AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
405

Börjat knacka illa

Visa användare
15
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Tjena, min e39 m52b28 har börjat knacka. Lyfte på ventilkåpan för ett tag sedan och det såg inte ut som det hade varit dom absolut bästa oljebytes intervallerna då det nästan var lager med skit runt om i motorn. Tror ni de räcker och enbart göra service eller tror ni det är kaputt?

Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var kommer knackljudet ifrån?

Är det Uncle Rodney som står och knackar på dörren eller är det någon från toppen (eller någon från ett annat område i organisationen)?

Är det knackande ljud eller tickande ljud (samt var kommer det ifrån)?
Visa användare
15
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Mer som ett tickande och jag tycker det låter som att det kommer från toppen. Har video men vet ej hur man delar videos här.
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bara klistra in länken till videon (välj valfri hostplattform för videon) med hela URL'en inklusive scheme (alltså http, https, ftp, gopher - någon som använder gopher längre?)
Men av erfarenhet är det svårt till omöjligt att höra något av värde från en ljudinspelning av en mobiltelefon över en motor.


Däremot så är det mycket sannolikt att de hydrauliska lyftarna guckat igen på grund av den kraftigt eftersatta oljeservicen (och säkert all annan service också).

Ett alternativ är att försöka rengöra motorn under en längre period och i slutet av detta (om tickandet inte upphört) prova att köra proceduren av luftning av lyftarna ett par gånger (du har inte någon luft i dina lyftare men är ett sätt att försöka få lite rörelse i lyftarna och få ut den sista guckan och försöka få dem komma till en punkt där de med fräsch olja kan börja så sakteliga rengöra sig själva någorlunda).

Allt detta bygger dock på att problemet endast är igensatta hydrauliska lyftare.
Men tyvärr så är sannolikheten stor att det finns fler problem i denna motor.

Alternativet går isåfall ut på att du väljer en olja som har extra mycket rengöringsadditiv i sig (ska se om jag kan hitta något exempel) och sedan kör med denna i säg 500 mil. Gör sedan olje- och filterbyte igen och kör säg 500 mil igen. Vid det här laget utvärderar man var man står och vidtar lämpliga åtgärder baserat på sin utvärdering (kanske göra ovan nämnda luftningsprocedur, kanske tickandet reducerats kraftigt, kanske det tickar mer eller är ett mer knackande istället).

Redigering : Hittar ingen uppenbar olja nu, men oljor som Castrol GTX brukar ha ett större rengöringsadditivpaket (eller iallafall större fokus) än andra oljor (med vetskapen om att de hamnar ofta i äldre och smutsigare motorer - fast inga föråldrade produkter då de flesta varianter är API SP klassade exempelvis). Tyvärr är det är i princip omöjligt att veta i förhand hur företaget valt att sätta samman sina additivpaket (man får delvis gissa samt delvis försöka hitta existerande virgin sample records), men typiska rengöringsadditiv är kalcium, natrium och magnesium så ser man höga nivåer av dessa så är det starka indikationer på att företaget lagt lite mer vikt på att få oljan extra rengörande.

Vid dina oljebyten kan det vara bra att undersöka vecken i oljefiltret (är det bara smuts och sot som fastnar där eller skimrar det och är det magnetiskt)?
Länk
Länk
Länk
Visa användare
15
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Tack åter igen för bra och utvecklat svar. Jag ska kika mig in på olje filtret vid service för o se om de är någon metall där i. Dock var de en sak jag inte hört förut, lufta dom hydrauliska liftarna? Ej hört de förr hur gör man det? Sen en fråga är om ifall tickandet blir värre och ej hjälper, är de inte det lättaste att leta upp et komplett topplock och byta rätt av?



Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite fler oljefilterobduktioner.
Dessa är från min M20-motor som användes för bankörning, man var såklart lite nyfiken på hur en oöppnad original 20000-mila 30 år gammal M20-motor klarar sig vid hård bankörning med konstanta höga varvtal.

