AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
134

DME lambda

an
41
andy_hstad
321i e91 09 touring
Hej
530i 2006 automat. Säkring 4 går sönder och enligt el schema är den lambda, Manuel seqvensiel växellåda och crankshaft breather heatar 1 . Har kopplat ur alla lambda sensorer men säkringen går direkt ändå. Växellåda än i bilen är automat så tänker att den behöver jag inte lägga tid i är det bara att ta av insug och kopplar ur värmaren och se eller har något varit med om något liknande?
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Prova att även koppla ur värmeelementet för vevhusventilationen.

Men hade N52-motorn verkligen detta värmeelement? Eller kom det först på N53 (då det var BMW's allra första direktinsprutade bensinmotor tillsammans med N54 och N43)?

Har liksom för mig att det kom först på N53.

Hittar inget på N52-motorn
Länk
Hittar det däremot (detalj #6) på N53-motorn
Länk

När du säger att säkring 4 går sönder - vilken säkring 4 menar du?
F04 (30A) som sitter där fram i det lilla utrymmet för motorelektroniken?
eller
F4 (20A) som sitter i den större säkringspanelen (under instrumentbrädan på passagerarsidan)?

Om problemet fortfarande kvarstår så har du troligtvis ett skadad kablage och någonstans har det nött mot metall och ligger nu och kortsluter direkt mot chassit (alternativt kortsluter inuti kabelstammen). Även en stor dröse gnagdjur (alltifrån möss till stenmårdar och bävrar) kan gnaga i kablar och orsaka kortslutningar.

Då är det bara att felsöka och se i vilket av dessa kabelben som det går direkt mot jord.

Att koppla ur endast syresensorerna räcker inte alltid - det händer att kablaget skadad tidigare och ligger då an mot chassit och korsluter (har sett det ett antal gånger).

Men det är bara att felsöka isåfall.
Om du kopplat ur alla komponenter och fortfarande sluter direkt mot jord (testar du såklart med en vanligt 5W lampa som du kopplar in på pinne 6 i kontakten X60551 som ju sitter precis bredvid säkringsblocket F01-F05) så lyser ju lampan som en 5W ska lysa då den hittar en väg till jord och du har ju då bevisligen fortfarande en kortslutning och då måste det således vara någonstans bland kablaget.
an
41
andy_hstad
321i e91 09 touring
Heatern är urkopplad och ingen säkring går. Den va full med kladd och även rören så det blir lite städning och nytt element så håller vi tummarna.

Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för återkoppling!

Samt skönt att höra att det var ett enklare fel att hitta (glapp och sönderskavda kablage kan vara riktigt jobbiga att felsöka).

Jag börjar minnas nu att jag tidigare spytt galla över denna delen!
Mycket riktigt - i det här inlägget så snokade jag upp att BMW var inne på sin TREDJE recall på denna komponent på grund av brandrisk!
Länk
Jag har haft hur många motorer som helst, typ M20/M30 och liknande från tiden när män var män och bilar var bilar, inte EN ENDA hade någonsin problem med vevhusventilationen där det behövdes extra isolering a la cold climate version eller uppvärmningselement på vevhusventilationen eller att den NÅGONSIN kläggade igen! Men plötsligt har varenda motor problem med sin förbannade vevhusventilation!

Och minns även denna tråden där trådskaparen råkade ut för EXAKT samma sak som du (jag är lite old school och förut var det vanligast att kablage till syresensorerna skavdes sönder och kortslöt men på alla dessa nya ömtåliga skitmotorer så är det brinnande leksaker i plast som alltid är problemet).
Länk

Och visst finns värmeelementet även på N52-motorer, ser bara lite annorlunda ut!
Det sitter ju såklart integrerat i den där armbågsanslutningen (detalj #7 i skissen nedanför) - missade det helt...
Länk
an
41
andy_hstad
321i e91 09 touring
Förra ägaren hade bytat lambda men aldrig fått ordning på bilen. Tyvärr va hela insuget fullt med geg nu så isär och rengöra och byta olja.

Minns när jag jobbade på VAG för 20 år sen när motorer som hade frusit i vevhus ventilation började komma in . Tror man kör för korta sträckor och att man inte gör oljebyte så ofta som man borde. Men jag gissar bara här.

Nu blev det ny värme med nya slangar och nytt oljeavskiljare hus och ett rengjort insug sen skall den gå som fasiken igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.