AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.325

Värdekrasch på fossildrivna bilar om 2-5 år?

Sida 5 av 6
Visa användare
ProPro-medlem
163
koppsnurr
545e -22
335xi sedan - 13
Saab 9-3 aero - 00
lugn, lugn Trump med flera tro inte på en fossildriven klimatkris, de kommer att driver ner diesel och bensin priset så att politiken med tiden måste anpassa sig, förbränningsmotor är framtiden, elbilarna är en trillion dollar ripoff.
Visa användare
1.542
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Det är ju också en teori. Vi får väl se om några år ifall den stämmer, men jag skulle inte satsa pengar på det. Det finns ganska mycket som talar emot den.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag tycker ju inte att det är ett straff att köra elbil. Tvärtom. Jag tror det är något jag har gemensamt med den stora majoriteten.
Jag kan säga att just nu är det inget värderas på förbränningsbilar. Snarare är det ett väldigt stort ras på elbilar. Vi har flera elbilar i företaget där vi har svårt att inte stå kvar med en restskuld. Jag skulle starkt rekommendera att ta elbilar på operationell (privat) leasing och inte köpa eller använda finansiell leasing.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det finns ju en ganska logisk förklaring på det.

Prisutvecklingen på en vanlig 520d xDrive.

2017: 422 000:-
2020: 454 700:-
2023: 554 800:-
2025: 627 800:-

50% av årets nypris är 314 000:-. Det är ganska många procent av 2017 års pris.

Andrahandsvärdet är alltid ställt mot nypriset så om du får bra betalt för en från 2020 så är det ju för att nypriset stuckit iväg nåt så in i hvete.

En elbil som funnits ganska länge, Tesla Model 3 dual motor, har denna utveckling.

2019: 650 200:-
2022: 600 200:-
2025: 476 200:-

Det är klart att ett sjunkande nypris straffar andrahandsvärdet. Priserna mellan 520d och Model 3 har närmast bytt plats.

Den stora frågan är väl om det kommer fortsätta på det här viset eller inte. Det kan mycket väl bli så men någonstans finns det ju en gräns.
Teslor är iskalla på marknaden. Flera handlare som köper upp begagnande bilar tar inte emot dessa.
Visa användare
1.542
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Ja, snackar vi om andrahandsvärden på elbilar måste vi göra skillnad på Tesla och alla andra. Det kommer att divergera kraftigt av uppenbara anledningar.

För övrigt köpte jag min i5. Jag skiter ärligt talat fullständigt i om det hade blivit lite billigare att leasa. Bilar äger man.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja det var bara ett exempel, men priserna på t ex iX har sjunkit kraftigt också. Åtminstone i praktiken med specialpaketen osv. Samma sak med Audi E-Tron... Samtidigt har inflationen skenat.

Handlarna tar inte emot Teslor eftersom Tesla sänkt priserna så kraftigt och så öppet att man inte kan lura någon. Som t ex: Länk

" Listpris 2023 var 1.398.100kr, 4355 motorvägsmil senare med en hög värdeminskning om 167kr per mil är priset 670.000kr."

Att man får en ny, bättre, xDrive60 för ca miljonen ny säger de inte...
Tillhör också dem som aldrig kommer gå tillbaka till fossibil. Har man en E90 330i med sugsexa och manuell låda så kan jag på sätt och vis förstå att man saknar känslan jämfört med en modern elbil. Men jag hade en F25 X3 20d xdrive innan min nuvarande Model Y och saknar absolut inget från den bilen. Har svårt att se hur man skulle föredra en knattrande,vibrerande 190 hk diesel framför en ljudlös vibrationsfri elbil med nästan dubbla effekten.
Visa användare
278
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Många här verkar köra rätt nya elbilar.

Något som kommer påverka andrahandsvärdet på elbilar på längre sikt tror jag inte vi vet än.

När bilen börjar bli äldre och alla garantier gått ut så kan det bli en dyr historia om elektronik etc börjar strula.

Har inget emot el, tvärtom. Skulle gärna byta min diesel mot tex en 2-3 år begagnad i4a om jag hade de pengarna.

Om jag sedan behåller i4an 5-6 år, så den är ca 8 år gammal och rullat 10-11 kmil, vad är värdet på den då?
Blir det som att försöka sälja en begagnad iPhone 6 idag? ;)

Är det ett säkert kort eller sitter man på "gammal teknik" som ingen vill ha? Sitter fast med att göra alla reparationer/service endast hos BMW? Hur kommer försäkringspremierna utvecklas när fler äldre elbilar kommer ut på marknaden?

