|
|
---|---|
Min E91 330d (xA också men det spelar nog mindre roll) har börjat bete sig annorlunda vid kallstart. Kall och kall men omkring nollgradigt i Blekinge. Det är alltså N57-30 motorn. Den kör lite längre på startmotorn (oftast utan att förglödning tänds men är det lite kallare så tänds den någon sekund eller två) och sen går den lite ojämt på tomgång. Men det försvinner direkt man gasar till lite och märker ingen skillnad när man kör. Vi brukar köra motorvärmare (defa kontakt) och defa batteriladdare vid de flesta starter hemmavid och när man gör det så är det lite mindre symptom men märks ändå. Men utan värmaren/laddaren är symptomen tydligare. Bilen rullar tyvärr mest korta sträckor om det kan spela någon roll. Det har inte varit så tidigare i vinter och det är just det ändrade beteendet som oroar mig. Inga felkoder enligt menyerna i navin. Ska snart köra till fjällen och undrar om det är normalt eller någon som är trasigt? Vill ju komma både dit och hem. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
Det låter som om ett glödstift är trasigt. |
|
Men trasigt glödstift, borde det inte ge en synlig felkod? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Det är det säkert , men du tittar i "menyerna i navin" och där ser du inte alla felkoder. Du har säkert en felkod som pekar ut vilken cylinder som det felande glödstiftet tillhör. |
|
Det händer att trasiga glödstift rostat fast så jag rekommenderar att du söker på Youtube efter "Bmw broken glow plug" före du väljer väg göra själv eller lämna in. |
|
Tack för varningen men jag lämnar in så det räknar jag med att verkstaden kan hantera om det skulle behövas. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Hej Patrik! Det där med att lossa gamla glödstift tycks vara en känslig sak. Eller snarare en sak för mekar med känsla. Skall man gå säkert, gäller det att spreja på med något lösande och att ge det gott om tid att verka. WD40 har nämnts, men det finns specialmedel som gör ett bättre jobb (googla, om du har lust). Här är en kille som råkade illa ut, när antagligen praon släpptes lös: Länk /Lennart |
|
Jag hade ett liknande fenomen på 325d (N57B30) och vill minnas att det fanns någon felkod kopplad till glödstift. Jag valde att byta "glödstiftrelät" inklusive dess matningskabel då bägge tydligen är kända felkällor. Bägge dessa lätta och billiga att byta. I mitt fall löste detta alla problem. /G |
|
Då har verkstaden felsökt och konstaterat glödstiftsmodulen skadad pga dåligt/a glödstift samt dessutom är luftmassemätaren dålig. Väntar på offert på reparation. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.