Sida 1 av 4
|
|
---|---|
Kort sagt, systemet för utsläppsrätter inom EU ska ändras, riksdagen har redan klubbat igenom detta, och vi kan vänta oss 30-35 kr/liter i drivmedelspriser om sisådär fem år. Och det är Ynnor som säger det, de brukar ha oerhört bra koll på den svenska marknaden, alla företag som köper fordonsflottor lyssnar på dem. Detta kommer naturligtvis inte gå vanliga bilköpare förbi utan inom ett par år blir ICE-bilar en ren entusiastprodukt, ingen annan än den som verkligen älskar att köra med förbränningsmotor kommer att kunna motivera kostnaden. Som tur är finns det väl ett hyfsat utbud av beggade elbilar, även BMW i, på marknaden tills dess. Det var en artikel i Aftonbladet bakom betalvägg, men det viktiga verkar stå i den här fria artikeln på EFN: Länk Det förväntas ha samma effekt på laddhybrider enligt artikeln. | |
Jag är tveksam, däremot kanske det blir en återgång till mer normalpriskurva för fossildrivna bilar. Nu har ju många bilar som såldes 2015-2020 väldigt höga andrahandsvärden. Jag tror mer på en återgång om att även fossildrivna bilar tappar i värde, men krasch? Nja.. Eller, vad är en krasch? Min Seat som drar 0,5-0,6 l/milen kostar ändå bara 15kr/milen om bensinen landar på 30kr/litern. Det gör den fortfarande inte galet dyr att använda och har då fortfarande ett värde som transportfordon även utanför entusiastbilarna. |
|
Bränslepriser på 30kr/liter kommer inte hända. Huvuddelen av bilparken är fortsatt "fossildriven". Däremot behöver tillverkarna öka sin försäljning av elbilar och detta kommer pressa ner priset på dessa. Att elbilar skulle dominera marknaden "inom ett par år" är helt osannolik. Tipset för dagen är avvakta prispressen nedåt på elbilar. |
|
Grelle, jag tror inte heller att en liten ekonomisk bil som redan är 10 år gammal när det händer blir så hårt drabbad. Men om värdeminskningen blir 70% istället för 50% på en ny bil efter tre år, som Ynnor gissar, så kan man väl tala om en krasch på värdet där. Så det drabbar väl i huvudsak den som köper ny bil nu eller en bil som fortfarande har större delen av sitt värdetapp kvar. |
|
Varför skulle värdetappet blir 70%? De som framförallt drabbas av rejäla värdetapp är rena elbilar dels pga att det är en omogen produkt dels av prispressen om kommer drivas fram. |
|
Ska3, det är bedömningen som Ynnor gör enligt artikeln, jag har ingen aning om hur han kom fram till det. Kanske står det mer i Aftonbladet men jag tänker inte betala för att få läsa den. Om någon här prenumererar på AB så upplys gärna oss andra. Om många som idag väljer en fossilbil eller hybrid ser att det blir en ekonomiskt fördelaktig affär att köpa en ren elbil istället pga detta så borde rimligtvis priserna på elbilar gå upp. Det är enkel tillgång och efterfrågan. Huruvida produkten är "mogen" (vad betyder det ens) är mindre viktigt. |
|
Men låt oss då kolla på BMW's försäljning i Sverige 2024 (Länk Totalt - 12 609 st El - 4640 st Laddhybrid - 5365 st Bensin - 1240 st Diesel - 534 st Elhybrid - 830 st (Oklart vad detta är, men gissar på mildhybrider) 79,3% är alltså elbilar eller laddhybrider så utbuden av bensin och diesel är inte stort. När malusåren är över så finns det nog en lockelse för de som inte är snabbast att ta till sig förändring at hålla kvar vid bensin eller diesel och utbudet är långt ifrån enormt. Om dessa bilar säljs för 600' idag så kanske de kostar 300' om 3-5 år, men är det en katastrof för värdet eller rimlig värdeminskning? |
|
Att fossilbilar haft höga andrahandsvärden beror väl mest på att nypriserna skjutit i höjden pga kronförsvagning och inflation. Elbilars nypriser har ju snarare sjunkit de senaste 5 åren. Det påverkar ju begpriserna. | |
Det kommer i alla fall bli en normalisering av andrahandsvärdena... om priserna för drivmedel ligger på 30-35kr om fem år så visst kan det pressa priserna något nedåt men det kommer också normaliseras av att det helt enkelt säljs väldigt få rena fossilbilar, 2024 var ju närmare 60% av de bilar som såldes laddbara och av de 40% som inte var det är många såklart småbilar, en del yrkesfordon och en mindre del sportbilar som ändå är lite på undantag. Löjlig rubriksättning, "bensinbilar riskerar att bli värdelösa", när det egentligen handlar om en något ökad värdeminskning, eller i bästa fall en normalisering. |
