AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
1.346

i4 M50 - reflektioner

Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Har ägt vår i4 M50 i drygt ett halvår nu. Älskar den på väldigt många sätt, men den är inte utan brister. Backkameran flimrar till och från. Bagageluckan har öppnats sporadiskt (ej ofta). Rutorna åkte aldrig upp efter man öppnat och sen stängt dörren så de fick initiera om fönsterhissarna.
Är det någon mer än jag som reagerar på att det känns som att bilen ska explodera när man stänger dörrarna? ”Kupédlörrar” är någon annat men ska de verkligen känns så här ’billiga”? Hela bilen skakar om man stänger dem med lite kraft eller som om man stängde dörren på en femserie. Kanske bara är våra dörrar som behöver justeras?
Annars, rapp, snål, gott om bagage, snygg, bekväm etc. Kanske en av de bästa bilar jag ägt om än lite buggig.
da
1.988
danielb
I4 M50 -24
16 månader, 2200 mil. Enda felet jag haft är ett litet skramelljud från baksätet som är fixat på garanti. Annars känner jag inte riktigt igen mig på de fel du nämner. Ramlösa rutor blir lite rappligare och inte samma *poff* som jag är van vid från mina tidigare 5-serier, man får lära sig hur man stänger på på ett snyggt sätt, utbildar fortfarande resten av familjen. Att kamera flimrar och bagageluckan skulle jag ta via din ÅF.

Men jag håller med om att det annars är en grym bil. Vi är fyra i familjen och ibland fem. Funkar bra tycker vi. Takbox är ett måste på skidsemestern. Har väldigt svårt att själv se mig i en 2 liters diesel igen :-)
Visa användare
8.544
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Karmlösa rutor gör man nog klokast i att jämföra med andra karmlösa rutor, det blir svårt för dem att matcha känslan i en vanlig bildörr.
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Låter lovanade att ni inte upplever dessa fel.
Kameran är felanmäld och de gjorde en check när de bytte vattenventilen men lyckades ej lösa problemet. Kommer få ta upp det igen.
Den senaste kupedörren från BMW i min ägo var en E92a och den upplevde jag betydligt mer bastant. Men ja, försöker även utbilda min familj i hur mam stänger dessa dörrar.
Tänker uppgradera till faceliften inom överskådlig framtid och ville bara säkerställa att dessa problem inte är typiska för modellen.
Hoppas verkligen de kan få bukt med dessa problem för vi älskar verkligen vår i4a.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag är överlag nöjd med min. 2,5 år gammal nu.

Däremot indikerar båda nyklarna låg batterinivå. Kan det vara rätt efter så kort tid? BMW lär väl ta 500-1000kr för att byta dem. Igen lär man känna sig där jätteidiotlurad av BMW som när man tvingas in på service för 6000-7000 på 2års-service för byte av bromsolja och kupéfilter.

Inga problem med kameror eller baklucka. Eller annat, vad jag kommer på.
Ve
1.464
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Kan man inte byta batteri själv?
We
945
Weiman
118i M-Sport -24
Nyckelbatteriet byter du lämpligen själv..
jo
504
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Danielb- Vad för ljud var det från baksätet? Lokaliserade verkstaden det?

Min 330e g20 LCI har liknande och undrar om vad det var, har ännu inte lokaliserat missljudet trots flera verkstadsbesök.
em
537
emilsson
i4 M50 -22
Nyss sålt min i4 m50 supercharged som rullat som tjänstebil. Efter 3 år med bilen blev det bara totalt 3400 mil. Teams/Zoom har minskat resandet till möten från ca 2500 mil per år till 500 mil samt kört lite mindre privat. Bilen har i stort sett fungerat helt felfritt, återkommer till enda riktiga problemet.

Navigationen var i början bedrövlig på reseplanering, kunde föreslå 11kw laddare med 9 timmar laddstopp. Efter några uppgraderingar så har den fungerat utmärkt. Med connected drive så fungerar den dynamiska sidan av navigationen som undviker köer etc utmärkt.

Det enda tekniska som irriterat är att efter att telefon alt. bil har uppdaterat sig så har jag behövt para ihop telefonen med bilen igen för att Apple CarPlay ska fungera felfritt.

En sen kväll förra sommaren klev jag in i bilen och fick meddelandet drivlinefel med massa röd färg och den föreslog att ringa assistans. Jag stängde av, gick ur, väntade ca 15 min och testade igen, samma fel. Ringde assistans, fick vänta 45 minuter. Bärgaren ankommer och ska kolla om han kan få bilen i neutral, då startar den självklart helt utan problem. Körde hem och felet återkom aldrig. Pratade med min ÅF nästa dag som kollade loggar i bilen på distans och det visade sig vara någon temperatursensormodul på batteriet som inte svarade när centralenheten frågade i samband med uppstart.

Blev en helt ok affär också, fick bra rabatter när jag köpte bilen och andrahandsvärdet vida översteg restvärdet på leasingen, såldes på tjänstebilsauktion för 551 600:- till handlare i utlandet.

i4 m50 är inte en sportbil, men det är en förbannat trevlig grandtourer-typ av bil. Med m-stolarna kan man sitta hur länge som helst utan att ens gistna gubbkropp protesterar. Ljudnivån är utmärkt och fjädringskomforten en mycket bra avvägning mellan sportighet och komfort (hade adaptivt chassi).

Jag har varit toknöjd med bilen och min nya blev en elbil det med, efter 16 år med BMW så bytte jag dock nu märke, fick bli en Macan. Någon vecka in i brukandet även det en vansinnigt trevlig bil, med strået vassare styrning och väghållning, men även en betydligt högre prislapp.
P.
144
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Blev det en EV Macan och isåfall, hur skulle du beskriva skillnaderna mellan dem? Även tex komfort och i vardagen?
Macan är från grunden en EV vilket ger en del fördelar. Dock tycker jag att elektroniken/tekniken i Porsche/VAG inte ligger lika långt fram som i BMW. Men det är en väldigt fin bil


Ve
1.464
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Måste säga att I4 M50 håller värdet nästan irriterande bra. Kollade på blocket nu och man får ge över 500 tkr för en 3 år gammal lågmilad samtidigt som man kan hitta en ny/demo för 800 tkr.

Ur egen synvinkel så är I4 tyvärr aningen för liten. Har alltid tyckt att det varit synd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.