AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
587

Biltemas AMG batteri

NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Mitt batteri håller på att ge upp så jag har tittat runt lite på batteri
och sett nån test där bl.a. Varta och Biltemas batteri hamnade i botten vid kallstart -18 grader
är det någon som har erfarenhet av dessa batterier,sen har inte biltemas någon avluftning
som det är på originalbatteriet.
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det intressanta är egentligen huruvida den angivna batteriprestandan möts.

För hur batteriet beter sig i stark kyla uppges av CCA EN specifikationen, så förutsatt att den uppgiften stämmer så kan man helt enkelt titta på den uppgiften när man jämför batterier.

Är själv intresserad av att se lite nyare tester (har bara gamla tester som inte längre är aktuella).
@NGA: Kommer du ihåg var du såg testet? Vi Bilägare, Råd&Rön, Motormännens, Teknikens Värld?

Har BMW AGM verkligen en avluftning på sina batterier?
Är det ett BMW AGM batteri du tittar på?
BMW AGM blysyra är svarta.
BMW Flooded blysyra är vita.

AGM (och även Gel) är ju VRLA-batterier det vill säga de är helt slutna (och det sitter en ventil som öppnar endast om trycket blir för - vilket det aldrig borde bli).

Tittar du på beskrivningen på Banner AGM och Bosch S5 AGM hos exempelvis Batteriexpressen så säger alla "Urluftning: Slutet".
Varta nämner samma sak på sin websida
Länk

Därmed inte sagt att man kanske vill ha en möjlighet att ansluta en ventilationsslang utifall något skulle gå riktigt fel och den där ventilen faktiskt öppnar på sig. Men då gäller det att det inte bara sitter ett hål i plasten utan att det faktiskt är anslutet till utloppet av den där säkerhetsventilen (och att det monteras på ett sådant sätt att ventilationsslangen inte bara blåses bort utifall något allvarligt skulle hända och säkerhetsventilen öppnas).
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Jag tror att det var på test fakta jag såg det ,men det testet hade några år på nacken så det har kanske blivit lite bättre
idag, det batteri som sitter i bilen idag (från bmw fabriken ) har en liten slang på sidan (Artnr. 61217607983) inte säkert att ett nytt från bmw har det idag,men jag funderar på att köpa detta från biltema Artnr. 80-904 som ersätter 80-900
som dom rekommenderar till bilen så får vi väl se om det är skräp eller ej.
We
1.919
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Bytte precis original batteriet i min F11 som var ett AGM 90 Ah (det var Banner som hade tillverkat det) med avluftning till just ett Biltema AGM 105 Ah som även det har avluftning. Bytte till ett större då det var slut på 92 och 95 Ah i närmsta butiken, kodade in med Bimmercode och nollställde med Bimmerlink. Funkade kanon.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Ja jag ser att det finns ett hål i varje sida där avluftningen satt på original batteriet men var också
i kontakt med kundservice på biltema som svarade att det inte fanns avluftning på amg batterierna
jag valde 92Ah eftersom jag hade 90Ah och så har jag bara Carly som man bara kan reg. samma typ
men jag får väl kolla lite bättre på batteriet i morgon.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
@We Jag vet inte var du har hittat nån avluftning på Biltemas AMG batteri
dom är helt täta och har inte avluftning.
We
1.919
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Du får nog titta en gång till, sitter på samma sida som pluspolen. Det fanns iallafall en avluftning på mitt 105 Ah batteri, ser ut att finnas på 92 och 95 Ah enligt bilderna på Biltemas hemsida också.

Länk
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Det hålet finns ju på båda + & - sidan och där finns inget hål för avluftning som det finns bmw amg batteri
där är det ett litet hål och det finns inte på Biltemas ,jag var själv på Biltema och den informationen som dom hade på sin dator stod det tydligt att det inte fanns nån avluftning av batteriet det var helt tät,dom pluggarna på båda sidor var nån
sorts säkerhets grej om det händer nåt oförutsett med batteriet så flyger dom väl bort av övertrycket där då kan bli.
We
1.919
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Avluftningsslangen passade perfekt där så jag satte dit den, precis som på BMW original batteriet.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Ja då vet man var man har den ifall nästa batteri har avluftning.
Le
354
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
118 D -08
320 D touring -13 Mineral Vit
Jag köpte detta senast:
Länk

Exide 96Ah AGM kostar 1970kr inkl frakt.
Vilken skillnad gör ett dyrt batteri jämfört ett "billigt"? Jag har testat båda, vet inte om jag kan säga att jag tycker att det är något skillnad..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.