|
I takt med att volymerna för fossilbilar fortsättet att minska så kommer tillverkarna att behöva plocka ut utvecklingskostnaderna på färre sålda bilar vilket kommer driva upp priserna ytterligare. Antagligen. Det gör att nya fossilbilar kommer fortsätta öka i pris vilket leder till bättre begagnatpriser. Om man är på det humöret... Hur länge det nu kommer finnas efterfrågan på begagnatsidan? Elbilarna blir bättre och alternativen på begsidan ökar varje år, och de äldre köparna som är mest anti mot elbilar dör av. Återväxten är helt enkelt dålig på fossilsidan. |
|
Om nästa regering blir en rödgrön, rädda världen regering, så kan vi säkert förvänta oss höga drivmedelspriser. Men om vanligt folk, som inte har råd att köpa elbil, skall kunna transportera sig, med något annat än cykel, så kan man nog inte höja hur mycket som helst. Även om MP egentligen helst vill förbjuda alla bilar vare sig de går på bensin, diesel eller el. De förfular ju miljön bara genom att finnas till. | |
Nej, någon "värdekrasch" på fossila bilar lär det inte bli de närmaste gissningsvis 20 åren eller ännu längre fram. Nu är jag iof mycket stor motståndare till allt som rör lithiumjonbatterier oavsett om det gäller till bilar eller till mobiltelefoner eller vad nu är som ska strömmatas. Däremot är jag klart positiv till alternativ till de fossila bränslena i sig typ solenergi eller vätgas. Men med tanke på de extrema prishöjningar som skett på gamla klassiska bilar allt ifrån BMW, Mercedes till Cadillac och Dodge Challenger så har jag svårt att tro dessa bilar bara kommer att stå på ett museum och inte rulla ute på vägarna framöver. Bara som ett exempel... en Dodge Challenger med HEMI motor från 1970 liksom Charger och Plymouth Superbird kostar i svenska pengar 20 MILJONER. Och en fräsch MB 300 SL kostar idag minst 50 miljoner!!??? Nej, de fossila bilarna har defitnitivt inte tappat i charm. Beklagligt är väl i så fall att de billigaste skickas på båt till Afrika. :-( |
|
Som svar på frågan, NEJ. Detta, Länk Låst artikel, men det står följande, ”…Sedan början av december har inte mindre än sex tunga amerikanska bankjättar valt att lämna det FN-ledda initiativet Net-Zero Banking Alliance. Det handlar om JP Morgan, CitiGroup, Bank of America, Morgan Stanley, Goldman Sachs och Wells Fargo. Så sent som förra veckan valde världens näst största fondförvaltare Blackrock att lämna fondbranschens motsvarande samarbete; Net-Zero Asset Manegers Initiative… ” Dessa beslut på finansmarknaden kommer naturligtvis att fortsätta över till denna sida av Atlanten. Det kommer under "reträtten" att babblas retoriskt en del, men detta är ofrånkomligen början till slutet för den s.k. gröna omställningen, dvs grönplanhushållning (i version sovjEt Unionen 2.0.) På världens näst största bilmarknad USA, har den nye presidenten nyss inför deltagarna i Davos sagt att elbilsubventionerna kommer att avslutas samt att konsumenterna (amerikanarna då) ska få köpa de bilar de vill ha. Samtidigt betonades från storbildsskärmen att USA hade störst oljereserver i världen samt att detta ”guld” kommer att användas. Den som följt den snabba händelseutvecklingen på sistone, förstår att EUs styrande har tolkat omvärlden fel samt dess riktning. Hur ska europeisk industri överleva, det blir den väsentliga frågan? Svarat är att "fimpa" utopin om införandet av "grön kommunism". Detta leder endast till elände. Bensin och diesel kommer tillbaka, elbilar kan säkert hitta sin nisch, men det förblir just en nisch. Avslutningsvis för att hitta sin nisch-roll, så blir det viktigt att el-bilskonceptet lyckas slå så fri från den politiska kopplingen som finns idag. |
|