Länk
Länk
Länk

Länk
Länk



Innan man piper iväg och köper ett nytt topplock så bör man ju fastställa vad ljudet är, var det kommer ifrån och vad för övriga problem finns på den här motorn (sitter Gary Glitter i ditt oljefilter så är ju endast ett nytt topplock ganska meningslöst).
Baserat på din beskrivning av hur toppen såg ut så är blocket antagligen i lika dåligt skick (tänker främst då vev- och ramlager samt kolvar och kolvaringar och liknande).
Såhär såg mitt M30 topplock ut efter 30 000 mil (vanlig daily driver med vanliga oljebyten - inget speciellt) - inte rent men inte smutsigt heller.
Länk
Såhär såg ett M40 topplock ut som jag vet hade extremt eftersatt service (bilderna på oljefiltret med alla svarta skräp- och sotpartiklar kom från denna motor - tror det var andra oljebytet jag gjorde på kort tid som fortfarande rensade ut all den skiten).
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, luftning av hydrauliska lyftare är inget jag tagit från luften utan kommer ifrån olika service bulletiner från BMW (så du inte tror det är det vanliga Internet-forum-skräpet).

Det finns beskrivet i BMW Service Information Bulletin 11 05 90 där man beskriver olika felsymptom som kan uppstå om luft råkar komma in i de hydrauliska lyftarna och där beskrivs även en procedur man kan göra för att få ut luften:

HVA BLEEDING PROCEDURE:
-- Check oil level - correct if necessary.
-- Let engine idle at operating temperature with the hood open to verify valve train tapping / rattling noise.
-- If a tapping / rattling noise can be heard from the valve train, run the engine for 3 minutes without load
at approximately 2,500 to 3,000 rpm (bleeding procedure).
-- Then with the engine at idle listen for valve train noises again.

Note:
Only listen for noises when the engine has reached minimum oil pressure, i.e. after a waiting period (at idle) of approximately 15 - 30 seconds.
-- If no more noises can be heard, the test procedure is complete. No further action is necessary, the engine is working properly.
-- If the tapping / rattling noises can still be heard, the bleeding procedure must be repeated (run the engine for 3 minutes at 2,500 - 3,000 rpm).

If necessary, repeat this procedure up to five times.
-- If the tapping / rattling noises can still be heard, the bleeding procedure must be performed one final time for approximately 15 minutes.
-- If no more noises can be heard, the test procedure is complete. No further action is necessary, the engine is working properly.
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men detta är en bleeding procedur utifall man råkat ha fått in luft in i någon eller några av de hydrauliska lyftarna.
Det är ju inte det problemet du har (utan ditt problem är troligtvis mekaniskt och/eller fullt med skräp och avlagringar som gör att komponenterna inte fungerar som det ska).

Om det ens ÄR lyftarna som tickar! Det vet vi inte heller...

Men vare sig VANOS eller hydrauliska lyftare (eller de mycket mer känsligare och tightare toleranser bland kolvar, vevaxlar och vevstakar) mår bra av sådan eftersatt oljeservice och allmänt underhåll. Gissar på att exempelvis kylarvätskan antagligen bara bytts en gång i sitt liv och är väl 15+ år gammal nu.

Först skulle jag felsökt och diagnosticerat huruvida det är ett allvarligt mekaniskt fel (Uncle Rodney exempelvis) som bara göra allt värre eller om det är ok att köra vidare. Beslutet kommer att behöva baseras delvis på när/var/hur felet uppkom, hur bilen körs, hur länge bilen varit in ens ägo, tidigare servicehistorik, ens egen servicehistorik, kända defekter och avvikelser man märkt under en sin egen ägo och så vidare.

Annars skulle jag nog börjat med ett oljebyte och då gärna en tillräckligt bra olja med extra mycket rengöringsadditiv.
Castrol GTX 5W-40 A3/B4 kan exempelvis vara lämpligt
Länk
Se sedan efter kanske ett par hundra mil hur motorn reagerat och hur oljefiltret ser ut.


@Eliasss0n: När gjordes oljebyte senast på denna motor (och vilken olja användes då)?
Visa användare
15
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Tjena, hände en sak igår när jag skulle hämta en sak med denna bil. Jag kom i en brant nedförsbacke och då tändes oljenivå lampan eller oljetryckslampan vet ej vad den heter, det är den vanliga röda olje lampan. Så kollade stickan och ja det var lågt så fyllde på till max så jag skulle kunna komma hem. När jag kom hem så hade bilen helt och hållet sluta låta den lät helt normalt, Sen idag skulle jag göra ett ärende och den lät inget i början men efter en liten stunds körning kom det tillbaka men mycket tystare denna gång.

