Sida 2 av 4
|
|
---|---|
"Jag känner till båda alternativen" ...där kom det igen. "Jag vet minsann 'sanningen'". | |
Vad tycker du att jag ska säga då? Jag har provat både och och har än så länge hållit fast vid mitt val. Andra kanske kommer till andra slutsatser, vad vet jag. Det lägger jag mig inte i. Det är en fri värld. Däremot kanske du kan hålla en lägre profil om du faktiskt aldrig provat på riktigt... Nu sitter jag och väntar på personangrepp från Birka. Han brukar inte ta sånt här snack så bra. ;) |
|
Förstod aldrig varför det blev en så stor grej av Malung. Det var en total ickehändelse. Nära där jag brukar semestra finns en bensinmack. En gång hade de slut på soppa, tankbilen var försenad. Jag fick köra två timmars omväg (ja, det här är en bit ut på landet!) för att tanka, som tur var räckte soppan, men det var ju inte fulltankat när jag kom hem. Inte fan skyllde jag det på dieselmotorn eller kände just då att jag borde ha hyrt en elbil istället. Shit happens. Tycker vi kan hålla oss ifrån osakliga påhopp och personangrepp i tråden. Vi gillar olika och jag är personligen inget fan av när politiker försöker styra åt det ena eller det andra hållet, det är bättre att låta folk välja själva. Men tittar vi på fakta och statistik, så är riktningen oerhört tydlig, sedan behöver man inte tycka om det. |
|
Det finns närmare 400 000 st elbilar registrerade i Sverige idag. För 10 år sen fanns det ca 4 000 st. För 20 år sen fanns det ca 100 st. Det är ju en ganska tydlig trend ändå... |
|
Tror du de som stod i kilometerlång laddkö tyckte det var en "icke händelse"? Att diesel var slut på en station och nästa mack var 2h bort (!!???) är däremot en icke händelse då det inte lär upprepas. 400 000 elbilar i Sverige? Var hittar du den siffran? |
|
Googlade. AMS hävdade 370 000 i början av oktober. Nu borde det alltså närma sig 400... Länk |
|
Ska3, jag tror att de var skitirriterade. Och jag tror faktiskt att ett par av dem ifrågasatte sitt val av elbil just då, särskilt om de var nybörjare. Att populära laddare under stora resehelger kan bli fulla är ju något man får lära sig planera för. Men alla motortyper har sina egenheter som man får lära sig leva med. Vi som växte upp med bensin och diesel tycker att allt som har med dessa att göra är självklart, det bekymrar oss inte längre, vi har vant oss. Det är exakt samma sak med elbilar. Man vänjer sig (rätt fort!) Det har faktiskt hänt fler än en gång att just den macken har slut på soppa! Men mig personligen har det bara drabbat en gång, jag brukar kolla deras Facebook innan jag åker ut, den gången hade jag missat. |
|
Jag är stor anhängare av "sunt förnuft". Det sker överhuvudtaget ingen omställning globalt, Bloomberg New Energy Finance report Robert Bryce (90s) Blir inte tydligare än så i deras Statistical Review - efter 60 000 mdr kronor nedlagt på vind- och solenergi så utgör detta bara 6% totalt - samtidigt har olja, kol och gas ökat 320% mer än vind och sol ökat, räknat på energi, inte procent ExaJoules är energimåttet och har 18 nollor. - jämför 37 med 120 och du har förhållande 3.2 alltlså 320% Alltså sker ingen omställning alls. Har hela väst lagt allt bistånd till Asien som står för ökningen så de får "ren energiproduktion"? - nej, inget sådant har skett - vi håller på och "duttar" med vårt eget bara Så att EU skulle fortsätta denna nedmontering av europa kommer sannolikt att upphöra innan 2035. - för mig ser det ut som ren "grön politik" och inget med "rädda planet" att göra Priset drivmedel är hårt inflationsdrivande, som vi sett. - Så att vi skulle fortsätta den linjen håller jag med talare som inte tror det skulle ske. |
|
Jag trodde vi pratade bilar? Jag kör elbil eftersom det är billigare och bättre. Det inser de flesta bara de provar. |
|