Kanske det bli värdekrasch på fossilt, men det kan det lika gärna bli på elektriskt också, i alla fall vissa modeller/tekniker, nu när utvecklingen går rätt snabbt inom området.
Visa användare
1.542
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Johan, det där med att moderna bilar har massor av elektronik som kan börja krångla med åren gäller tyvärr alla moderna bilar, elbilar har om något färre och enklare system, särskilt jämfört med hybrider som ska hålla koll på två drivlinor samtidigt.

Jag är dessutom gammal nog att minnas början av 00-talet när det började komma bilar där "allt" var elektroniskt och det ojades och stönades över hur det inte skulle hålla tio år ens en gång. Vad hände där? Jo, de bilarna är någons älskade "klassiker" idag och samma personer ojar och stönar sig över hur alla "moderna" bilar är fulla med elektronik. Det visar sig att inkapslade kretskort av icke nedbrytbar plast och metall, utan rörliga delar klarar sig rätt bra, vem kunde ha anat det?! :D

Att köpa en ny bil är nästan aldrig en bra affär rent ekonomiskt eftersom värdefallet är så brutalt nästan oavsett vad man köper - den som intalar sig något annat lever i en fantasivärld. Men en sak är säker, om 8 år så kommer en fossilbil köpt 2025 att vara värre drabbad av "gammal teknik"-stämpeln än en elbil köpt samma dag. Helt enkelt därför att vi sannolikt ser ytterligare åtstramningar av miljöregler, färre satsningar på infrastruktur för flytande bränslen (mackar lägger ner eller ställer om till el) parallellt med ytterligare satsningar på infrastruktur för laddbara fordon.

Nu är elbilar inte direkt ett nytt koncept längre, försäkringsbolag och verkstäder har haft gott om tid att bekanta sig med dem så vi ska nog inte vänta oss några överraskningar där.
Visa användare
278
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
W2k, håller med angående elektronik, kan säga att min G31 inte varit felfri i den aspekten, i synnerhet inte gällande elektronik som är inblandad i avgasreningen...

Dock är ju elektroniken idag så avancerad i skillnad mot 00-talet, så frågan är om det går att jämföra då & nu.

Sen ska det bli intressant och se om en bil av årsmodell 2025:a, oavsett "drivmedel" öht kommer vara någons klassiker och fortfarande vara i drift år 2050.
Visa användare
1.542
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Vi lever ju förhoppningvis då och får se.

Men jag kan, återigen märkt av att ha hängt för mycket på bilforum i mina dagar, konstatera att även detta "kommer dessa moderna vidunder verkligen någonsin att väcka samma känslor som min älskade klenod?!" är ett argument som också dykt upp med regelbundenhet i minst 20 år.

Jag tror att det kommer att visa sig, gång på gång, att de bilar som var med och formade vårt bilintresse blir våra "klassiker", helt oavsett teknikens framsteg.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
JohanD75, Det är många ggr mer komplicerad elektronik på en bränslebil. En massa olika små system som dessutom ska samarbeta. En elbil är mer rättfram. Du behöver inte hantera insprutning, växellåda, avgasrening osv osv.

Det enda som tillkommer på en elbil är batteriet och risken att det går sönder efter 8 års garantin. Men kollar du på listan över ämnen på det här forumet så är det ju väldigt mycket man slipper också.

- Skuren vevaxel
- Kamkedjeproblem
- Vanos
- Spänningsfall startmotor
- EGR-problem
- Knackande missljud
- Orkeslös och ryckig gång.
- Högtryckspump skuren
osv osv..

Samt dyra servicar med oljebyten, och dylikt. En elmotor är ju väldigt driftsäker och enkel i jämförelse med en förbränningsmotor. Slits inte alls på samma sätt heller.

Jag förstår ju var impulsen och skepticismen kommer ifrån. De flesta är ju vana vid en bil av klassiskt bensin-snitt och en elbil känns annorlunda och lite hotfull. Det är väl inte för intet som engelsmännen har sägningen "Better the devil you know". :)

Min elbil blir 7 år till hösten och har gått en bit över 20 tusen mil. De fel jag haft har inte rört själva eldriften en enda gång. Det är parkeringssensorer, hjulupphängning, backkamera, fukt i strålkastare o dylikt. Saker som hade hänt även om det suttit en bensinmotor i bilen.