Visa användare
15
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
För att svara på din fråga så vet jag ej, köpte denna bilen för kanske 2-3 månader sedan så vet ej vilken olja eller när den byttes sist tyvärr.
Visa användare
15
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Ska nog säga det med att jag har renoverat vanosen på den för kanske en månad sedan, jag kommer inte ihåg ifall den tickade då med eller ifall det har kommit senare.
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha! Den där låga oljenivån kan mycket väl ha orsakat att det råkat komma in luft i lyftarna och då börjar de plöstligt ticka lite högre.

För en topp börjar plötsligt inte börja ticka dåligt på multipla ventiler/cylindrar (jag antar att du bekräftat att det är multipla ventiler/cylindrar som det tickar på) sådär hux flux.


BMW Service Information Bulletin 11 05 90 nämner nämligen flera typiska scenarios där du kan få in luft i de hydrauliska lyftarna och ett scenario är just detta:
>> During extreme cornering/lateral acceleration with the engine oil level at or below minimum, air
>> can be drawn in by the oil pump (oil foaming). The air which is drawn into the oil system can enter
>> the HVA elements. The resulting clearance between the HVA elements and the camshaft lobes causes
>> the tapping / rattling noises.


Så om det ventilmekanismen som plötsligt börjat ticka och det varit mycket låg oljenivå, så är det mycket möjligt att du bara fått in luft in lyftarna.

Då kan du antingen prova luftningsproceduren, men ofta går det över av sig självt om du kör lite längre sträckor (säg du kör på en 70/90/110 väg en längre tid och ser till du ligger stadigt någonstans mellan 2500-3000 rpm så är det ju ganska likt vad luftningsproceduren gör).


Aha, du har renoverat VANOS på den.
Då borde du ha sett om det var total katastrof där bland de interna delarna samt i solenoiden (på grund av eftersatt underhåll eller kanske en kombination av eftersatt underhåll och ogynnsam körprofil) eller om det kanske är värt att satsa lite på motorn.
Nu har M52-motorn en relativt "agricultural" VANOS där på insugssidan. Det är när du gör resan via M52TÜ, M54 och N46 som både VANOS och dess solenoider blir mer och mer finmekaniska och mer och mer känsliga.
På min N46-motor så gäller det klinisk renhet och man vill inte se något skräp på den mycket fina filternätet:
Länk


Aha, nyinköpt bil! Och inte bytt alla vätskor ännu!?! :-) Det var det första jag gjorde på lite äldre okända bilar (men samtidigt försöker hålla en rimlig budget).

* Bytte alltid motorolja och oljefilter direkt (det var högsta prioritet).
Blev ofta helsyntetisk motorolja från Biltema och ett Mahle/Bosch/Hengst/Mann oljefilter.
Gjorde sedan ett byte kanske ett par hundra mil senare till samma eller snäppet bättre motorolja (beroende på motor).
Samtidigt kunde jag se om det fanns saker i oljefiltret som kunde bidra med indikationer på om det var värt att lägga pengar eller inte på motorn.

* Bytte sedan styrservoolja (den var fasiken ALLTID rent skräp och luktade bränt - och det var ALLTID nästan tomt).
Hade alltid en stor dunk Biltema ATF Dexron III olja och kostade inte mycket att byta den oljan.
Samma olja användes ju i de flesta manuella Getrag växellådor, så ofta blev det ett byte där också.

* Bytte luftfilter.
Dit med ett bra Mahle/Bosch/Hengst/Mann luftfilter.

* Kollade att kupefilter var ok (nästan alltid var de vidriga och även mögel en gång minns jag).
* Blåste rent alla dräneringskanaler (många brukade vara igensatta eller en halv trädgård i motorutrymmet).
* Kollade nivån på differentialoljan (speciellt om det fanns spår av läckage/fuktning).
* Kollade att de större spänningsanslutningarna satt korrekt (ibland var det totalt kaos här).
Och så vidare... Kort och gott en klassisk genomgång samt noterade fel och defekter som jag märkte under den första tiden.
Visa användare
15
Eliasss0n
528i touring -98
323i -96
Tack för alla bra tips, har tänkt göra en stor service på den men fick aldrig tummen ur handen att göra det men nu med omständigheterna så ska jag absolut göra det. Tack igen för alla tips.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.