AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.216

Värdekrasch på fossildrivna bilar om 2-5 år?

Sida 4 av 4
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Du vet alltså inte? Jag frågade hur ofta vi måste importera el. Jag påstod inte att vi aldrig gjorde det. Tror du missförstått hur spotpriset sätts också.

Sen undrar jag även hur många dagar per år som vi måste importera olja. ;-)
Visa användare
1.511
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Nip, vi är faktiskt någorlunda överens i detta. Jag anser inte heller att hårdhänta politiska ingrepp för att forcera den tekniska utvecklingen är en bra idé. Politikerna brukar helt enkelt ha fel oftare än de har rätt, därför är det bättre att de håller sina kladdiga tassar borta.

Att de just den här gången råkar pusha för "rätt" teknisk utveckling är i princip en slump. För några år sedan var det etanol som skulle rädda planeten. Vad bra det gick...
Ni
837
Nip
320i-04
@Verdi2 - poänglöst, vi pratar nog förbi varandra
- du giller din EV och det är ok

Med poänglöst menar jag att ingen "klimatvinst", vilket är hela orsaken att EV drivits fram så hårt.
- laddar du med el totalt dominerat, sådär 70-80%, koldrivna verk får du ingen "vinst"
- undersökningar visar att vanlig diesel bättre ur utsläppssynpunkt då

Liknande stolpskott har varit med tåg genom t.ex tyskland där flyget inte skulle varit värre ur denna synpunkt. Togs upp i P1 med programmet Räls tror jag det hette.

Det levereras massa halvsanningar som vid närmare betraktelse är totala lögner.
- man styr folk så de tror de gör gott, men är grundlurade

Men orsaken att denna tråden finns är "värdekrasch på fossildrivet..."
- enda orsaken till krasch är onormal styrning dvs politik som styr detta

Låt folk välja om det nu är så mycket billigare och bättre så kommer man köpa EV!!!!
- men man snedvrider normal efterfrågan med subventioner
- detta håller uppe priserna på EV för det är konstlad efterfrågan

Det var samma med el-cyklarna, de gick inte ned i pris alls.

Såg en notis av någon fanatiker som skulle ha bort alla bilar som är 20 år från gatan
- typ min då, som blev 20 år i trafik i julas
- det skulle vara straffskatt 20 000 per år på dessa, ville han ha

Ååååhh, så hemsk med fossilt
- det bara måste bort, och redan igår
- och upprepade ggr har jag visat i mina inlägg hur paradoxalt man agerar i slutändan
- EV är klar vinst i sverige och norge, annars rätt mycket frågetecken
- sedan kan man debattera om de går break even vid 10 000 mil eller 20 000 mil
- jag fick på miljökämpens Björn Gillbergs uppgifter på sin youtubekanal

Det är därför jag tröttar er med dessa fakta och anekdoter.

Inga problem säger jag, jag betalar 2000 i månaden, för har inga planer att byta bil så länge jag kan hålla den trafiksäker.
- trängtar inte efter de ännu nyare som finns med så mycket elektronik som ber om problem
- och har hela historiken på min bil, efter första leasingkontraktet gick ut och jag köpte
- lägger jag 150-200 000 på nyare bil, så kan den ha massa reparationer runt hörnet jag redan lagt ned på min, nytt nästan allt i slitagedelar.

Som nämndes, minns inte av vem, i tråden menade att de nyare ville han inte ha pga massa elektronik som enbart komplicerar funktionen
- jag har samma uppfattning

Haft några BMW lånebilar när jag haft "bettan" på verkstaden. Inget jag skulle köpa utan möjligen pistol mot pannan. Massa konstiga idéer med att ha "nyckeln" i fickan, typ och liknande.
- varför då?
- teknik för teknikens skull
- förmodligen är de uppkopplade också så allt lagras centralt och kanske bestämmer, nu har du kört för mycket
- fanatiker

Värst var nog en hyrbil, Merc 300 något, där allt var röststyrt, och jag kunde inte byta kanal på radion ens utan att veta vad kommandot var.
- jag skrek "hjälp" och kunde så småningom byta kanal halvvägs hemma
- teknik som letar efter ett syfte

EU har nya bestämmelser i kraft nu redan, där företagen måste ha total koll varje skruv som används vilken klimatpåverkan den har haft i sin tillverkning?
- lägg sedan igen in mina inlägg om hur asien bara raderar ut allt vi gör i alla fall, många ggr om?