Eller jo, en sak. Jag har faktiskt bytt laddport på den en gång då det blev nåt fel när det kom in vatten i den. Men det var relativt billigt. 1-2 tusen.

Klart det kommer finnas entusiastbilar framöver också. Varför inte? Ofta handlar det om att folk vill ha den bil de drömde om som unga.
Visa användare
625
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Skrev i mitt första inlägg här, att svaret var nej på trådens frågeställning.

Mycket händer nu och skulle idag vilja tillägga att ”krasch-risken” istället finns på ”battriebils-sidan” och att den risken är uppenbar.

Det säljs anno 2025 dieselbilar, trots malus-skatter på 10.000 kronor om året.
Såg att en Ineos Grenadier diesel har 34.000 kronor om året i malus-skatt.
Varför det, kan det undras?

Hur många elbilar hade sålts med liknande skatt?

I grund är det så att råolja idag, 250327, säljs för ca 4,4-4,6 kronor litern.
Diesel utan skatt ligger väl någon krona eller två därutöver.
Skrivit det tidigare, en moderna personbilsdiesel av 5-seriestorlek drar 0,5 l/milen, det ger i sin tur en bränslekostnad på ca 2,5-3 kronor milen.
Detta förblir ett ekonomiskt bench-mark som andra nya drivmedelskoncept måste kunna konkurrera med.

Den dag elbilar klarar samma politiskt motiverade ”malus-skatter” som dieseln och ändå säljs, ja då vet vi att konceptet inte bara är ännu en variant av ”Charles Ponzi”, se nedan.

Politiska vindkantringar kan komma snabbt, vi ser det i realtid nu i USA.
Den nya politiska situationen, vare sig man gillar den eller inte, påverkar alla investeringsbeslut.
Jag läste att Dodge Ram ska få tillbaka sin hemi-v8, ett motoralternativ som togs bort modell-år 2025 med hänsyn till amerikansk miljölagstiftning, en lagstiftning som alltså skrotas.
Även de europeiska tillverkarna kommer givetvis att anpassa sig efter det som händer på väldens näst största bilmarknad, den i USA.

Ja, hela den s.k. "gröna omställningen" framstår tyvärr i mycket som just ett ponzi-scheme.

"A Ponzi scheme can maintain the illusion of a sustainable business as long as investors continue to contribute new funds, and as long as most of the investors do not demand full repayment or lose faith in the non-existent assets they are purported to own."

Ja., säg hej till Northvolt och Stegra.
Tyvärr hamnar sannolikt stora delar av produktionen av "batteribilar i fullskala" också i detta idag ekonomiskt sett körda fack.

så,
När jag... fordom...var i 20-årsåldern läste jag i TeknikensVärld om M5e34, wow vilken bil!
Den som är i 20-årsåldern idag kommer givetvis ha sina favoriter från 2020-talet, ja och det ännu 2050.
Bara att leta här på sidan så kan man lästa i gamla trådar om M3e30, ja kan den verkligen bli en framtida klassiker? Med facit, ja det kunde den.

Tror även det kommer att finnas lösningar att ha dem i drift, även en då tok-gammal Tesla.
Sedan om morgondagens icke-valda myndighetsbyråkrater tillåter detta, det blir en annan fråga.
Visa användare
1.542
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Birka, mycket att packa upp i ditt inlägg, men jag tar en punkt i taget helt enkelt. :)

1) "Hur många elbilar hade sålts med liknande skatt [som malus-skatten på en dieselsuv]?" följt av en hypotetisk diskussion av vad en 5-serie diesel skulle kosta enbart i bränslekostnad om dieseln var skattefri.

För det första så undrar jag hur många bilköpare som verkligen sitter och väger örena på vågen när det handlar om vilken bil man ska köpa. Särskilt för ett entusiastmärke som BMW. Skulle man vilja ha den bilen med lägsta möjliga driftskostnad, då kan jag nästan garantera att det inte är en BMW över huvud taget, utan något betydligt tristare. Så ditt argument om att elbilar måste vara billigare än en påhittad skattefri dieselbil för att bli ett seriöst alternativ köper jag inte. Om det är så du själv prioriterar, varför kör du en M5?