Billigare...knappast med tanke på senaste tidens värdefall på elbilar. Bättre...på precis allt? Snacka om titta i ett stuprör. Vad är bättre? Pauserna på laddstationen? Snack om att "veta bäst" inställning där mina åsikter är allmänngiltiga. |
|
@Verdi2 - jag gav lite bakgrund till att elbilar pushas så med skattemedel. Har inte hört någon nämnda "billigare och bättre" så vi måste skattesubventionera. När elbilar blir så vanliga att det blir krock med någon mätbar statistik kommer man att erfara att försäkringarna drar i skyn. - det är vad jag tror Motivering: - Minsta lilla buckla, eller påfrestning på karossen kommer att riskera skador på batterierna. - de kan börja brinna eller rent av explodera om dessa inte byts eller noggrannt ses över - har någon sett hur underredet på en Tesla med 7000 batterier ser ut? - smockfullt.... Se bild Länk Läste en notis om en Mercedes som hade en incident med för hög trottoarkant som skrapade underredet - det räckte för att batteriet måste bytas, kostnad 280 000 kr - detta kommer ju förr eller senare på försäkringen på elbilar Elbilar är mest troligt leasade företagsbilar som byts var tredje år eller så - värdeminskning och andra problem erfar man aldrig som en privatperson skulle göra - däremot börjar leasingföretag erfara hur osäljbara de är för det beräknade restvärdet |
|
Testa så får du se. - Gasrespons. En bensinbil har sån sjuk fördröjning. Känns som att den är trasig i jämförelse. Och så det där växlandet upp och ner. - Man kan både värma och kyla kupén i förväg. Behöver aldrig skrapa rutor eller sätta sig i en kall eller het bil. - Dog mode - tillåter att man kan lämna hunden i bilen kortare stunder på ett kontrollerat och säkert sätt. - Vardagsprestanda. Är så otroligt mycket smidigare med omkörningar o dyl. Inga nedväxlingar och liknande förberedelser. Dessutom blixtrande snabb. - Färre saker som kan gå sönder. - Slipper åka till macken. Bara plugga in kontakten hemma 1-2 ggr i veckan. - Extremt snabb antispinn och antisladd. Mycket bättre än på fossildrivna bilar. Laddstation? Har inte varit på en laddstation sen i somras. Folk med fossilbilar överdriver det där något kopiöst. Har tagit mig till Katalonien 3 ggr och Venedig en gång med den här bilen. Har gått hur bra som helst även när man behöver ladda alltså. Nån enstaka mindre kö på 5-10 minuter har jag väl råkat ut för men jämfört med all jävla stau på autobahn så är det ingenting. Vi kan vända på det? Vad är en bensinbil bättre på? Förutom "räckvidd" då... Som jag i normalfallet inte behöver. |
|
Nip, elbilar har funnits på marknaden i >15 år nu och har varit tillgängliga på bred front i minst 5 år på alla stora marknader. I Stockholm där jag bor är en mycket stor del av taxiflottan elfordon. Det är klart att de är inblandade i olyckor och har varit det länge. Försäkringsbolagen har haft all tid i världen att anpassa sina premier. Om den effekt du spekulerar om existerade, hade det redan hänt. | |
Verdi löjlig diskussion. Du är så välkommen med dina åsikter men de är dina personliga och som tidigare sagt inte gällande för alla. | |
nip, Varför tror du att elbilar är ett nytt påfund i marginalen? |
|
Ska3, Har jag någonsin påstått att jag talar för alla? Dock är de fördelar jag räknade upp odiskutabla. Eller vad är det du inte håller med om? |
|
Otroligt larviga inlägg från en del om ”Malung”. Jag är som sagt inne på femte året med elbil. Jag kör bortåt 3000 mil per år. Jag har haft elbilar med räckvidd som inte är i topp men ALDRIG behövt snabbladda ute på vägen/stan. Mer än sista kvartalet då jag även har en EQE SUV där man fick med laddning för 15 tkr som jag utnyttjat några ggr (funkar faktiskt att ladda min BMW med det kortet också. Men det är så larvigt att höra tjatet om laddproblem från folk som aldrig ägt en elbil. Jag är med i en mängd olika FB grupper för elbilar - BMW, MB, Volvo, Kia, Tesla mm). MASSOR av medlemmar kör på Europa semestrar och återkommande vinter semestrar. Det är ytterst sällan som jag sett någon ångra sitt bilval! För de absolut flesta så är detta aldrig något problem. Men för mig så är det fria val vad folket väljer för bil/drivmedel, men allvarligt - sluta med sandlåda snacket och kom upp på vuxen nivå. | |
