrift. Kvar blir diskussioner om laddtid, appstyrning, räckvidd osv helt enkelt för att det är sådant som skiljer mellan bilarna numera. Men den praktiska betydelsen är låg såvida man inte har extrema användningsfall. Om jag bara använde min bil till att köra 100 mil i sträck någon gång per månad hade jag inte heller åkt elbil. | |
Fast jag tycker det är ganska stora skillnader mellan olika elbilar. Framförallt i gasrespons, kraftutveckling och regenerering men även hur själva bilen känns på vägen. Och, ärligt talat, hur stor skillnad är det mellan en dieselfyra med automatlåda i en Peugeot 508 och en dieselfyra med automatlåda i en 320d? | |
Många programmerar in en liten fördröjning på gaspedalen så att bilen ska kännas mer som en bil med förbränningsmotor. T ex Audi E-Tron är ju väldigt sävlig. Tesla är väldigt direkt. Jag tycker speciellt Model 3 Performance är alldeles för direkt så det är inte bara bra. Kunde inte köra bilen utan att må illa. Så visst skiljer det i upplevelse ändå. Jag tycker även det skiljer mycket i hur bilarna uppträder på vägen. Hur mycket de väger, hur mycket de kränger i kurvorna, hur fjädringskomforten är, hur bra ljudisolerad den är osv osv. För att inte nämna det som populärt kallas infotainment som blir allt viktigare. Dvs jag tycker det finns massvis med skillnader. Ärligt talat så skiljde det väldigt lite mellan Volvos 2-liters diesel och BMW:s och Audis och... Det var vad det var. Samma med bensinarna. De motorer som det möjligen skiljde mer på var ju sexorna och åttorna. Men de stod för en försvinnande liten del av försäljningen. |
|
ps. Tur vi postade samtidigt bmw newbie, annars hade de trott att jag plankat ditt inlägg. ;) | |
Jag upplever också en ganska stor skillnad i motor mellan olika elbilar. Mindre än skillnaden mellan två helt olika fossilmotorer förstås, men hur tillverkarna har programmerat gasresponsen och hur kraften är fördelad och tillgänglig gör absolut en skillnad. Och de andra mekaniska aspekterna hos en bil som körkänsla, styrning, stötdämpning, kurvtagning osv finns ju kvar och går att testa och jämföra precis som på fossilbilar. | |
Man måste jämföra bilar i samma kategori. Klart man känner skillnad på en Tesla M3P och en E-tron. Men hur stor skillnad är det mellan en Mercedes EQC och en E-tron? Skulle man köra dem med ögonbindel skulle man ju inte känna skillnad. Det som skiljer främst är laddkurva, batterikapacitet, appstyrning så mycket av biltester fokuserar på det. =Mer än gemene man, det var min poäng. Men ja. Skillnaden mellan en A6 2.0tdi och BMW 520d - den var inte så stor heller på motorsidan ;) |
|
Tycker det är skillnad även inom samma kategori. Stor skillnad mellan Model Y och VW ID 4 till exempel. Precis som det är skillnad mellan en Skoda Kodiaq och en BMW X3 även om båda har två liters diesel och fyrhjulsdrift. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.