Douglas Murray skrev en bok "the sudden death of europe" blir min kommentar till detta.
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Nip, jag vet Inte riktigt vad jag ska säga. Comfort access är ju livets nödtorft. Och det finns garanterat ingen Mercedes som enbart styrs med rösten...
bl
2.146
blixten
325i -88
Verdi skrev:
Du vet alltså inte? Jag frågade hur ofta vi måste importera el. Jag påstod inte att vi aldrig gjorde det. Tror du missförstått hur spotpriset sätts också.

Sen undrar jag även hur många dagar per år som vi måste importera olja. ;-)

Klassisk politisk argumentationsteknik från din sida. Bemöt inte själva sakfrågan utan ställ en motfråga som inte är relevant i sammanhanget och påstå sedan att motparten inte kan svara på den irrelevanta frågan och därför har fel...

De som vill få lite info om vindkraftens ringa betydelse för Sveriges elförsörjning och det effektunderskott Sverige har vid vädermässigt högtryck och typ 10 minusgrader, motsvaras av ungefär 3 kärnkraftsreaktorer, kan exempelvis lyssna på Peter Rudling eller Jan Blomgren på youtube.
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
"Sakfrågan" bedömer jag som påhittad. Jag har ingen aning om hur ofta det är. Därför frågar jag. Känslan är dock att det är ett väldigt mycket mindre problem än vad det blåses upp som. Det jag hittat när jag googlat är att det rör sig om en handfull timmar per år.

När elpriset blir dyrt så är det inte "importerad el från Polen" utan det beror på att tyskarna är villiga att betala så mycket för elen och då måste vi matcha det priset även i Sverige. Tänk dig själv om du är elproducent. Varför skulle du sälja billigt till svenskar när tyskar betalar mer?

Samma sak med det där berömda Karlshamnsverket som eldas med olja. Det startar inte för att vi har elbrist, det startar för att det är lönsamt och för att ägarna vill tjäna pengar. Dvs det är fullt möjligt att det startas och så exporteras 100% av elen som produceras där.

Det snabbaste och enklaste sättet att kapa elpristopparna är att kapa kablarna till kontinenten.
Visa användare
1.511
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Verdi2, men under den tid vi har elöverskott tjänar vi väl pengar på att sälja el till kontinenten? Skulle inte den uteblivna intäkten, om man "kapade kablarna", göra att elproducenterna höjde priset, för att de inte kan sälja lika mycket som annars, och vi svenskar har inget val annat än att köpa lokalt ändå?
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Tillgång och efterfrågan. Minskar du efterfrågan från kontinenten sjunker priserna. Elproducenterna kan inte sätta priset fritt.
16.378
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Elbilar i Sverige står för 0,32% av elkonsumtionen i Sverige. Att det ständigt försöks påstås från dieselgubbehåll att det skulle vara elbilar som styr elpriserna i Sverige är så oerhört okunnigt.
Visa användare
1.511
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Verdi2, jo jag känner till tillgång och efterfrågan, men så länge kablarna kan föra över ström åt båda hållen så är ju tillgången mycket större än vad Sverige någonsin kan konsumera. Över tid varierar det förstås, men vi får dalar i priset likväl som toppar. Och ganska många länder satsar på att bygga ut sina kraftsystem.
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Efterfrågan är så gott som alltid högre på den södra sidan av kabeln. Det är bara när det är tvärtom som vi importerar el.

Elbrist är för övrigt inte svart eller vitt. Efterfrågan minskar ju desto högre priset blir. Kostar elen 80 öre/kWh så är det "brist" på el om man inte vill betala mer än 79 öre/kWh.

Det finns faktiskt ett maxpris på vad elen kan kosta.

Nord Pool använder ett system som kallas Price Cap, vilket sätter en maximal prisnivå per megawattimme (MWh).

Nuvarande maxpris (från 2023): 5 000 €/MWh (~57 kr/kWh)
Om elpriset når denna gräns under en dag, höjs maxgränsen automatiskt med 1 000 €/MWh tills marknaden stabiliseras.