Varför jag i grunden är väldigt kritisk till batteribilar dvs elbilar dvs bilar som bl a drivs av elektricitet som produceras av kärnkraftverk, är att det är väl inte ens ett årtionde sedan hela svenska folket skulle skrota sina vanliga koltrådsglödlampor och skulle gå över till lågenergilampor och till slut till LED-lampor. Och vi skulle kasta ut våra gamla energislukande vitvaror och ersätta dom med nya moderna energieffektiva vitvaror. Och ut skulla våra oljapannor som hade gett oss värme i våra hem i årtionden och in skulle värmepumpar ersätta oljepannan. Därmed inte sagt att jag tycker att värmepumpar är dåliga på något sätt utan jag vill lyfta fram just våra politikers jakt på att folket ska förbruka mindre elektricitet! Men när det gäller just bilar så är tanken att hela svenska folket... och på sikt hela europeiska folket... köra bilar vars elektricitet mestadels produceras i kärnkraftverk. Kärnkraftverk vars högsta mål för terrorister är att bomba sönder och samman enl vissa undergroundsajter världens politiker mörkar till 100%. Dessutom har väldigt få länder ens löst slutförvaringen av det utbrända kärnkraftbränslet eller ännu hellre gjort det till en totalt ofarlig restprodukt som ex bönderna skulle kunna använda som jordförbättringsmedel. Varför jag personligen samlar gamla BMW, MB, SAAB och Volvo är att jag anser att elektroniken i dagens bilar har gått över styr. Så länge elektroniken fungerar till 100% är det SUPER... MEN... när den börjar krångla så är det inget jag vill uppleva! |
|
Finns väl ingen anledning att slösa? Ingen tvingade dig att byta vitvaror. "Under 2024 exporterade Sverige 33,4 terawattimmar (TWh) el, vilket är ett nytt rekord och överträffar det tidigare rekordet från 2022. Denna ökning beror främst på en fortsatt utbyggnad av vindkraften, som nådde en produktion på 40,3 TWh under året. Den totala elproduktionen i Sverige 2024 var 169,1 TWh, med följande fördelning mellan olika energikällor: Vattenkraft: 64,4 TWh Kärnkraft: 48,7 TWh Vindkraft: 40,3 TWh Kraftvärme: 11,6 TWh Solkraft: 4,0 TWh Den ökade elexporten bidrog till att hålla nere elpriserna i Sverige, som under 2024 var de lägsta sedan 2020." Sverige har alltså ~400 000 st elbilar som i snitt rullar 1249 mil per år. De drar på ett ungefär 2 kWh/mil. Det blir 998 GWh eller ca 1 TWh. Även om antalet elbilar skulle tiofaldigas så skulle vi ha el så det räcker. Det fina med elbilar och laddning är att det inte frestar på elnätet så mycket eftersom den största andelen av laddningen sker nattetid då övrig förbrukning är lägre än på dagtid. Det finns alltså kapacitet över för laddning då. "Den genomsnittliga körsträckan per bil varierade beroende på drivmedel: Gasbilar: cirka 1 536 mil per bil Laddhybrider: cirka 1 463 mil per bil Dieselbilar: cirka 1 426 mil per bil Elbilar: cirka 1 249 mil per bil Bensinbilar: cirka 869 mil per bil" Det är antagligen (min gissning) lättare att få elektroniken i en elbil att hålla. I en fossilbil har du många små enheter som ska fungera och kommunicera. I en elbil kan du ha en stor central dator som sköter allt. Då kan du även skicka ut uppdateringar över nätet osv. Det är helt enkelt en enklare konstruktion i elbilar, både vad gäller det mekaniska och det elektroniska. Det du skriver om kärnkraft och kärnavfall är för mig helt obegripligt. Jordförbättring? What? |
|
Sverige har ett överskott på el när det blåser mycket, inte annars! Det blir inte mer el i Sverige när det är vindstilla även om det byggs fler vindkraftverk. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.