AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
407

Då var det dags igen - orkeslös och ryckig N62TU (E70 4.8L) upp till 3200 rpm

Visa användare
2.673
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Med min vanliga (o)tur när jag köper en annan begagnad bil så skedde det även den här ggn.

När jag köpte bilen gick den bra och jag märkte inget konstigt än lite lite lite "vibration/små små ryckighet" vid 40 km/hr. Jag trodde det var de kassa däcken.
Satte på ny men det kändes lika :(
Nu går den inte alls bra.
Upp till 40 går den fint sedan mellan 40 - 55 så rycker den om jag har jämn gas utan belastning. Blir bättre när jag har kört ett par mil.
Om jag trycker på så känns den lite "orkeslös" och vid 2200 rpm rycker den till och vid 3100 rpm släpper det och då skjuter den på för fulla muggar.
Har samma beteende oavsett om jag har drive, sportläge eller manuell växling.

Inga dramatiska felkoder annat än elektrisk kylfläkten (002EFE) och en hallsensor höger backspegel är kass (009CC6)
Kan det vara ngt som DME "hittar" på när kylfläkt inte fungerar?

Går fint på tomgång.

Jag ringde Jarls men de hade inte tid just nu men de sade spontant ngt om att först byta oljan i lådan.'

Några andra ideer eller tankar?
Visa användare
2.673
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Nu när min trotjänare hoppade igång så blir det Jarls nästa för den "nya".
Får se vilken dom det blir. Jag tippar på: låda eller vanos.
Visa användare
2.673
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Återkoppling.
Kingarna på Jarls fixade biffen.
Bilen hade gått in i limp (jag kan inte se det med min INPA).
Anledningen var reläet till fläkten. På min var det det som sitter i höger hjulhus.
Nu går bilen som en dröm.
Passade även på att göra ett oljebyte i växellådan.
Jag gillar verkligen Jarls. De tar sig alltid tid att prata och ställa upp på frågor.
Jag passade på att spåna lite gällande min E53a och fick en hel del matnyttigt.
All kudos till Jarls.


"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Visa användare
781
Iwarsson
530xd Individual -16
Trevligt att du återkopplar.

Skumt att den ger sig över 3000 rpm och fungerar som vanligt.

Är mest van vid gamla M70 som när den var i limp-mode verkligen var död...

Kul att det löste sig. 👍🏻
Ma
1.264
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Bra med återkoppling.

Hur kunde Jarls se Limp mode?
Visa användare
ProPro-medlem
13.123
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
O tusan!

Gick den in i limp mode för fläktreläets skull (oavsett om kylartemperaturen var normal eller inte)?
Precis som Iwarsson säger så var det ett ganska mysko limp mode (då den hade dålig effekt på låga varv men sedan på högre varv var det full effekt).
Fullt möjligt att samma relä även matar exempelvis DISA-manöverenheten (eller något som den är beroende av) vilket isåfall ger denna typ av symptom och ungefär för de varvtalen. Fast defekt DISA brukar inte ge så drastiska skillander som du verkade uppleva (det är mer defekt insug-VANOS som upplevs som så).

Tummen upp för återkoppling!

Jag körde ju minst två sommarsäsonger med min E87 120i med icke-fungerande kylarfläkt - den var helt död pga Green Goblins Strikes Again hade premiär på min bil:
Länk
Länk
Länk
Länk
Märkte ingenting, inga varningar, ingenting.
Var jag själv som började bli fundersam då jag aldrig hört fläkten gå och började nysta lite i det och läste ut felkoder och började forcera höga temperaturer och samtidigt övervaka temperaturen och insåg då att något inte var som det ska...

Men den där E53'an strular lite fortfarande antar jag... :-(
Visa användare
2.673
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Svar ja.
Körde med rök och hittade 2 ställen - slangen från ventilkåpan som går ned till cyklonen och ventilkåpspackning.
Har bytt packning och tätat slang.
Ingen skillnad.
Fueltrim är lite knas. Den ligger på i princip 0 på additiv men 6-7% på multi.
Provade att koppla ur LMM in case att den ger "fel" men ingen skillnad.
Däremot kom jag "åt" växelådan för första ggn och den ger en kod som inte försvinner 149 CAN moment. Nu när jag provkörde så hugger växlarna.
Oljan är aldrig bytt så.... kan det vara som så att det är ngt knas med kraftöverföringen?
Visa användare
2.673
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Errata (slangen ;):)).
Koden är 146 och inte 149.
Verkar finnas koppling till MAF, throttle sensor osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.