AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
586

Vägljud 3 serien

mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Blivit lite sugen på en 330e 2020-2022
Varit och provkört och upplevde bilen som väldigt bullrig.
Dånade rejält om däcken, även ganska spårkänslig.

Hade tidigare en 3gt -18 som gick rejält mycket tystare, trots 19” och stabilt…

Nån mer som upplever samma sak?

bl
2.146
blixten
325i -88
Hjulinställningen på nya bmw bilar är inte alltid så bra från fabrik, kan vara anledningen till spårkänsligheten.
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Jaha okej…

Många säger run flat däcken låter mycket jmf med vanliga…det satt på hankook däck på bilen jag provade. Hade endast rullat 3800mil….
Kan det ha suttit hankook rft på den tro?
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror hjulen är en (stor) del av problemet. När jag provkörde G20 eller åkte med kollegor samtidigt som jag själv körde en F22 så var inte upplevelsen att G20 var bullrigare, tvärtom.
Ni
837
Nip
320i-04
Jag har jobbat hårt på att få ned vägljuden även i min E46.
- det enda som funkar är dubbfria vinterdäck typ H så mjukare gummi

Så jag kör året runt på dessa, och slipper massa byten vår och höst.

Men jag kör också väldigt lite, och hade sista omgången 6 år när jag bytte förra året.
- kör 700 mil om året bara

Från början satt 225:or på och de var spåriga så övergav dessa först och skaffade 205:or som original.
- då försvann all spårighet
- det räckte över mittlinjen så kunde bilen ändra kurs, typ

Nu kör jag på Pirelli Cinturato Winter 205/55HR16 och de rejtas 10/10 för vägljud.
Innan de jag körde på Goodyear Ultragrip 9(inga plus) rejtas 9/10.

Superställe att kolla rejting i olika tyska tidningar bl.a länk här www.rezulteo.de men de har upphört men ger lite förslag. Inte alla som levererar till sverige dock och inte så förnämliga detaljerade tester.

Så man får gå på EU-specarna, 67 dB. 69 dB osv. Runt 70 dB så är du rätt hemma skulle jag tro.
Rätt hygglig info, tycker Ultragrip 9 är supergoa
Länk

Jag skiter i allt utom ljudnivå, utgår från att alla är riktigt bra och från tanken "känn dina däck" och kör därefter. Är de sämre våt asfalt. kör lite lugnare.

Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror få andra som väljer BMW är beredda att kompromissa så mycket med köregenskaperna att de kör vinterdäck året runt för att få ned ljudnivån.
Ni
837
Nip
320i-04
Kanske är så, men den gubbkörning jag står för inom hastighetsgränser sverige har aldrig varit problem.
- dessa däcken är toppfart 210 eller så istället för bilens 230 tror jag det är, V-däck 240 annars.

Överdramatiserat om man inte kört riktigt hårt med en 330 eller liknande.

Har kört nästan 15 år så nu.....med denna bilen....två första åren hade jag olika sommar/vinter.

När jag pratat med däckverkstäder har H-däck mest kommenterats med att de är slut efter en säsong bara, kör man 3000 mil kan ju det stämma kanske.
EN
98
ENS
330e Xdrive Touring -22
Har en 330e Touring 2022. Den är väldigt tyst och inte det minsta spårkänslig. Jag gissar också på däcken. Hade rft på en 5-serie tidigare och de spårade något fruktansvärt.
Vi har laminerade sidorutor fram på vår bil vilket gör den ännu tystare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.