Rent krasst så finns det ingen elbrist förrän maxpriset nåtts. Fram till dess får du den el du vill ha om du betalar för den. Når priset maxpriset så måste man börja med rullande strömavbrott o dyl.

Maxpriset nåddes faktiskt i Baltikum 2022:

Den 17 augusti 2022 nådde elpriset i de baltiska länderna—Estland, Lettland och Litauen—det dåvarande maxtaket på 4 000 €/MWh under timme 18. Detta inträffade på grund av en kombination av minskad överföringskapacitet från angränsande länder och begränsad lokal produktion, vilket ledde till en obalans mellan utbud och efterfrågan.
bl
2.146
blixten
325i -88
Ett väldigt verklighetsfrånvänt resonemang att det inte finns någon elbrist pga att när priset stiger då finns det alltid el för den som kan betala.

W2k, när vi har överskott på el i Sverige pga mildväder och blåst, så har man det oftast i våra grannländer samt Tyskland också. Då producerar vindkraftverken el även där och priset så pass lågt att förtjänsten i princip uteblir.
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja du blixten, har du något bättre sätt att definiera brist? Vid vilket pris blir det "brist"?
Ni
837
Nip
320i-04
"brist" blir det oavsett pris när det blir nedstängning som man tidvis har rullande i Texas, tror jag det var.

Vi har kört Karlshamns oljekraftverk för att slippa nedstängning så långt.

Tror det är Svenska Kraftnät som har auktoritet och planerar och gör avtal att betala vissa elförbrukare för att stänga sin verksamhet så resten av samhället kan fungera vidare när det blir "brist". Det har något namn dessa avtal, tror Christian Steinbeck redogjorde för i en intervju, senast i riksdagen tror jag det var.

Lite annan typ av "brist" kan man säga att stormar kan orsaka när ledningar inte finns ens.
Värsta jag var med om för några år sedan var 40 timmar utan el. Låg inrullad i täcken och filtar hela tiden för att behålla värmen. Var på vippen att resa iväg och ta in på hotell någonstans. Men har blivit microprepper sedan dess och har i alla fall ett litet gasolkök.
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nip, Svenska Kraftnät upphandlar effektreserv inför varje vinter och det är inget nytt förfarande. Den finns för att aktivera då frekvensen droppar (för lite produktion kontra produktion) och det som denna reserv finns är ju för att ha marginaler i systemet. Säg att flera stora producenter som brukar producera inte gör det, eller en period av förväntad hög efterfråga (väldigt kallt i stora delar av landet). Sverige har inte haft ransonering av el och därmed brist på väldigt många år.

Elavbrott sker däremot, men det är inte en elbrist utan något som beror på fel eller yttre påverkan på eldistributionen.

Ni
837
Nip
320i-04
Tack @Grelle, att du fyller i minnesluckorna jag hade.

Med Karlshamnverket och import har vi klarat att slippa köra rullande bortkopplingsschema så långt.
- det är väl planerat 2 timmar per dag i Texas, om vissa tider på året eller hur det är utan vind

Men Finland hjälper ju till bra numera med deras bautaverk igång.

För att doppa en tå i trådens ämne så kommer mycket att hända i tyskland på bilfronten. Lite överlevnadsinstinkt börjar skönjas. Det som pågått är så knäppt att det finns inte.
- EV sjunker som en sten och val om några veckor
- från slutet sept 2024

32ProPro-medlem
2.311
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Kan också berätta att Karlshamnsverket numera ägs av tyska staten som kan proudcera el i Sverige, skicka den i kabel till Tyskland och kvar i Sveirge står skorstenen med sina utsläpp, även om det nog till största delen är koldioxid.
Dock är avtalet om effektreserv kvar och den delen förfogar svenska kraftnät fortfarnade över när den ska aktiveras och inte. Denna del kan ju därmed inte användas till kraftproduktion för Tyskland men effektreserven är trots allt en mindre del av verkets totala kapacitet.

Länk

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Uniper äger även kärnkraft i Sverige. 54,5% av Oskarshamn, 29,6% av Ringhals och 8,5% av Forsmark. Uniper ägs i sin tur till 99,12% av tyska staten.

Så ja, tyska staten har visst kärnkraft. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.