|
|
---|---|
Blir inte klok här Helt plötsligt ville bilen inte starta. Den gick 3 timmar tidigare utan ens antydan till bekymmer. Nu klickar inte motorn ens. Man hör att det startklickar i relän i trakten kring ratten när man trycker på start. efter några sekunder klickar det igen som att den lägger av med startförsök till vänster ovanför vänster knä. När jag städat bort en trave gamla felkoder finns endast A0B4 "Fehler_Motorstart_Anlassenantried" Betyder typ "fel vid start med startmotor" Nästan omöjligt att komma närheten av startmotorn för att lyssna för klick från starten då den sitter mitt i bilen under insuget Hjälp!!! Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke | |
Hej, Om man skall vara noga, betyder ”Anlasserantrieb” snarare fel på det system som skall ge startmotorn en ok-signal eller spänning/ström.. Dvs, det borde inte vara fel på själva startmotorn (där en felkod, om en sådan existerar, i så fall bara borde heta bara ”Anlasser”). Snarare borde koden avse förslagsvis startmotorreläet eller någon förregling till detsamma. /Lennart |
|
OK Tack för det svaret. Startmotorrelä? Är det då solenoidmanövern på motorn eller sitter det ett relä i boxen under huven på förarsidan? |
|
Hej, Googlade felkoden för att kanske finna fler ingångar. Det fanns det. Koden är rikligt förekommande. Enligt en uppgift sätts den av CAS och betyder bara att startförsök gjorts men misslyckats p g a fel i startsystemet. Koden avgränsar alltså bara felsökningsområdet. Själva felet kan ligga i antingen själva startmotorn, dess kablage eller möjligen t o m batteriet(s spänning). Så du kommer inte undan att gräva/felsöka mer detaljerat. Här är en tråd som diskuterar flera varianter, som ger A0B4. Länk /Lennart |
|
Tack för den infon Lennart Ja det ser tyvärr ut som at tjag måste plocka bort insuget och typ en miljon prylar för att komma åt startmotorn. Känns som ett upplägg för att förstöra nått annat.... |
|
Har du testat att koppla startkablar till batteriet eller försökt att rulla igång bilen? | |
@Danne …: Om du inte har en speciell anledning till att gå direkt på startmotorn, börja då med att försöka säkerställa att ström - med tillräcklig styrka - kommer fram till både solenoiden och själva startmotorn. Blixtens förslag, eventuellt plus lite annat /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.