För det andra så är elbilar redan dyrare än motsvarande fossildrivna bilar, och det ofta på storleksordningen 100 kkr eller mer. Just nu finns (i Sverige eller på EU-nivå) ingen elbilssubvention alls, skatten är något billigare men det handlar om småpengar i sammanhanget. Och elektricitet är också kraftigt beskattad.

Påståendet att elbilar endast lever på subventioner alternativt straffskatter på fossilt tycker jag alltså inte verkar vara så väl underbyggt. Om enbart priset avgör så vinner en begagnad fossilbil varje gång, särskilt om man inte ska ha en dyr bil med mycket prestige som en BMW. Jag uppfattar att det är helt andra faktorer än pris som driver den stora efterfrågan på elbilar, även om den låga milkostnaden förstås är en viktig faktor.

2) Politiska vindkantringar och utvecklingen i USA

Ja, biltillverkare anpassar sig efter marknaden och politiska beslut, så har det alltid varit. Men man kan inte titta på vare sig utvecklingen i Kina (världens största marknad, med god marginal) eller Europa och säga att elbilarna är på tillbakagång. Tvärtom. Att det också kommer att finnas fossilbilar på marknaden att köpa under en överskådlig tid framöver är det ingen som säger emot, och det står heller inte i motsats till att elbilar antagligen kommer att vara i majoritet på flera av de största marknaderna inom en relativt snar framtid.

Även om Trump II-administrationen överlever mer än en mandatperiod (just själve Trump gör nästan säkert inte det) och nästkommande president inte fortsätter driva på elektrifieringen så kan det bli så att vissa biltillverkare fortsätter tillverka fossila modeller enkom för den marknaden. Det vore varken första eller sista gången det händer.

3) Northvolt och Stegra...

...har ingenting med marknaden för elbilar att göra, så jag förstår inte vad du tycker att relevansen är. Jag tror att du av misstag försöker placera allting som rör modern teknik under ett och samma paraply av "grön omställning" och ser dem som sammanlänkade projekt som är beroende av varandra. Så är inte fallet. I alla branscher med en snabb teknikutveckling kommer det att uppstå vinnare och förlorare, så har det alltid varit. Man måste vara mer än lovligt enögd för att stirra sig blind på ett enda misslyckande (Northvolt) och ta det som en avgörande indikator för läget tvärs över flera olika industrier som omfattar tusentals företag. Och Stegra har inte misslyckats, just nu finns det ingen stark anledning att tro att de kommer att göra det, bara spekulationer av de vanliga snillena.
16.401
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Det säljs anno 2025 dieselbilar, trots malus-skatter på 10.000 kronor om året."

6.8% av försäljningen i Sverige är dieslar idag. Det är lite, inte mycket. Slutsatsen att dieselbilar skulle vara populära är obegriplig.
Ve
1.461
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ju förr desto bättre... :)
Problemet med Elbilar är att utvecklingen går väldigt fort.

Nu kommer det många bilar som laddar snabbt uppåt 300kw och har runt 700km i räckvidd. Då är det inte lätt att sälja en äldre elbil som har en laddhastighet under 150kw och där räckvidden är kanske runt 400km. Lägg där till kineserna som formligen pumpar in billiga elbilar på marknaden.
Med det sagt så tror jag det fortfarande är säkrare att köpa en elbil från Volvo, BMW, Merca eller Audi. Där finns det en fungerande begagnatmarknad och servicenätverk.
Visa användare
1.542
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Homeros, det beror lite på vem du tänker sälja din elbil till sedan.

Någon som laddar hemma nästan alltid? Då är snabbladdning mindre viktigt, hemma laddar man med 11 kW eller 22 kW i sällsynta fall. De enstaka gångerna man snabbladdar på en långresa så handlar det om 15 eller 30 minuters fikapaus. Det är inte avgörande för de allra flesta.

Någon som kör över 50 mil på en dag? Egentligen samma sak som ovan. Den som främst rör sig i eller nära hemstaden struntar i det. Och skillnaden mellan 400 km eller 700 km räckvidd kanske är ett extra laddstopp i praktiken, då man åker till sommarstugan. Det kommer helt enkelt inte att vara en avgörande faktor.

Sedan ska man inte tacka nej till ny teknik, förstås. Men dessa egenskaper talas det mer om när det gäller elbilar av någon anledning, och det kommer nog att gå över. De flesta bilköpare väljer utifrån helt andra egenskaper, t ex om bilen ser snygg ut och om barnvagnen får plats. Resten måste bara vara "tillräckligt bra".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.