|
|
---|---|
Håller fortfarande på och brottas med morsans 520i e60 med m54b22. För att göra en lång historia kort så var ursprungliga felsymtomen: Orkeslös (mest på låga varv) Gick i felsäkert läge om man gasade för mycket. Har alltid varit lättstartad och går jämt och fint. Har nu åtgärdat: Renoverat vanos samt kollat solenoiderna. Kompressionstestat och kollat timing. Nya stift, ventilkåpspackning och ny vevhusventilation. Kollat alla vacumslangar, bälgar osv Provat en luftmängdmätare jag vet fungerar. Status idag: Besiktad idag med perfekta avgasvärden. Går jämt och fint. Saknar lite effekt, rövdynon säger att den ger kanske 75% av vad den ska. Nu till det knepiga. Den går betydligt sämre med insugssidans kamaxelsensor ipluggad? Hur kan detta komma sig? Enda felkod den sätter är kamaxelssensorn, vilket är som det ska vara. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. | |
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad ligger fuel trims på (för enkelhetens skull kolla endast vid fullt uppvärd motor vid tomgång)? Ligger upstream syresensorer och pendlar fint fram och tillbaka mellan lean och rich (för enkelhetens skull kolla endast vid fullt uppvärd motor vid tomgång)? Vad är det för märke på vevaxelsensor, insugkamaxelsensor och avgaskamaxelsensor? Vad är det för märke på tändstiften? Köptes de via välkänd återförsäljare eller från Scamazon/fleaBay eller valfri plattform med kinesiska plagiat? Fungerar DISA klanderfritt? Hur ser insugkamaxelns är- och börvärden ut (enklast att flukta i INPA eller motsvarade)? Hur ser avgaskamaxelns är- och börvärden ut (enklast att flukta i INPA eller motsvarade)? Vilken felkod lagrades när den tidigare gick in i felsäkert läge (för jag antar att den inte gör det nu)? Är det en manuell eller automatiskt växellåda fastskruvad till denna sak? |
Fuel trims låg normalt sist jag kollade. Alla sensorer är bmw orginal. Tändstiften är ngk köpt från säker handlare. Disa fungerar. Kammarna har jag inte kollat med inpa, ska göra det vid tillfälle. Kommer inte ihåg koden, men det var att dme inte fick den effekt den förväntade sig. Som sagt enda koden den ger nu är kamaxelgivaren. Går inte heller att provocera den i felsäkert, så länge den inte är ipluggad. Är en manuell växellåda. | |
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Myscho! Var lite klurigare än normalt måste jag säga! Med "fuel trims normalt" så antar jag du menar att long term för båda banker var bara högst en eller ett par procent - eller hur? Och denna felkod du nämner dyker endast upp när du kopplar upp insugkamaxelsensorn - eller hur? Att den går sämre med insugkamaxeln inkopplad kan vara en indikation på att något inte fungerar med VANOS/timing/dylikt då motorstyrsystemet försöker använda detta sub-system när sensorn är tillgänglig (när den känner av att sensorn är urkopplad så försöker den inte ens göra något med insug-VANOS och kanske inte heller avgas-VANOS utan går säkerligen till någon safe backup strategi). Så därför kan det vara intressant att observera hur VANOS/timing/dylika värden beter sig och dess värden vid olika situationer. Är dock nyfiken på vilken felkod det var (för det finns inte så tokmånga felkoder trots allt i ett MS43 motorstyrsystem). Och jag känner inte igen någon felkod för MS43 som matchar den beskrivning du ger. Dock är det inte tokviktigt för denna felsökning (då vare sig felsäkert läge eller felkoden inträffar längre), men är mest nyfiken. |
Ska kolla om jag kan få upp koden igen nästa gång jag gör ett ryck. Den fungerar ju "bra" nu så det får vara en stund nu. | |
Kollat kompression? Leak down? |
|
Hej David. Håller på att grotta i min m54b22 då den är orkeslös från och till. Det jag har kvar att kolla är vanos samt solenoiderna. Du skrev att du renoverat vanos, har du haft isär och bytt packningarna? Gjort något mer eller bytt? Om du gjort det, är det för svårt för en normalbegåvad? Gällande solenoiderna, har du gjort rent dom, bytt eller bara kollat att rör på sig? Min spis går felfritt ibland men är oftast kraftlös i hela registret. Tänkte kolla solenoidernas funktion först samt göra rent dom...men känns väl inte omöjligt att packningarna i vanos gjort sitt. Tacksam för hur du gjorde med dina. Mvh Matte |
|
Hej. Köpte ett kit med tätningar osv och renoverade själv. Var inte särskilt svårt, finns gott om guider online eller på youtube. Solenoiden köptes ny, då den gamla var stendöd. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.