Intressanta analyser. Jag delar inte alls era slutsatser - jag är rätt övertygad om att övergången till elbilar är permanent och oundviklig, det är bara hastigheten som kanske varierar, det kanske tar tio år istället för fem. Skälet är att historiskt så vinner teknik alltid över politik, och rent tekniskt är eldriften överlägsen på nästan alla sätt som spelar någon roll, och återstående brister kommer att ha lösts inom en relativt kort tidshorisont. Jag jobbar själv inom bilindustrin numera, och det är väldigt tydligt vart det blåser. Vem som sitter i Vita Huset har väldigt lite med det att göra i själva verket, det handlar om några år, sedan kan lagar och regler uppdateras igen. Industrin har mycket längre perspektiv än så. Men jag kan ha helt fel! Jag hoppas att det här forumet finns kvar om en 5-10 år, så kan vi med facit i hand se vem som gissade bäst. (Vem kunde ha anat att detta skulle bli mitt 1 500:e inlägg...) |
|
Jag håller inte med om att elbilen är politisk. Den kopplingen finns bara hos en liten minoritet. Man ser ju på försäljningen att elbilen är mainstream nu. Det kommer bara öka för den som får prova på elbil vill 9 ggr av 10 inte tillbaka. Skepticismen är som störst hos de som aldrig provat. Jag är dock av den personliga åsikten att alla får göra som de vill. |
|
Det är lurigt med andrahandsvärdet för elbilar säger många. Men jag gjorde en högst ovetenskaplig undersökning på carinfo och blocket. Jag kunde inte se någon jättestor skillnad hur länge en IX ligger ute som begagnad mot en hybrid/förbrännare på carinfo. Medel för IX 50 = 7,55 dagar Medel för X5 45e = 7,5 dagar Ovanstående gäller försäljning via bilhandlare. Samma sak om man tittar på blocket och söker ut begagnade IX vs X5 så verkar det inte skilja något nämnvärt. |
|
Alla som åker elbil har tidigare i sitt liv ägt och levt med fossilbilar och känner exakt till alla fördelar som finns med det bilägandet. Ändå väljer nästa alla att inte gå tillbaka till det livet igen. Många fosilägare har aldrig ens åkt i en elbil men har ändå hela bilden klar för sig. Hur många av alla de där Teslaägarna som stod i kö i Malung den där timmen efter nyår satt där och letade ny dieselbil på Blocket? Skulle gissa på 0%. Trumps utspel ser jag som ett mindre speed bump i omställningen om man ser på längre sikt. |
|
"Hur många av alla de där Teslaägarna som stod i kö i Malung den där timmen efter nyår satt där och letade ny dieselbil på Blocket? Skulle gissa på 0%."....oj hur kom du fram till den slutsatsen? Jag skulle gissa på att 99% satt och svor. Underhållande när elbilsägare känner ett sådant ansvar att trycka er "sanningen" i halsen på alla. Är ni lyckliga med er val. Kul. Andra kanske gör andra val och tycker det är rätt. |
|
Jag har lite svårt att se hur Trumps USA skulle påverka Europa i någon högre utsträckning. Kollar man på topplistan över vilka bilar och lätta lastbilar som säljs i USA så är det Toyota, Nissan, Honda, Subaru, Hyundai, Kia och amerikanska pickuper. Ja och så Tesla då som är det enda eldrivna på top 25. Det är ju liksom inte så att europeiska och kinesiska tillverkare säljer en massa elbilar till USA. Dvs det kommer inte påverka vår marknad alls. Länk |
|
Jag har är strax inne på mitt femte år som elbilsägare. Jag skulle ALDRIG gå tillbaka till en fossilbil om jag inte av idag okända skäl var tvungen. | |
Ska3, De satt säkert och svor där och då. Men problemet är inte elbilen utan att de inte tänkte till. Det gör de nästa gång. Sanningen är att de med största sannolikhet inte byter tillbaka ändå. Actions are louder than words... En bil har man 365 dagar om året. Inte bara de där timmarna i Malung. Plus att problemet är enkelt avhjälpt genom att ladda bilen på destinationen istället. I lugn och ro medan man åker skidor eller dricker öl... Själv har jag kört elbil i 8 år. Det är en lång jävla psykos det... Skillnaden mellan dig och mig är att jag känner till båda alternativen. Du känner bara till ett alternativ. Det, om något, är det som är underhållande. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.